Mäta spänning/ström rippel på DC
Mäta spänning/ström rippel på DC
Hej
Har ett problem med prylar där tillverkarna skyller på varandra. Systemet som strular är ett integrerat passage/larmsystem. Felet som uppstår består i att olika noder på komm.bussen slutar svara. Typ hänger sig och fungerar efter omstart. Jag misstänker mjukvarufel, men de skyller på spänningsmatningen. Jag har bytt laddningslikriktaren men har fortfarande samma problem.
De bad mig att mäta rippelspänning och rippelström på matningen.
Hur gör jag det enklast ?
Rippelspänningen mäts väl enklast med oscilloskåp, men hur mäter jag rippelströmmen.
Det måste göras under drift då systemet ej får tas ur bruk. Det är inga småprylar heller utan likriktaren ger 24VAC / 80A som sedan fördelas via en omkopplare för likriktarna, det finns 2. Efter omkopplaren matas utrustningen via en säkringspanel.
Det hade varit bra om man kunde mäta mellan likriktaren och omkopplaren.
Har dessa verktyg i servicebilen:
Oscilloskåp
En finare fluke DMM
AC/DC tångamperemeter
Behövs något annat ?
Har ett problem med prylar där tillverkarna skyller på varandra. Systemet som strular är ett integrerat passage/larmsystem. Felet som uppstår består i att olika noder på komm.bussen slutar svara. Typ hänger sig och fungerar efter omstart. Jag misstänker mjukvarufel, men de skyller på spänningsmatningen. Jag har bytt laddningslikriktaren men har fortfarande samma problem.
De bad mig att mäta rippelspänning och rippelström på matningen.
Hur gör jag det enklast ?
Rippelspänningen mäts väl enklast med oscilloskåp, men hur mäter jag rippelströmmen.
Det måste göras under drift då systemet ej får tas ur bruk. Det är inga småprylar heller utan likriktaren ger 24VAC / 80A som sedan fördelas via en omkopplare för likriktarna, det finns 2. Efter omkopplaren matas utrustningen via en säkringspanel.
Det hade varit bra om man kunde mäta mellan likriktaren och omkopplaren.
Har dessa verktyg i servicebilen:
Oscilloskåp
En finare fluke DMM
AC/DC tångamperemeter
Behövs något annat ?
Re: Mäta spänning/ström rippel på DC
Ett oscilloskop hade varit bättre att ha...
Ett oscilloskåp är ju per definition en garderob med Parkinsons sjukdom.
Du behöver en ström-probe. Det är som en tång-amperemeter men för att koppla till oscilloskop.
Dessa är tyvärr (o)rimligt dyra så en hyra kan vara vettigt om inte det är ett återkommande problem.
Farnell har TA167 (art# 2392851) som kanske kan vara av intresse.
Ett oscilloskåp är ju per definition en garderob med Parkinsons sjukdom.
Du behöver en ström-probe. Det är som en tång-amperemeter men för att koppla till oscilloskop.
Dessa är tyvärr (o)rimligt dyra så en hyra kan vara vettigt om inte det är ett återkommande problem.
Farnell har TA167 (art# 2392851) som kanske kan vara av intresse.
Senast redigerad av Icecap 8 mars 2016, 10:01:19, redigerad totalt 1 gång.
Det kanske går att använda en bit av den befintliga kabeln som en strömshunt.
Om oscilloskopet kan mäta kanal A - kanal B så borde det fungera.
I värsta fall får man använda en OP som DC-förstärkare.
Eller mäta med en kanal på minuspolen, kontrollera så att oscilloskopet
inte är jordat via elnätet (ifall 24V är jordad på någon pol, 80A grillar en del
)
Om oscilloskopet kan mäta kanal A - kanal B så borde det fungera.
I värsta fall får man använda en OP som DC-förstärkare.
