Skicka digital info via radio för avkodning i mottagare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Basher52

Skicka digital info via radio för avkodning i mottagare.

Inlägg av Basher52 »

Tjo :)

Jag undrar om Ni har något tips för att skicka enkel info till en mottagare för att senare avkoda det.
Det som ska styras är typ On/Off signaler men beroende på 4 olika insignaler.
När en av signalerna går 'hög' (eller låg detta är ännu inte bestämt) så ska radion sända infon till
mottagaren som då kan avkoda vilken signal som kommit.

Kablagedragning går ej då detta ska över väg och grävning av väg kostar alldeles för mycket.
Det ska helst inte programmeras någon avkodning utan om det går göras via DIP-switchar eller liknande för avkodningen.
Minst 4 signaler behövs, detta för att man inte ska behöva ha flera sändare/mottagare som isej är matchade.
Max längd för radion är 20 meter men får ej "klicka" så siktar man på 30 meter borde den alltid fungera.
Priset ska naturligvis hållas på så låg nivå som möjligt men enkelheten i det hela är det stora kravet.

Jag har letat efter något liknande men ännu inte hittat nå't som jag tycker passar.
Allt drivs med 230V så ström i detta fall är inget man behöver tänka på.

Borde väl fungera med 433MHz moduler?

//Mvh B52
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Skicka digital info via radio för avkodning i mottagare.

Inlägg av Icecap »

"Standard" är att koppla till t.ex. en RADIO i varje ända och koppla serieanslutningen till en µC (mikroprocessor).

Det finns andre radiomoduler men dessa är så pass prismedvetna och verkar fungera bra att jag lägger dom som exempel.

Då kan man programmera dom till att "prata" med varandra på rätt sätt och µC tar hand om "insamlingen" och "tolkningen" av signalerna.

Man bör såklart använda ett protokoll som säkrar att överföringen sker ordentligt, alltså att ett paket har checksum osv. med och att ett paket kvitteras på rätt sätt.

Men du kan aldrig får det 100% säkert med radio, det är alltid möjligt att störa ut!

Det kan verka avancerat men är inte så farligt. Om du ska ha fler punkter som kan sända till varandra i någon kombination är det inget problem heller.
Basher52

Inlägg av Basher52 »

Att det går att fixa med en microcontroller vet jag men i detta fall vill vi inte ha det.
Det finns ju Encoder/Decoder chip, borde man inte med såna kunna få till detta med såna, dvs "hårdkodat"?
men eventuellt enkla inställningar.

UPDATE: Ev. om det finns färdiga moduler att använda där allt är klart för användning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Såklart kan man - men du skrev ju <men får ej "klicka"> och då faller ett noll-IQ kommunikationsprotokoll bort!
Det finns ju anledning till att t.ex. trådlösa ringklockor sänder koden 3-5 gångar, det är i hoppet om att NÅGON kanske når igenom.

Så jag anser att du vill göre det omöjliga på ett besvärligare sätt. Lycka till.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Sök efter kretsarna: PT2262 / PT2272
Basher52

Inlägg av Basher52 »

@Icecap, ja visserligen men blir inte koden så blir ju heller inte resultatet det :P
@YD1150, ska kolla på det men tänker nu mer på ett redan färdigkonfigurerat kit där man endast kopplar in det.

Tackar för svaren i alla falla :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det som du söker är i grunden en färdig enhet med en ställbar kod + några databits. Jag tror att de finns men har bara sett liknande till professionellt bruk varför priserna då hänger med till det professionella plan.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Basher52 skrev:Att det går att fixa med en microcontroller vet jag men i detta fall vill vi inte ha det.
Och varför säger du så? Vad är argumenten? Om man bygger 100 000 enheter så kan man fundera på hur man skall sänka enhetspriset och tillåta sig längre utvecklingstid. Hur värderar du din egen tid? Fundera Icecaps argument för µC. Det är väl värt att suga på en stund.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du vill köpa färdigt som inte klickar så finns det färdiga moduler från visonic med väldigt bra räckvidd. Den nyaste serien har även tvåvägskomminikation så sändaren fortsätter att sända och ökar effekten tills mottagaren svarar att det kommit fram.
Det kostar några tusenlappar.
Skriv svar