Projekt se på TV....

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 10112
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av MiaM »

Det finns överspänningsskydd för koax men jag vet inte hur bra de fungerar.

Det jag däremot sett och antar fungerar rätt bra är att skava av ytterisoleringen och dra fast koaxen med något lämpligt överfall (eller vad en "klämma" nu kallas) mot jordförbunden metalldel.

P.S. jag har absolut ingen koll alls på vad du får göra gällande att ansluta egen jordledare i centralen när det är finska regler. I Sverige så är det behörighetskrävande (även om man ska väl vara rätt så ohändig om man misslyckas med att bryta huvudbrytare vid mätartavla och sen montera in en rätt grov ledare på jordskenan i centralen).

Kolla också vad (finska) regler säger om vilken färg denna jordförbindelse ska ha. I Sverige så ska gulgrön endast användas för skyddsjord (och gulgrön med blå markering som PEN, d.v.s. man tar gulgrön och lindar ringar med blå tejp t.ex.) medan biledaren ("skärmen") ska förses med genomskinlig och ej gulgrön isolering (där isolering behövs över huvud taget) på kablar som både har gulgrön jord och skärm där skärmen är tunnare än övriga ledare, eftersom den tunnare skärmen inte uppfyller kraven på fullgod skyddsjordning.

Men om det är nedgrävd koax och nedgrävd elmatning så är det kanske ingen större fara för åskan. Oftast klarar det sig nog utan mer än sammankopplad jord.

(Jag har dock bott i ett flerfamiljhus där elen fått stambyten kanske på 60-talet och då dragits från bottenvåningen och upp till lägenheterna, medan telefonledningarna hade sina fördelningspunkter på vinden som ett arv från då det var luftledningar. I det huset kunde det faktiskt bli överspänningar starka nog för att ge problem, men det räckte med endast varistorer utan gasurladdningsrör för att jag inte skulle märka av problemen där. Jag upptäckte den hårda vägen att de varistorerna inte var tillräckliga i hus med luftledning för både el och teleledning).

P.S. det där racket ser ut att gå bra att ansluta potentialutjämningsjord till :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8564
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av AndersG »

Jo, jag har egna erfarenheter av gamla hus med potentialskillnader....

Jag var kanske otydlig, men det finns en jordskena i låddan där förgrenaren för CATV-koaxen sitter. Jag använder den och gör ett lämpligt överfall till koaxen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8564
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av AndersG »

OK. Upptäckte att TV3 var osebar då Ethernet var igång....

Från början hade tydligen inte elektrikern en 8-vägs splitter så det satt en LAH415 med out utgången till en LAH411. Summa summarum runt 14dB dämpning per split. Ersatte den med en SCS-8, samma dämpning borde det bli.

Jag hade problem med störningar initialt, så jag drog ned maxfrekvensen på Ethernet från 67MHz till 30MHz och då var gamla PVRen nöjd, men tydligen inte USB-Stickan :(

Tidigare var det så här:
Kabel - filter - Ethernetgrunka - Splitter - Uttag

Ändrade
Kabel - Splitter - Uttag, ena splitteruttaget går nu till ethernetgrunkan och vidare till det uttag som sitter bredvid TVn. Drog ned RF-nivån på Ethernetgrunkanfrån 115uV (default) till 90uV (minimum). Nu funkar även DVB-C Stickan utan störningar.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av ronnylov »

Fick du till det där med XMLTV?
Har tvheadend och xmltv fungerade en gång i tiden men jag tror inte det gör det så bra längre.
Behöver se över min konfiguration.

Ett annat problem jag har är ständigt fulla hårddiskar. Spela in är en sak men att titta på det man spelat in och rensa sådant man tror man aldrig kommer att se är inte lika lätt. Ofta sorterar jag på filstorlek för att rensa effektivt och ibland rensar jag bakifrån, äldst fil först. Ofta blir ju SVT Play räddningen om den inte kunde spela in programmet på grund av full disk.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8564
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av AndersG »

Jo, xmltv funkar bra. De ändrade URLen för ett tag sedan.

Jag har 3Tb disk i RAID5, så jag har 2Tb lagring, det räcker ju en stund, men jag hade 800Gb som jag kopierade av gamla disken i min PVR.

