styrenhet/fläktmotstånd i bilen går sönder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lufs

styrenhet/fläktmotstånd i bilen går sönder

Inlägg av Lufs »

Hej!
Jag har problem med att bilens kupéfläkt går på maxfart efter att styrenheten/fläktmotståndet gått sönder ett par gånger. Nu står jag inför att byta enheten en tredje gång men undrar om det finns något sätt att hindra att detta händer igen efter ca ett år. Jag är inte så kunnig på elektronik och inte verkstäderna jag rådfrågat heller. Det jag tänker mig är att man sätter in ett överspänningsskydd över fläkten eller kanske ett motstånd i i kretsen till fläkten för att sänka effekten lite. Finns det någon smidig lösning på detta problem?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: styrenhet/fläktmotstånd i bilen går sönder

Inlägg av psynoise »

Hej,

Om du har tillgång till ett oscilloskop är det nog enklast att börja titta på spänningen ut från styrenheten. Då kan du få ledtrådar till lämpliga åtgärder.

Eventuellt skulle du kunna prova av avkoppla fläkten genom att sätta en plastfilmskondensator direkt över denna. Dock får du se upp övar att styrenheten kan börja självsvänga beroende på hur den är implementerad. Sedan istället för överspänningsskydd kan jag tänka mig någon slags klippsnubber kan vara lämpligt beroende på hur störningarna ser ut.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det kan även vara bra att optiskt inspektera styrenheten. Värmeväxlingar, kanske speciellt nu när det är kallt ute, påfrestar kretskort.

Exempelvis fick jag ta ut en ICU från min gamla Honda i helgen och löda om dåliga lödfogar. Det var klart tydligt på kretskortet hur några lödfogar hade stora runda sprickor. Åtgärden hjälpte direkt och jag fick tillbaka min halvljusautomatik som hade varit ur funktion.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Skyller på att jag sitter hemma och är sjuk. Men det självklaraste är såklart att du tittar och mäter på de trasiga styrenheterna.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Vad är det för bil?
För ibland finns ju kända svagheter, vissa golf och fabia har ju svaghet att går fläkten tungt ibland när det är kallt. Så kan styrenheten gå sönder på olika sätt.(Vissa fel uppträder ju aldrig när man felsöker, tror det har nått med Murphys lag att göra)....
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Kanske ändra användningen?
Efter att bilen stängts av sätt fläkten på max. När den väl har snurrat en liten stund efter nästa start så sänk till den farten du vill ha.
För det torde vara startmomentet som förstör fläkten. Eller byt fläktmotståndet mot ett som klarar högre förlusteffekt.
Lufs

Inlägg av Lufs »

Tack för tipsen!
Tyvärr är de flesta för avancerade för mig att följa. Saknar oscilloskop och kunskap om hur det skulle användas i sammanhanget.

Bilen är en citroen xsara och jag har uppfattatt att detta är ett vanligt problem. Jag har skrivit till citroen-sverige om detta och bett om förslag på lösning men ej fått svar.

Att ändra beteendet, som limpan skriver, låter som rimligt att testa. Jag tror även det kan ha med AC:n att göra. Jag lånade en gång min fars citroen xsara och stängde av AC:n (vilket han aldrig gör och jag alltid) och fläktmotståndet gick sönder den gången också!

Så kanske vrida fläkten till max innan man stänger av ACn också?

/Lufs
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nu finns det några Cittra åkare här som fömodligen vet svaret annars finns citroenakuten som definitivt har svar på din fråga.

Jag vill minnas att det är ganska känt när fläktarna börjar gå tungt. Kan vara värt att kolla detta.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är ju uselt om styrningen inte är skyddad, men själva grundproblemet (bortsett från konstruktionen) lär ju vara att fläkten är dålig.

Men styrenheten bör gå att laga. Plocka isär en trasig och visa bilder här!
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Kanske skulle det vara bra att reda ut vilken sorts bil det handlar om. Xsara lär finnas med både AC och ACC.
Med bara AC så är det ett motstånd och med ACC en transistorgrunka.

Trög fläkt brukar gå att få lättgående med lite smörj.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I hustruns gamla Xantia med enbart AC satt det trissor i fläkten.
Dvs fläktreglaget styr transistorerna, problemet med dessa är att flatstiftsanslutningen för matningen inte riktigt tål effekten på fläkten, speciellt inte när den börjar bli gammal och då blir det glappkontakt i anslutningen och fläkten slutar fungera.
Huruvida man sätter på ACn eller stänger av den påverkar inte kupé-fläkten överhuvudtaget. (i alla fall inte på Xantia/XM/BX).
I övrigt är nog Citroënakuten det bästa stället, www.citroenakuten.com
Skriv svar