Eller mäta med en kanal på minuspolen, kontrollera så att oscilloskopet
inte är jordat via elnätet (ifall 24V är jordad på någon pol, 80A grillar en del

Då det är förhållandevis stora strömmar vi pratar om tycker jag att det enklaste är att du mäter med din strömtång på utmatande kablage från likriktaren.
Detta görs då med tången i AC-läge. Det uppmätta värdet kan sedan jämföras med tillverkarens specifikation. Gäller ju både likriktarens spec och utrustningens.
Exakt hur ripplet ser ut tror jag tillverkaren inte kommer att bry sig om. Endast hur mycket rippel som finns. Det borde ju vara enkelt att byta tillbaka till den ursprungliga likriktaren och göra en liknande mätare där. Alltid bra med jämförelser.
Detta görs då med tången i AC-läge. Det uppmätta värdet kan sedan jämföras med tillverkarens specifikation. Gäller ju både likriktarens spec och utrustningens.
Exakt hur ripplet ser ut tror jag tillverkaren inte kommer att bry sig om. Endast hur mycket rippel som finns. Det borde ju vara enkelt att byta tillbaka till den ursprungliga likriktaren och göra en liknande mätare där. Alltid bra med jämförelser.
Icecap skrev:Ett oscilloskop hade varit bättre att ha...

Enligt företaget som tillverkar likriktarna duger det inte att mäta med tångamperemetern. De sade dock inte hur de ville att jag skulle mäta.
Sen ökar väl ripplet vid hårdare belastning.
Mäter jag med DMM i ACläge så får jag samma värde som på oscilloskopet.
Skall låta den gå på batteriet några timmar imorgon innan jag mäter igen.
Känns tyvärr troligare att en bugg smugit sig in i firmwaren på de nyare noderna.
Sen ökar väl ripplet vid hårdare belastning.
Mäter jag med DMM i ACläge så får jag samma värde som på oscilloskopet.
Skall låta den gå på batteriet några timmar imorgon innan jag mäter igen.
Känns tyvärr troligare att en bugg smugit sig in i firmwaren på de nyare noderna.
Det var häftig att mata 80A till ett inpasseringssystem. Har man inte distruberad kraft till dyligt. Hur många terminalr finns det? Är detta kraft till centralenheten? Finns batterbackup på systemet? 80A o 24V är snudd på 2kW. Vad säger specen på passagesystem om rippel och spikar på kraften? Mäta strömripplet? Varför då? Vad blir man lyckligare av det? Varierar inte strömmen hela tiden? Ingen konstatströmgenerator här inte. Vad är det jag inte fattat med rippel-strömmätning? Hur blir det om man matar systemet via batterier som man laddar istället. Har för mig att man gjorde så med PABXer men jag kan komma ihåg fel. Men det gick visst inte att labba med systemet. Det är i drift 24/7 som jag fattar. Jag skulle leta efter rippel och spikar. Att mäta stora strömmar är spännade. Jag skulle hoppa det om jag inte fått en bra förklaring.
-
Vad är det för passagesystem?
slogs med ett 2010 system idag
där vi har com problem mellan 2 E1 centraler
slogs med ett 2010 system idag

Min första tanke när jag läste om monsterlikriktaren var spänningsfall i 01 nätet! Lustigt att göra en sådan centraliserad strömförsörjning.
Det måste vara en relativt stor anläggning. Vad är det för system?
Vad har du för spänning ute vid noderna?
Det måste vara en relativt stor anläggning. Vad är det för system?
Vad har du för spänning ute vid noderna?
Det handlar faktiskt om ett Bewator 2010 system, det är så pass stort att det är uppdelat över 3 st E1:or. Det finns flera likriktare utspridda över systemet.
Anledningen till att just denna likriktaren är så kraftig är att det finns många dörrar/lås väldigt nära den. Alla är dessutom failsafe, dvs de måste ha spänning för att vara låsta. Den driver även hållmagneter för dörrar. Den är överdimensionerad pga startströmmar och att den skall hålla liv i anläggningen hyffsat länge vid nätbortfall. Själva anläggningen drar inte så mycket från den, runt 25A ungefär. Högst ström får man när batterierna är slutkörda och allt är låst samtidigt.
