5VDC från PT

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: 5VDC från PT

Inlägg av Nerre »

Och Chassi här nu är då alltså själva "plåtdelarna" inuti, som komponenterna sitter monterade på. Inte radions hölje.

På modernare prylar är man ju mer van vid att chassidelar är skyddsjordade (det finns t.o.m. krav på att delar som är farliga att beröra när höljet är öppnat ska vara märkta med varning om det inte är uppenbart att de är spänningsförande, gäller t.ex. kylflänsar och andra grejer som man inte vill att en reparatör ska få en kyss av).
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag har konstaterat också att tillverkarna nuförtiden även undviker att jorda alla
kylplåtar både primärt och sekundärt om det inte är nödvändigt.
Däremot så kan det vara lite knepigt att hitta en jordning om ingen plåt är jordad
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är väl endast de enklaste allströmsapparaterna som har "varmt" chassie vad gäller radioapparater?

Men å andra sidan så är det ju fråga om en blåtandsmottagare, den behöver ju inga anslutningar ut mot omvärlden.

Angående det där med jordning o.s.v.:
Rörens anslutningar för glödström och (oftast) transformatorns glödtrådslindning är ju isolerade från allt annat. För att undvika brum/störningar så ansluter man ändå (signal)jord till detta på något sätt. Beroende på hur detta är kopplat så kan det funka bra eller dåligt att använda den strömmen.

Vad är det för apparat? Schema?
okhan

Inlägg av okhan »

Det är en PHILIPS B5S12A.
Eftersom radion är så stor så har jag kunnat montera ett eluttag i trälådan (inte metallchassi). Har dragit ström från primären på trafon och har alltså 230V i kontakten. Jag har sedan kopplat in denna mottagare: http://www.clasohlson.com/se/Bluetooth- ... re/38-5532
Från denna mottagare har jag kopplat från auxutgången till bandspelaringången på radion. Allt verkar funka kanon!
Några synpunkter på denna lösning? Känns som en säker lösning då man streamar trådlöst.

Testade förövrigt en 3.5 mm kontakt på bandspelaringången innan och det funkar bra. Mätte dock på uttaget som jag koppla in och beroende på hur jag vänder stickkontakten till radion får jag 6VAC eller 0VAC på bandspelaringången. Är dessa låga spänningar skadligt för t.ex. en Iphone som man kopplar in i ingången för att spela musik?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag gissar att när det gäller äldre radioapparater så ville man RF-jorda chassit, och eftersom jordade uttag troligen inte fanns på den tiden så är ena nätpolen enda möjligheten att jorda delarna. Och då blir chassit "varmt".

Lite längre fram i utvecklingen införde man kanske separata jorduttag på radion istället. Och sen kom de jordade stickpropparna.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Sedan kom separat signal jord för ännu mer störningsfri drift
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Angåens varmt hölje, Om man använder ena polen på 230V som jord
flyter väl övriga spänningar ovanpå?

Till exempel om man har en trafo med
helvågslikritare på sekundären och förbinder
likritarens jord till primärens ena pol så
kommer likspänningen "rida" på 230V.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, toppspänningen blir ju högre på grund av det ja. Men bara toppspänningen relativt verklig jord, spänningen relativt chassit (d.v.s. referensjord) är oförändrad.

Det handlar om hur mycket av omvärlden du "ser". Inuti apparaten ser du inte elnätets jord, du vet inte vad som är fas och vad som är nolla, då ser bara två nätpoler och den ena är referensjord.
okhan

Inlägg av okhan »

Vad skulle ske om man drog in jordad kabel i apparaten? Alltså fas+nolla samt jord till chassiet? Är denna metod omöjlig på gamla rörradios?
okhan

Inlägg av okhan »

Ingen som kan svara på förgående fråga?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det beror helt på hur det är kopplat. Börja med att mäta motståndet mellan nätbranscherna och chassiejord.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Endast gamla s.k. allströmsradio har ena nätpolen ansluten till schassit. Samma sak med äldre TV-apparater.

