Ekvivalent till avalancediod SKE 1/17 som "inte finns".
Ekvivalent till avalancediod SKE 1/17 som "inte finns".
Jag har letat på alla ställen på nätet och kontaktat div. ställen som säljer komponenter efter en avalancediod som tydligen enligt märkningen på den ska vara SKE1/17 men inte ens hittat data på den. Den sitter i ett reservelverk som slutat fungera, det sitter två på ett litet kort som är lätt utbytbart,,,,,,,,och som utgått som reservdel för åratal sen så,,,,,nån som har nåt tips om antingen ekvivalent eller "redneck-mod" som får igång elverket igen? 

Re: Ekvivalent till avalancediod SKE 1/17 som "inte finns".
Kollat på deras hemsida och där finns den inte, kanske bäst att ringa dom istället.
Vet inte om detta är rätt diod, men den heter samma.
Det verkar vara ett företag som heter semikron som tillverkar dem.
Å andra sidan, om det är en Avalanche diod, så är det ju i princip en högspänd Zener, funktionen är i princip densamma.
Å andra sidan, om det är en Avalanche diod, så är det ju i princip en högspänd Zener, funktionen är i princip densamma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den går att ersätta med BY329. Det är 1600V/1,3A.
Vanlig högsp.diod i gamla TV. Det är lätt att få tag i den
Vanlig högsp.diod i gamla TV. Det är lätt att få tag i den
Jag tror inte det är speciellt smart att byta ut en avalancediod mot en vanlig högspänningsdiod i ett större elverk för då lär det hända grejer med både elverket och framför allt all matad utrustning och det kan iallafall inte jag ta på mitt ansvar.
Semikron tillverkar inte 1/17 sen många år fick jag veta och elverken som är nåt franskt elände står på gårdar runt om i sverige och såldes av Alfa-Laval på sin tid och samtliga som havererat har gjort det av samma anledning, dioderna. Vissa ökade först spänningen och brände fin-elektronik som inte tålde strömrusningen innan dom sa upp sig och andra tappade magnetiseringen och stendog.TomasL skrev:Vet inte om detta är rätt diod, men den heter samma.
Jag är inte helt säker på funktionen, dom sitter på ett litet kort tillsammans med en varistor och om jag får gissa så är dom nån sorts överspänningsskydd och matar rotorn. Jag har iallafall lyckats få tag på schemat nu för 2 minuter sen och får hem det i veckan så då vet jag säkert vad dom är till.
Ok, en avalanche diod har samma funktion som en Zenerdiod, dessutom många zenerdioder är faktiskt avalanchedioder.
Då kom ju osökt frågan, varför använde man inte en standard zenerdiod eller en avalanche med standardvärde? Kan det vara det gamla vanliga att uppfinna hjulet en extra gång eller att göra slut på ett restlager?
Härifrån har jag hämtat iNFO
http://english.electronica-pt.com/compo ... e?ref=ske1
Hjärnsläpp eller inte
http://english.electronica-pt.com/compo ... e?ref=ske1
Hjärnsläpp eller inte

Det kanske var en standarddiod på den tiden i frankrike.Teknikern skrev:Då kom ju osökt frågan, varför använde man inte en standard zenerdiod eller en avalanche med standardvärde? Kan det vara det gamla vanliga att uppfinna hjulet en extra gång eller att göra slut på ett restlager?
Frågan är ju vad den gör, om den sitter i en skyddskrets så är det säkert en Zener, eller snarare en Avalance.
Tekniskt sett så är Zenerdioder för låga spänningar medans Avalanche är för lite högre.
Kan du plåta den också, så man får se kapslingen.
Definitivt ett överspänningsskydd, gissar att dioderna gått i kortslutning.
Du bórde kunna köra utan dioderna och mäta upp spänningenöver varistorn, alternativt om du har tillgång till ett fungerande, mät spänningen, sedan väljer du lämplig Zenerdiod utifrån detta.
Möjligtvis om man kan tyda Varistorns märkning och hitta dioder utifrån detta.
Du bórde kunna köra utan dioderna och mäta upp spänningenöver varistorn, alternativt om du har tillgång till ett fungerande, mät spänningen, sedan väljer du lämplig Zenerdiod utifrån detta.
Möjligtvis om man kan tyda Varistorns märkning och hitta dioder utifrån detta.