Finns det värmeutlösande dpst switchar?
Finns det värmeutlösande dpst switchar?
Jag har en applikation där jag använder en spst switch som går i 'OFF' läge om den kommer upp i en viss temperatur. Nu har jag en idé som skulle förenkla min lösning avsevärt ifall jag kan koppla in en dpst switch i stället, även den värmeutlösande. Efter en stunds googlande har jag kammat noll. Innan jag ger upp vill jag höra vad de riktiga proffsen säger. Finns det värmeutlösande DPST-switchar?
Re: Finns det värmeutlösande dpst switchar?
Jag antar att du menar termostat-brytare.
Kollade hos ELFA och Farnell men kammade noll. Det kan såklart lösas med t.ex. ett par SSR + själva termostaten.
Kollade hos ELFA och Farnell men kammade noll. Det kan såklart lösas med t.ex. ett par SSR + själva termostaten.
En helt vanlig mekanisk termostat.
Vilka temperaturer handlar det om, längden på kappilärröret, max diameter och längd på bulben? Antar att du vill ha tag på en tvåpolig termostat, sitter i varenda elpanna/vvb, typ.
Vilka temperaturer handlar det om, längden på kappilärröret, max diameter och längd på bulben? Antar att du vill ha tag på en tvåpolig termostat, sitter i varenda elpanna/vvb, typ.
Ok så heter det.Icecap skrev:Jag antar att du menar termostat-brytare.
Jag kollade också där, men hittade inget jag heller.Icecap skrev:Kollade hos ELFA och Farnell men kammade noll. Det kan såklart lösas med t.ex. ett par SSR + själva termostaten.

EDIT: Jo jag har ju förstås funderat på två spst, men mja... Känns som att de extra sladdar jag behöver för att komma bort från värmekällan inte motiverar byte till två termostatbrytare. Jag leke alltså med tanken att det skulle finnas, typ, lika billiga dpst termostater som spst.
Tja, jag fick 200 träffar på elfa, dock enbart enpoliga.
Återigen, vilken temperatur handlar det om.
Du kan inte be oss att rekommendera grejjor om du inte tillhandahåller data.
Övrigt som kan vara bra att veta är:
Är det en fast temperatur, eller vill du kunna ändra temperaturen.
Vilken kapsling osv.
Vilken kapsling osv.
TomasL: på min panna är det en SPDT termostat som finns ihop med kokskyddet.
- Berrabongo
Borde väl gå och lösa med din termostat och ett DPST relä.
Men som sagt tidigare, det vore bra med lite mer info.
Men som sagt tidigare, det vore bra med lite mer info.
Din iver att hjälpa är beundransvärd. Mina uppriktiga beundran! Men i det här fallet, se mitt första inlägg.TomasL skrev:Tja, jag fick 200 träffar på elfa, dock enbart enpoliga.
Vilken kapsling osv.

Hade någon kunnat peka ut en sådan så hade jag förmodligen hittat en med de spec:ar jag vill ha.überfuzz skrev:Finns det värmeutlösande DPST-switchar?
Det heter normalt "termostat".
Sen finns det ju ingen som helst anledning att exkludera en termostat med växlande kontakter, det är ju bara att låta bli att använda ena läget så får man slutande eller brytande funktion.
DPST är en term man primärt använder för vippströmbrytare.
Sen finns det ju ingen som helst anledning att exkludera en termostat med växlande kontakter, det är ju bara att låta bli att använda ena läget så får man slutande eller brytande funktion.
DPST är en term man primärt använder för vippströmbrytare.
Ja, men du vill ju ha en termostat, vari består problemet.überfuzz skrev:TomasL skrev:quote]
Din iver att hjälpa är beundransvärd. Mina uppriktiga beundran! Men i det här fallet, se mitt första inlägg.
Hade någon kunnat peka ut en sådan så hade jag förmodligen hittat en med de spec:ar jag vill ha.überfuzz skrev:Finns det värmeutlösande DPST-switchar?
Elfa har över 200 termostater att välja mellan, typ.