Den aktuella radion har nättransformator och är därmed är chassit isolerat från elnätet.
Däremot finns det ett antal avkopplingskondensatorer i radion som har en gemensam jordpunkt, nämligen radions chassi.
okhan skrev: Testade förövrigt en 3.5 mm kontakt på bandspelaringången innan och det funkar bra. Mätte dock på uttaget som jag koppla in och beroende på hur jag vänder stickkontakten till radion får jag 6VAC eller 0VAC på bandspelaringången. Är dessa låga spänningar skadligt för t.ex. en Iphone som man kopplar in i ingången för att spela musik?
Troligen kapacitiv koppling. Testa med att koppla en kondensator parallellt med testpinnarna när du mäter 6VAC.
Om den försvinner då så är det bara kapacitiv AC.
okhan

Inlägg av okhan »

Så med andra ord: Om jag skulle jorda chassit till elnätet och jag har läckande avkopplingskondingar så skulle jordfelsbrytaren slå ut(?), och med friska kondingar skulle det inte ske och apparaten ha en säkrare drift?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jordfelsbrytaren jämför strömmen i nollan och fasen. Om strömmen är samma i båda ledarna slår inte brytaren av.
Om strömmen skiljer 30mA skall den bryta.
Jordfelsbrytaren funktion är inte beroende av skyddsjord.

Radions interna säkringar skall bryta om något direkt fel uppstår i radion.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

okhan skrev:Det är en PHILIPS B5S12A.
Åh, det där är ju en "modern" rörapparat. Tillverkad 1961.
Lite info för oss som inte ser den IRL: http://www.radiomuseum.org/r/philips_b5s12a.html
Schema finns här (vänta en stund till "get manual" visas): http://elektrotanya.com/philips_b5s12a. ... nload.html

I schemat kan man se att trafon har två lindningar för glödspänning, S41 och S42, och båda har sin ena pol jordad. Du skulle kunna sätta en halvvågslikriktare bestående av en diod och en kondensator matad från en av dessa lindningar, eller kanske varsin diod från båda lindningarna.

Schemat visar att det är en riktig fulltransformator så säkerhetsmässigt är den här apparaten att jämföra med vilken apparat med gammal ojordad rund stickpropp som helst.

Om du har jordade uttag i rummet du använder radion så borde du kunna "modernisera" elsäkerheten genom att montera en jordad nätsladd och ansluta jorden till chassiet på något lämpligt ställe, exempelvis där glödtrådslindningarna från trafon är anslutna till jord.

Det kan kanske vara en bra idé att vara lite skonsam mot gamla trötta komponenter och ställa om nätspänningsväljaren från 220 till 240V. OBS att detta får absolut inte göras med strömmen på och om du rör den så kan det kanske vara bra att spraya in nån oxidlösare. Oxid här är riktigt dåligt att råka ut för för då kan det bli gnistbildning/varmgång och elände i väljaren.

Sen finns det väl ett par klassiska tips på vilka kondensatorer som är bra att byta för att ifall de ger sig så förstör de rör. Här har nog nån annan något bättre att säga. Jag tror det är kondensatorerna som sitter på signaler in till galler på rör där en kortis eller läck i kondensatorn ger fel dc-spänning, t.ex. C57/C157 och C11.
okhan skrev:Eftersom radion är så stor så har jag kunnat montera ett eluttag i trälådan (inte metallchassi). Har dragit ström från primären på trafon och har alltså 230V i kontakten. Jag har sedan kopplat in denna mottagare: http://www.clasohlson.com/se/Bluetooth- ... re/38-5532
Från denna mottagare har jag kopplat från auxutgången till bandspelaringången på radion. Allt verkar funka kanon!
Några synpunkter på denna lösning? Känns som en säker lösning då man streamar trådlöst.

Testade förövrigt en 3.5 mm kontakt på bandspelaringången innan och det funkar bra. Mätte dock på uttaget som jag koppla in och beroende på hur jag vänder stickkontakten till radion får jag 6VAC eller 0VAC på bandspelaringången. Är dessa låga spänningar skadligt för t.ex. en Iphone som man kopplar in i ingången för att spela musik?
Hur mätte du detta? Mot jord eller? Det är nog kapacitivt läck i transformatorn, d.v.s. eftersom lindningarna är nära varandra så blir det som en liten kondensator mellan dem.

Din lösning med blåtandmottagaren verkar för övrigt utmärkt bara uttaget är bra fastmonterat o.s.v.
Skriv svar