Hej.
Enligt databladet på MPX4250AP så ska minimum spänning vara ca 4.85 volt. Om man ger lägre volttal. Blir då givaren olinjär?
Just nu visar givaren ett analogt värde på 243 vid 10-bits upplösning när ingångsspänningen är på 3.3 volt. Tror ni att jag kan "trycka upp" givaren till 1023 bara igenom att öka trycket eller kommer givaren sluta vid vid ett värde under 1023 nu när jag kör med 3.3 volt istället för rekommenderad spänning?
Tror ni denna givare är perfekt för att kunna mäta vikt i enheten kg om man ansluter en slang med sluten ände och sedan ställer man t.ex en vikt på 3 kg på slangen och läser av ett analogt värde. Sedan ställer man en annan vikt och läser av? Linjärisera sedan.
Det behöver inte naturligtvis vara en slang.
Några frågor om MPX4250AP givaren
Re: Några frågor om MPX4250AP givaren
Att köra komponenter utanför spec är ju aldrig en bra ide, givare i synnerhet, mycket för att man inte kan lita på resultatet.
Jag tycker f.ö det låter som ett dåligt sätt att mäta vikt, värdet lär väl påverkas av en mängd andra förutsättningar vid varje mätning.
Din bitupplösning och värdet är ju fullkomligt irrlevant, givaren ger en analog signal ut, punkt, sen hur du mäter den är en helt annan fråga, om du vill veta så mäter du ju spänningen ut från givaren helt enkelt (med en hyfsat rättvisande voltmeter), det är ju det enda som säger något.Just nu visar givaren ett analogt värde på 243 vid 10-bits upplösning när ingångsspänningen är på 3.3 volt. Tror ni att jag kan "trycka upp" givaren till 1023 bara igenom att öka trycket eller kommer givaren sluta vid vid ett värde under 1023 nu när jag kör med 3.3 volt istället för rekommenderad spänning?
Jag tycker f.ö det låter som ett dåligt sätt att mäta vikt, värdet lär väl påverkas av en mängd andra förutsättningar vid varje mätning.
Liknande sätt att mäta används i bla. Saabs bilar när man vill veta vikt på passageraren i framstolen, sen hur exakt den är jag jag ingen aning om. Dom behöver bara ta reda på om den är en barnstol i sätet eller en person som sitter direkt i stolen.
Det är iaf en påse fylld med någon gelé/olja som sedan är ansluten till en trycksensor.
Det är iaf en påse fylld med någon gelé/olja som sedan är ansluten till en trycksensor.
Matningspännigen skall vara mellan 4.85V och 5.35V för att givaren skall uppfylla specifikationerna i databladet. Inom detta område är den ratiometrisk, dvs dess utsignal ändras linjärt med matningspänningen så ADC'n referensspänning bör vara samma som matningspänningen. Om ADCns referensspänning är separat och matningspänningen till givaren ändras kommer det "se ut" som att trycket ändrat sig.
Hur givaren beter sig när du använder den utanför specifikationerna vet "man" nog inte men man kan väl anta att om inte du lever upp till specifikationerna givaren behöver så kommer inte den leva upp specifikationerna heller - jag skulle inte lita på resultatet den ger.
Om du bara har 3.3V tillgängligt så väl det rätta att välja en givare som körs på den spänningen eller implementera en boost-converter för att höja spänningen till 5V.
Hur givaren beter sig när du använder den utanför specifikationerna vet "man" nog inte men man kan väl anta att om inte du lever upp till specifikationerna givaren behöver så kommer inte den leva upp specifikationerna heller - jag skulle inte lita på resultatet den ger.
Om du bara har 3.3V tillgängligt så väl det rätta att välja en givare som körs på den spänningen eller implementera en boost-converter för att höja spänningen till 5V.
Det, under förutsättning att ADn tål 5V in, annars får man sätta en spänningsdelare på ADn.