Snabbt svar uppskattas - löda med penngasbrännare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chippe

Snabbt svar uppskattas - löda med penngasbrännare?

Inlägg av Chippe »

4 pinnar mot kontaktytorna är lösa men ligger nu på plats (micro-hdmi) och som jag ser det har jag två alternativ.

1. trycka till ovanpå de 4 pinnarna med en 30W lödkolv som jag har. dock instabilt.
2. minitorch, butangas. Jag har en penngasbrännare som man kanske kan "dutta" lite med lågan tills man tror pinnarna smält fast
3. superlim upptill som håller fast pinnarna i spåren baktill på kontakten. Ej på själva pcb:n.
4. du är körd :roll:

Har lagt ut ett jobb med hetluft men förstår om ingen kan ta på sig det idag eller imorgon. Detta är givetvis en temporär lösning men bör hålla under resan då jag ska filma. Vilket alternativ och tips på vad jag ska tänka på uppskattas.

Edit: skulle även kunna köpa en gasdriven lödpenna med hetluftpistolsfunktion. Medföljer smal rörtipp. http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... olv-p40543

Bild
xxargs

Re: Snabbt svar uppskattas - löda med penngasbrännare?

Inlägg av xxargs »

såå smått är det inte - bra lödpenna typ metcal där värmen avges väldigt nära spetsen med ordentlig effekt och hyffsat smal kortast möjliga spets - ordentligt med fluss i gelform (mycket viktigt om inte tennet skall klumpa och tråda sig och inte vill släppa spetsen när du tar bort spetsen från lödpunkten igen) och helst arbete under elektronik-produktionsmikroskop.

Att köra butanlåga kommer inte att fungera - för mycket uppvärmning på fel ställe och för stor yta och du bränner sönder saker runt om och energin finns inte koncentrerat där du vill ha det...
Chippe

Re: Snabbt svar uppskattas - löda med penngasbrännare?

Inlägg av Chippe »

För mig är det ett temporärt fix och fastnar dem bara lite i den gamla lödningen är jag nöjd. Just nu är det bara friktion som håller dem på plats och det är inte riktigt hållbart.

Edit:
Har kollat närmre och pinnarna glider inte längre bra i sina skenor, de är alltså ganska lösa. Utesluter vanlig lödning då jag tror det är för känsligt. Hetluft känns bäst.
Skriv svar