Spänningsfall vid noderna är det inte, inte heller några större strömspikar när lås arbetar. Nätet består av Bewators kabel med 2 spänningspar och ett komm.par.
2010:an är överlag väldigt tålig för variationer i spänning och tål rätt mycket störningar. Men tyvärr har det varit mycket fel på diverse prylar de senare åren. Ibland har komponenter saknats på korten osv. Vid bygget av denna anläggningen var det dessutom leveransstopp på Bewators likriktare. Därför användes andra fabrikat. Därav pajkastningen mellan bolagen.
Detta är inte första anläggnigen vi bygger heller utan den 147:e så lite erfarenhet har jag.
Anledningen till att just denna likriktaren är så kraftig är att det finns många dörrar/lås väldigt nära den. Alla är dessutom failsafe, dvs de måste ha spänning för att vara låsta. Den driver även hållmagneter för dörrar. Den är överdimensionerad pga startströmmar och att den skall hålla liv i anläggningen hyffsat länge vid nätbortfall. Själva anläggningen drar inte så mycket från den, runt 25A ungefär. Högst ström får man när batterierna är slutkörda och allt är låst samtidigt.
Spänningsfall vid noderna är det inte, inte heller några större strömspikar när lås arbetar. Nätet består av Bewators kabel med 2 spänningspar och ett komm.par.
2010:an är överlag väldigt tålig för variationer i spänning och tål rätt mycket störningar. Men tyvärr har det varit mycket fel på diverse prylar de senare åren. Ibland har komponenter saknats på korten osv. Vid bygget av denna anläggningen var det dessutom leveransstopp på Bewators likriktare. Därför användes andra fabrikat. Därav pajkastningen mellan bolagen.
Detta är inte första anläggnigen vi bygger heller utan den 147:e så lite erfarenhet har jag.
-
När det gäller 2010 så vet jag att det (Enligt en kollega i gävle) så finns det vissa Assa lås som har skapat problem.
Varje gång låset släppte så startade hela systemet om.
En annan sak som den är känslig för är om man ansluter skärmen i busskabeln.
Mycket konstiga kommunikations fel kan uppstå om man lyckas jorda ett el lås mot dörrpartiet
Nu vet jag inte om du kör med E700 i systemet. Dessa varnar för om man råkar smyga in en jord i systemet.
I övrigt utgår jag från att du har koll på att det inte är ett ballanseringsproblem.
Varje gång låset släppte så startade hela systemet om.
En annan sak som den är känslig för är om man ansluter skärmen i busskabeln.
Mycket konstiga kommunikations fel kan uppstå om man lyckas jorda ett el lås mot dörrpartiet
Nu vet jag inte om du kör med E700 i systemet. Dessa varnar för om man råkar smyga in en jord i systemet.
I övrigt utgår jag från att du har koll på att det inte är ett ballanseringsproblem.
E1 är för mig 2Mbts med 32 64kbts kanaler. Är det sådana E1or eller?Glycol79 skrev:..uppdelat över 3 st E1:or...
Med flera inmatningspunkter så känns det väl som att det skulle kunna vara nån slags jordslinga. Är de delarna som matas från olika likriktare galvaniskt isolerade från varandra på något lämpligt sätt?
Alternativt, är utgången på likriktarna galvaniskt isolerad från skyddsjord?
Problem med lås som "stör" borde väl kunna lösas med en back-emk-diod och/eller snubberkrets (motstånd + kondensator i serie, anslutet parallellt över låsets spole). Fast låset kanske innehåller "intelligens" och då blir det väl svårare.
