Rullbandare som för oväsen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
halmis

Rullbandare som för oväsen

Inlägg av halmis »

Hej! Jag har en gammal Beocord 2000 som för ett jävla oväsen så fort du sätter snurr på rullarna. Jag skruvade isär den för att se var ljudet kom ifrån och det verkar komma från den här saken: http://www.ladda-upp.se/bilder/txzvqavuvielg/ http://www.ladda-upp.se/bilder/melezsgszxafm/

Jag tror det är någon slags brytare som slås av och an jättesnabbt och det för ett jävla oväsen, vad tror ni?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Rullbandare som för oväsen

Inlägg av Gizmo »

Det där ser ut att vara ett gammaldags öppet relä. Om det låter väldigt mycket om det gissar jag att funktionen som ska slå på, respektive av reläet inte riktigt kan bestämma sig med följd att reläet smattrar som katten mellan på och av.
De flesta gamla rullbandspelare finns det scheman att få tag på utan större problem, men du ska nog felsöka i elektroniken som styr reläet.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

För övrigt så kan du ladda upp bilder direkt här på sidan så kan alla se dem utan att behöva gå in på några externa sidor, blir lite mer praktiskt så, men bara ett tips, inget klagomål.
halmis

Inlägg av halmis »

Tack för svaret. Det verkar som att det berodde på att räkneverket inte gick, jag bytte två slappa remmar till gummiband och sen blev den tyst, könstigt.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det där reläet måste vara det som aktiveras av antingen en folie i slutet på bandet-eller av att bandspänningen försvinner.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

I fall det är den som är märkt "STOP relais" i schemat (0968005), ska den köra på ca. 16V AC och styrs direkt av autostopp-mekanismen, ja. :)

Även fast B&O använde bra komponenter, vill jag nog föreslå att du också kollar och evt. byter alla kondingar om du ändå håller på att renovera; dom kan ha torkat ut/försämrats IOM att maskinen inte direkt är av årets modell.

Såna här maskiner är trevliga, jag har själv en gammal Philips N4407 rullbandare som ska renoveras vid tillfälle. Nya remmar är införskaffade för länge sen men jag har inte fått tummen ur och tagit bort allt klet efter dom gamla remmarna, pluss att spindelaxeln för take-up reel är avbruten och måste lagas.

-Sparky-
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om räkneverket stod still och det där reläet ändå inte riktigt lyckades stoppa bandspelaren så har du något mer fel. Nu är ju autostopp inte jätteviktigt på rullbandspelare eftersom de i normalfallet bara rullar upp allt band på ena spolen när bandet tagit slut. För en kassettbandspelare är det värre, när bandet tar slut så skaver kapstanaxeln mot änden av bandet och dessutom kan tryckrullen deformeras om den glöms i play-läge länge. (Det är för övrigt anledningen till att man ska trycka ur bandet ur en bilstereo eller trycka på stopp på en vanlig bandspelare innan man slår av strömmen om nu inte spelaren i fråga har någon slags autorelease (känns igen av att det skramlar till i mekanismen när man slår av strömmen, och i vissa bilstereo kastas bandet bokstavligt talat ut).
Skriv svar