5VDC från PT

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan

Re: 5VDC från PT

Inlägg av okhan »

Troligen kapacitiv koppling. Testa med att koppla en kondensator parallellt med testpinnarna när du mäter 6VAC.
Om den försvinner då så är det bara kapacitiv AC.
Testade enligt instruktionerna och då försvann spänningen. Vad innebär detta? Att den svaga spänningen inte är skadlig för min iphone? Bör jag löda en kondensator någonstans?
I schemat kan man se att trafon har två lindningar för glödspänning, S41 och S42, och båda har sin ena pol jordad. Du skulle kunna sätta en halvvågslikriktare bestående av en diod och en kondensator matad från en av dessa lindningar, eller kanske varsin diod från båda lindningarna.
Vad är skillnaden mellan en halvvåg- och helvågslikriktare i praktiken? Jag behöver ju 5VDC och glödspänningen ligger ju på 6.3VAC. Är det en zener man använder för att hålla spänningen på 5V eller de vanliga 1n004? (har bristande kunskap i detta)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: 5VDC från PT

Inlägg av SM7CZR »

okhan skrev: Vad är skillnaden mellan en halvvåg- och helvågslikriktare i praktiken? Jag behöver ju 5VDC och glödspänningen ligger ju på 6.3VAC. Är det en zener man använder för att hålla spänningen på 5V eller de vanliga 1n004? (har bristande kunskap i detta)
Om du är osäker, bygg inte in något mer i radion utan behåll ditt arrangemang som det är, det funkar ju bra!
Du behöver inte bekymra dig för den kapacitiva AC-spänningen som multimetern visade. Den är helt ofarlig.

Du hade frågor om likriktning.
Här finns lite läsvärt om du är intresserad:
http://web.comhem.se/~u85209111/elmatn/matning1.pdf
Skriv svar