Elektrolytkondensatorer från Kjell&Co

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Elektrolytkondensatorer från Kjell&Co

Inlägg av MadModder »

Jag köpte för ett bra tag sen ett kit med massa elektrolyter, från 1µF till 10000µF.
De flesta var av märket United. Men två av värdena var av märket JAKEC.
En av dem använde jag i en nätdel, och har svällt upp. Kollade i lådan där alla oanvända ligger och just JAKEC-kondingarna har svällt upp allihop.
INTE att rekommendera.
Nu har inte Kjell&Co kvar just det kittet såg jag, men vem vet vad som ligger i Velleman-kittet...
United funkar, men JAKEC bör kastas omedelbums. :tumner:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Elektrolytkondensatorer från Kjell&Co

Inlägg av psynoise »

Det kan ju vara så att spänningståligheten är för låg på de nya kondensatorer du monterade. Dyrare japanska märken klarar mer än märkspänningen under vissa förutsättningar medan andra havererar direkt. Därav är det inte bara att byta en kondensatorerserie mot en annan. Likaså kan det vara svårt att jämföra komponenter på data som distributörerna lägger upp på sina hemsidor. Det är långt ifrån alltid märkspänning, märkström och effekt säger hela sanningen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den här gången hade det dock inte med spänningen alls att göra. Jag tog dem direkt ur förpackningen efter inköp och lade i sortimentlådan. De jag inte använt har legat där helt orörda. Trots det var de svullna till bristningsgränsen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Intressant :).

Vidare hittar jag ingen hemsida från Jakec. De större komponentdistributörerna verkar inte heller saluföra Jakec enligt sökning på Octopart.

https://octopart.com/search?q=Jakec
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nä. De finns dock på ebay och aliexpress väldigt billigt. Och på sidor som säger att jakec är crap. :D
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

De Vellemansatser som jag har använt mig av innehåller Jamicon.Inga problem alls.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jamicon har alltid funkat bra för mig med. De standardlytar jag köpt från elfa har också varit Jamicon.
Skriv svar