Mina $0.02 om en såndär:
Lidl brukar väl ha viss kvalitetskontroll, men det kan vara bra att kolla att käftarna på avbitaren sluter tätt. En bekant köpte för 15-20 år sen ett par avbitare på ÖoB som verkligen var skitdåliga. Den ena gick inte att använda alls, den andra kunde man klippa med någon enstaka millimeter på. Jag sa åt honom att om han inte byter dem inom en viss tid så kastar jag skiten, och jag kastade verkligen dem sen. (De fanns i en hobbylokal som var "min" så att säga).
Jag har en annan verktygssats från Lidl med 1/4"-hylsor. "Handtaget" har spruckit där plasten gjutits om metallen. Tejp och buntband har gjort att det går att dra saker som inte sitter särskilt hårt, men riktigt bra blev det inte.
Stålkvaliteten är väl oftast sämre i dessa billiga verktyg.
Enda undantaget jag känner till vad gäller stålkvalitet är de brittiska STEDAFAST skruvmejslarna som numera bara finns i den storlek som används för "små sockerbitar". De har väl inte heller någon superkvalitet men stålet är såpass härdat att det håller formen ända till man faktiskt skavt av något. Annars brukar ju billiga mejslar deformeras sådär i största allmänhet, dock kanske inte den här typen av mejslar.
Tipstack iaf!
OBS att denna börjar säljas på torsdag 2016-03-10