Tack för era svar! Nu har jag lite bättre kunskap om vad det är jag söker.
I manicken jag bygger så är huvudfunktionen en linjär rörelse där maximal kraft är 300 N. "Slaglängden" för den linjära rörelsen blir nog ca 25 mm, men det är bara under ca 10 mm ungefär i mitten av rörelsen som det är 300 N. Som tur är så är belastningen inte ryckig utan kraftkurvan är liksom en kulle som toppar på 300 N.
Min huvudlinje är att åstadkomma detta genom att driva en kuggstång som rör sig linjärt m.h.a. en elmotor+kuggväxel. Om hjulet som driver kuggstången är 20 mm i diameter så behöver jag ett moment på 3 Nm. Hastigheten är inte lika kritisk -om hela slaget på 25 mm utförs på strax under en sekund så är det lungt. Detta innebär att 1,5-2 RPM i sista hjulet räcker.
När jag letat efter motorer så hittar jag t.ex. den här:
http://www.electrokit.com/pghm03-motor- ... l.00100-93
Enligt databladet så vill den inte ha större belastning än 15 kgcm (ungefär 1,5 Nm), och då kör den med ett varvtal på ca 10 rpm. Jag tänker att den här motorn skulle passa perfekt om jag slängde på ytterligare ett par kugghjul och gav den utväxlingen 3 ggr, så att jag (utan förluster) får ca 45 kgcm och 3 rpm. Med förluster så blir det väl svagare och långsammare men den borde klara ca 35 kgcm och 2 rpm iaf.
Är jag helt ute och cyklar eller verkar det här rimligt?
En annan linje vore att skaffa sig en så kallad linjärmotor, vilket om jag förstått det rätt är en elmotor kopplad till en skruv.
En tredje linje, som på sätt och vis vore väldigt bekväm, vore att köpa delar till en högkvalitativ soft air gun "airsoft-AEG". De använder motorn för att spänna en fjäder som sen driver en pistong som i sin tur fjuttar iväg en plastkula i cirka 100 m/s. De absolut kraftigaste fjädrarna till en sådan ligger på ca 20-25 kg när de är helt spända, vilket iofs är typ hälften så mycket som den kraft jag söker (om man ska ha marginal), men å andra sidan så kan en airsoftbössa hinna med 10-15 cykler i sekunden, så en 1:2-växel skulle kunna rädda det konceptet.