Om du kör fast så kan det nog faktiskt vara vettigt att ta hjälp av någon som har erfarenhet av proffs-ljudinstallationer (PA-anläggningar) eller faktiskt någon som har både praktisk och teoretisk erfarenhet/koll på bilstereoinstallationer (!). Båda dessa är exempel på installationer som har riktigt stor risk att plågas av jordslingor.
Alternativt, är utgången på likriktarna galvaniskt isolerad från skyddsjord?
Problem med lås som "stör" borde väl kunna lösas med en back-emk-diod och/eller snubberkrets (motstånd + kondensator i serie, anslutet parallellt över låsets spole). Fast låset kanske innehåller "intelligens" och då blir det väl svårare.
Om du kör fast så kan det nog faktiskt vara vettigt att ta hjälp av någon som har erfarenhet av proffs-ljudinstallationer (PA-anläggningar) eller faktiskt någon som har både praktisk och teoretisk erfarenhet/koll på bilstereoinstallationer (!). Båda dessa är exempel på installationer som har riktigt stor risk att plågas av jordslingor.
Låter som ett trevligt objekt att felsöka
"Felet" på likriktaren kan väl vara klassisk pajkastning av typen "Vi har inte levererat den prylen, därför är det den som är trasig"
Håller själv på med en rolig felsökning på en 2010 som lever sitt eget liv några gånger om året.
Intressant att höra om knasiga fel med lås som jordar.
På min anläggning sitter ett 30 tal motorlås på entrepartier i aluminium.
Det kan väl inte vara såpass dumt att 0v in på Assas dac är ansluten till 0v ut till låset som i sin tur är ansluten till chassit på låshuset?

"Felet" på likriktaren kan väl vara klassisk pajkastning av typen "Vi har inte levererat den prylen, därför är det den som är trasig"
Håller själv på med en rolig felsökning på en 2010 som lever sitt eget liv några gånger om året.
Intressant att höra om knasiga fel med lås som jordar.
På min anläggning sitter ett 30 tal motorlås på entrepartier i aluminium.
Det kan väl inte vara såpass dumt att 0v in på Assas dac är ansluten till 0v ut till låset som i sin tur är ansluten till chassit på låshuset?
Zwepp
Det vet jag inte men det är enkelt att mäta. Men har du däremot använt skärmen i bewatorkabeln så kan du få riktigt tråkiga fel om du tex skaver hål på en kabel i karmöverföringen. Får du då jord via dörrpartiet får du roliga fenomen, ibland brinner Noden om du har otur.
En annan grej kan vara att Nodens 12v är överlastad den tål inte särskilt mycket. Det brukar vina och gnälla om Noden då.
Ett annat Tips är att köra kortläsarna på 12v från Noden. Många tar 24v från bussen och när någon sen sparkar av en läsare och kortsluter har man problem. Kör man på 12v så går Nodens strömbegränsing in och det är lättare att felsöka från datorn då man kan se sabotage på kortläsare istället för att hela skiten dör.
Såg att du var från Halmstad, sitter det mycket Bewator där? Trodde det var mest RCO. Har varit och felsökt en hel del RCO däruppe
Det vet jag inte men det är enkelt att mäta. Men har du däremot använt skärmen i bewatorkabeln så kan du få riktigt tråkiga fel om du tex skaver hål på en kabel i karmöverföringen. Får du då jord via dörrpartiet får du roliga fenomen, ibland brinner Noden om du har otur.
En annan grej kan vara att Nodens 12v är överlastad den tål inte särskilt mycket. Det brukar vina och gnälla om Noden då.
Ett annat Tips är att köra kortläsarna på 12v från Noden. Många tar 24v från bussen och när någon sen sparkar av en läsare och kortsluter har man problem. Kör man på 12v så går Nodens strömbegränsing in och det är lättare att felsöka från datorn då man kan se sabotage på kortläsare istället för att hela skiten dör.
Såg att du var från Halmstad, sitter det mycket Bewator där? Trodde det var mest RCO. Har varit och felsökt en hel del RCO däruppe