En liten egenhet är att då man tar Autorec så får man även repriserna (heter samma sak), men ännu mera irriterande så får man två kopior av allt man bandar från Finland eftersom de inte förstår att xxxx är samma program på finska och svenska och EPGn har båda.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av ronnylov »

Jag har 11 stycken 2TB diskar i ZFS raidz3, alltså 16 TB lagring men nog tusan blir det fullt ändå... Nu är det "bara" ungefär 4TB av dessa som är från min tvheadend PVR men utrymmet fylls upp snabbt om man inte rensar kontinuerligt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8564
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av AndersG »

Passade på att reta ev religiösa grannar med att sätta upp antennen och dra ned kabel till källaren. Med en 7,5dB anpassning från 75 till 50 ohm har jag -45dBm signal från sändaren, dvs 37,5dBm vilket bör motsvara 70dBu enligt:

http://www.qsl.net/pa2ohh/jsdbmdbu.htm
MiaM
Inlägg: 10112
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av MiaM »

Anger man VHF/UHF-TV-signalnivåer i dB?

På stenåldern när jag senast mätte på nåt sånt så var det 300 mikrovolt som var acceptabelt på band I och så ville man väl ha 500 mikrovolt på band III och UHF.

Jag har till och med ett antennmätinstrument från då det begav sig. Det modernare instrumentet av de två som fanns på det stället, detta modernare har 75-ohm-kontakter; det äldre hade 300-ohm på polskruvar om jag minns rätt.

Jag har faktiskt inte testat men misstänker att det borde gå att mäta på digitala sändningar trots att det är ett analogt instrument. Det är ju bara en detektor och vridspoleinstrument (samt givetvis frekvensväljare och så finns det en x10-omkopplare, och så finns fm-detektor kopplad till ett hörlursuttag om man vill säkerställa att man rattat in rätt sändare...)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8564
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av AndersG »

Ja, jag har sett rekommendationer om 48-74 dBuV i uttagen (signalen relativt 1 mikrovolt (1 uV)), jag har även sett 60-77 och liknande siffror. Jag har faktiskt tentat detta, men det var på 80-talet.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8564
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av AndersG »

En liten uppdatering: Efter att ha funkat bra i 6 månader rasade allt efter en uppdatering. Problem med PCTV 292-kortet. Uppdaterade till OpenSUSE 42.1 på inrådan av flera, men det är fortfarande inte stabilt.

Verkar vara en del andra problem med USB och den nya kerneln...
MiaM
Inlägg: 10112
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av MiaM »

Tråkigt.

Min kristallkula säger att folk slutat använda DVB innan det finns minst en i Linux rock-solid mottagare för DVB-S2 och en för DVB-T2 där tillverkaren/drivrutinsutvecklaren löpande testar typ dagligt byggd kärna eller åtminstone betaversioner innan nya kärnor släpps.

Mitt intryck är att det är endast Technisats PCI DVB-S som faktiskt fungerar ordentligt vad gäller DVB-S, och de korten är inte S2. "Alla" andra strular väl på något sätt.

P.S. jag tycker fortfarande att någon med befogenheter inom Linuxvärlden borde skriva nån slags "samla in data om konfigurationer som verkar fungera"-verktyg, som kan rapportera att maskiner faktiskt startat upp med viss hårdvara och där användaren kan markera att viss hårdvara inte fungerar ordentligt.

Vet inte hur det fungerar i Suse med Yum men i debian-baserade Linuxar kan man sätta "hold" på vissa paket och då exkluderas de från automatisk uppdatering. Det är nog bra att göra på kärnan i en sånhär burk.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av lillahuset »

Varför uppdaterar du en burk för TV-tittning?

Jag skulle aldrig uppdatera en burk som jag använder som "apparat" med exotisk hårdvara om den fungerar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8564
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av AndersG »

Mjo, det var kanske dumt... Man borde se den som en "appliance" och inte uppdatera...

Nåväl, har under tiden testat det mesta, men det som verkar fungera var att jag hittade ett PCI USB3 kort som jag satte i och pluggade TVSticken i det. Har funkat sedan dess... Peppar, peppar...
Skriv svar