Lite frågor angående ev köp av CNC fräs.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G4jm0r

Lite frågor angående ev köp av CNC fräs.

Inlägg av G4jm0r »

Hej, Jag sålde min lillasyster CNC för en massa år sedan i samband med att jag flyttade till en liten lägenhet, efter att elektronikintresset ökat en massa på senare tid byggde jag en Kossel Mini för 2 år sen. 3D skrivare är kul och det är lägenhetsvänligt, men suget för en CNC fräs finns kvar.
Jag började gå i tankarna på att bygga en fräs genom att printa delar och använda 3D skrivardelar för att komma undan billigare men troligtvis lär det bli ytterligare ett oavslutat projekt i backloggen. Därför har jag nu ändrat inriktning och funderar på att skaffa en kinamaskin i storlek 3040 men jag har lite svårt att bestämma mig så tänkte det kunde vara värt att bolla lite tankar och ideer här bland experterna :)

En 3040 från ebay.uk går på runt 5500kr(trapets) eller 7000kr(kulskruv), är det värt 1500kr extra för kulskruvarna?

Styrkorten diskuteras ofta och även fast jag har en parallellport på min desktop så vill jag byta ut styrkortet omgående. Efter lite sökande har jag sett att TinyG / GRBL tillsammans med chilippr är en populär kombination i samband med 3040 modellen, Smoothieboard diskuteras ockå en del. Smootieboarden är ju betydligt snabbare och har nätverksanslutning, men hur är det med mjukvara?
Jag har också sett gäng ebay controllerkort som tex denna skulle det kunna vara något?

När det gäller motor så får det nog bli den billiga luftkylda spindeln, det är förhållandevis enkelt att byta ut i framtiden om jag använder fräsen tillräckligt mycket.

Finns det andra modeller att ha i åtanke? 3040 känns ganska prisvärd och relativt stabil.

Jag tänkte främst fräsa trä, plast och eventuellt kretskort och kolfiber.
danielr112

Re: Lite frågor angående ev köp av CNC fräs.

Inlägg av danielr112 »

Kulskruv alla gånger säger jag.

Jag har en 6040 med vattenkylda spindeln. Har haft en luftkyld också men tyckte inte den räckte till. Den jag har nu är på 800w och den funkar riktigt bra.
jag kör paralellkort på min utan problem. Det enda jag bytte är stepperkorten då de gärna ville tappa steg.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Tack för svaret, får bli kulskruvar. När det gäller spindel, på vilket sätt räckte inte den luftkylda till? är lagerna för kassa, rotationsmomentet för klent?
Jag har tyvärr bara paralellport på min statetionära dator, planen är att köra från min laptop alternativt en raspberry pi i ett annat rum.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Laptop och liknande med Paralell kan krångla. Isåfall med annat kort men det har jag ingen erfarenhet av.

Den luftkyldas effekt räckte inte till och blev skållhet. Huruvida lager och annat håller vet jag inte då värmen som blev gjorde att jag tog en vattenkyld direkt till maskin nummer 2.
Skriv svar