Har schemat upp en av motorerna jag tänkt att använda i mitt kommande skannerprojekt.
Motorerna är från en DLT (bandbackup).
Blir inte riktigt klok på hur de tänkt sig att reglera hastigheten på motorerna.
Verkar som det sitter följande kretsar U1 är en 3-fas drivkrets, dvs H-Brygga typ. med 6 st effektfetar i sig.
U7 är en pre-driver för 3-fas motorer, gissar att det är den som får saker att snurra runt.
U4-U6 är hall-element med inbyggda förstärkare, det är väl det som är exotiskt typ.
Det verkar som att man tänder 555 olika ofta för att driva motorn olika snabbt, om jag fattt det rätt.
555 får sin triggpuls från Komparatorn U9, vilken i sin tur får någon form av signal via J1:1
Utgångarna från Hall-givarna går även till kontaktdonet, av någon anledning.
Som jag tolkar det hela:
J1:1 Signal till komparatorn U9
J1:2 Nolla
J1:3 Höger/Vänstervarv
J1:4 Hall-givare U6
J1:5 12V+
J1:6 Nolla
J1:7 Hall-givare U4
J1:8 Hall-givare U5
J1:9 5V+
Beträffande transistorer och dioder, så har jag i nuläget inte en susning om vad det är för några, Kan vara bipolära och kan vara FET.
Det gäller i princip dioderna också, dvs jag vet inte om det är rätt typ av dioder, vissa är sannolikt schottky (D1-D6) men de andra, inte en susning.
Så om någon har smarta ideer om hur de kan tänkas kontrollera motorns hastighet, och hur jag skall koppla in mig på kortet, eller förslag på modifiering.
Här kommer schema i bild och pdf-format
Analysera motordrivare
Analysera motordrivare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Synesthesia
Re: Analysera motordrivare
Komparatorn U9 jämför med motorströmmen (via strömshuntmotstånd R18-R22), så om man har reglerat genom J1,1 låter det mer som man reglerat strömgränsen till motorn och därmed kraften snarare än hastigheten.
Det borde gå att reglera hastigheten genom att lossa pin 9 eller 10 på U2 och skicka in PWM (inverterad) där.
Det borde gå att reglera hastigheten genom att lossa pin 9 eller 10 på U2 och skicka in PWM (inverterad) där.
Frågan är vad den andra komparatorn gör, kan det vara så att den stänger ned drivningen om spänningen sjunker på 12V matningen, då den uppenbarligen strömförsörjer U3 (dvs schmidt-triggern).
Lämplig styrfunktion skulle då vara att kopåpla bort 555an, köra komparatorns utgång direkt till U2:10, lägga på lämplig spänning på komparatorns positiva ingång, och köra lämplig PWM-signal på U2:9.
En annan fråga är då, varför har man dragit utgångarna till hallgivarna till anslutningsplinten.
En annan fundering är, hur fungerar egentligen 1246an, hittar ingen funktionsbeskrivning på den, i databladet finns bara data, och inget annat.
Lämplig styrfunktion skulle då vara att kopåpla bort 555an, köra komparatorns utgång direkt till U2:10, lägga på lämplig spänning på komparatorns positiva ingång, och köra lämplig PWM-signal på U2:9.
En annan fråga är då, varför har man dragit utgångarna till hallgivarna till anslutningsplinten.
En annan fundering är, hur fungerar egentligen 1246an, hittar ingen funktionsbeskrivning på den, i databladet finns bara data, och inget annat.
- Synesthesia
Lite svårt att se riktigt exakt vad den andra komparatorn gör när man inte vet spänningen på zenerdioderna men tycker den ser ut att vara tänkt för att stänga av oc-drivarna U3 vid för låg 5V. Utan ström till U3 kommer alla U3's utgångar gå höga pga pullupmotstånden R9,11,13,15-17.
Fast det enklaste sättet att ta reda på vad den komparatorn gör är väl att koppla in 2st labbaggregat och se vad som händer när du sänker spänningen på 12V och/eller 5V.
Men egentligen behöver vi inte bry oss så mycket om vad den komparatorn gör då den inte får några styrsignaler, bara drivspänningar.
Hall-elementens utgångar: kanske läsa av varvtal, eller "räkneverk" för bandet (skulle kunna vara motor som drev ena bandspolen med tanke på strömbegränsningen), eller nånting?
Datablad på PC1246
Edit: PC1246 borde vara en ren logikktrets (fast med komparatoringångar för hallelementen), pin 10 är referensspänning ut som används som disable.
Fast det enklaste sättet att ta reda på vad den komparatorn gör är väl att koppla in 2st labbaggregat och se vad som händer när du sänker spänningen på 12V och/eller 5V.
Men egentligen behöver vi inte bry oss så mycket om vad den komparatorn gör då den inte får några styrsignaler, bara drivspänningar.
Hall-elementens utgångar: kanske läsa av varvtal, eller "räkneverk" för bandet (skulle kunna vara motor som drev ena bandspolen med tanke på strömbegränsningen), eller nånting?
Datablad på PC1246
Edit: PC1246 borde vara en ren logikktrets (fast med komparatoringångar för hallelementen), pin 10 är referensspänning ut som används som disable.