Hur lätt är det att hacka sig in på en digital våg?
Hej.
Jag tycker kraftsensorer är så dyra så jag funderar att ta och lära mig hacka mig in på det digitala.
Vi säger att jag hackar mig in på en våg för under 100 kr som klarar 40-50 kg, typ badrumsvåg. Då misstänker jag att det är en kraftsensor där i.
Jag måste först läsa mig in på vad ICA kretsen som sitter ihop med kraftsensorn/lastcellen.
Sedan måste jag förstå hur ICA kretsen kommunicerar med uCn.
Behöver jag ett oscilloskop för att läsa signalerna?
Hur ofta är en badrumsvågs lastceller analoga?
Jag tycker kraftsensorer är så dyra så jag funderar att ta och lära mig hacka mig in på det digitala.
Vi säger att jag hackar mig in på en våg för under 100 kr som klarar 40-50 kg, typ badrumsvåg. Då misstänker jag att det är en kraftsensor där i.
Jag måste först läsa mig in på vad ICA kretsen som sitter ihop med kraftsensorn/lastcellen.
Sedan måste jag förstå hur ICA kretsen kommunicerar med uCn.
Behöver jag ett oscilloskop för att läsa signalerna?
Hur ofta är en badrumsvågs lastceller analoga?
Re: Hur lätt är det att hacka sig in på en digital våg?
Det kanske vore lättare att koppla in sig mot displayen och tolka värdet genom att kolla vilka segment som är på?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Du får ju en personvåg med blåtand för 300:-
- SeniorLemuren
Nu krånglar du till det igen.
Här är en länk till hur du använder personvågs lastceller med Arduino.
Här är en länk till ett avsevärt billigare sätt att erhålla lastceller till personvåg än att skrota en våg.
Edit: Om det nu är å att du vill använda en färdig våg så studerar du den beskrivning jag länkar till. Där står exakt hur det funkar.
Här är en länk till ett avsevärt billigare sätt att erhålla lastceller till personvåg än att skrota en våg.
Edit: Om det nu är å att du vill använda en färdig våg så studerar du den beskrivning jag länkar till. Där står exakt hur det funkar.
Ja. Jag krånglar till det.SeniorLemuren skrev:Nu krånglar du till det igen.
Tanken är att jag vill endast förstärka signalen och använda givaren som en analog givare. Men de flesta lastcellsgivare är digitala.
Dom där lastcellerna. Är dem till 50 kg styck eller?
Kan jag använda en lastcell per viktobjekt?
Lol...seriöst?Lasp skrev:Du får ju en personvåg med blåtand för 300:-
- SeniorLemuren
Läser du inte länkarna. Där står ju svaren på de frågor du just ställer?
Om du med "lastcellsgivare" menade själva lastcellen så trodde jag att du visste att de består av trådtöjningsgivare och de är så analoga som de bara kan bli.
Läs för sjutton länkarna du blir informerad om. Det verkar som du inte alls vet vad du sysslar med.
Betyder 4 st 50 Kg Lastcell.4-pcs-x-50Kg-Body-Load-Cell
Om du med "lastcellsgivare" menade själva lastcellen så trodde jag att du visste att de består av trådtöjningsgivare och de är så analoga som de bara kan bli.
Läs för sjutton länkarna du blir informerad om. Det verkar som du inte alls vet vad du sysslar med.
ByggaSeniorLemuren skrev:Läser du inte länkarna. Där står ju svaren på de frågor du just ställer?Betyder 4 st 50 Kg Lastcell.4-pcs-x-50Kg-Body-Load-Cell
Ja. Men det är ju kineser som skriver rubrikerna.
Jag läser. Men sånt där är inte helt självklart.
Vad tror du är bäst?
Använda en OPS förstärkare igenom att förstärka signalen i weatherstonebryggan eller använda mig av HX711 ?
-
Op förstärkareMindmapper skrev:Vad är en ops förstärkare?

Hej!
Jag köpte dessa.
http://www.ebay.com/itm/4pcs-YZC-161B-3 ... 1979712939
Dessa ger en output på 1+(-) 0.001 volt. Alltså kan jag förstärka upp den med en OP.
Jag köpte dessa.
http://www.ebay.com/itm/4pcs-YZC-161B-3 ... 1979712939
Dessa ger en output på 1+(-) 0.001 volt. Alltså kan jag förstärka upp den med en OP.
de ger ut 1mV per Volt du matar dem med vid max last
DVS matar du dem med 5v får du vid 50kilos belastning på en 5mV ut.
Du kan använda en HX711 direkt utan att förstärka signalen. Dock kommer du inte använda hela "rangen" på HX711 men tillräkligt stor range på den för att få ok resultat. Om du nu inte vill mäta med absurd upplösing.
Om du önskar förstärka signalen gör du det med en instrumentförstärkare inte en OP-amp.
DVS matar du dem med 5v får du vid 50kilos belastning på en 5mV ut.
Du kan använda en HX711 direkt utan att förstärka signalen. Dock kommer du inte använda hela "rangen" på HX711 men tillräkligt stor range på den för att få ok resultat. Om du nu inte vill mäta med absurd upplösing.
Om du önskar förstärka signalen gör du det med en instrumentförstärkare inte en OP-amp.