kan man räkna ut högtalareffekt med multimeter?
-
kan man räkna ut högtalareffekt med multimeter?
Denna tråden kan nog verka onödig men jag kunde inte fråga nån annanstans.
Kan man räkna ut effekten i en högtalare om man tar en multimeter och mäter spänning och ström från högtalarkablarna? Varför jag frågar detta är pågrund av att jag vill veta vad den riktiga effekten är på dem högtalarsystem som jag har.
Tack på förhand
Kan man räkna ut effekten i en högtalare om man tar en multimeter och mäter spänning och ström från högtalarkablarna? Varför jag frågar detta är pågrund av att jag vill veta vad den riktiga effekten är på dem högtalarsystem som jag har.
Tack på förhand
Re: kan man räkna ut högtalareffekt med multimeter?
Båda nej och ja.
Effekten du ska mäta är dels AC i frekvenserna 20-20000Hz, dels är den i takt till musiken. Så för att mäta på det sätt ska du spela högt utav bara he.....t samtidig som du mäter med två instrument (båda spänning och ström samtidig) och instrumenten ska klara frekvenserna.
Det går att belasta med ett motstånd med samma belastning som en högtalare och sedan kolla spänningssvänget med ett oscilloskop varefter man räknar. Inte helt enkelt heller men möjligt.
Detta värde som då kan räknas ut säger sedan inte så värst mycket heller, effekten kan vara den maximala men ingen som kan ges kontinuerligt.
Så mitt råd: leta data på nätet - eller om den spelar högt nog för dig: var nöjd.
Effekten du ska mäta är dels AC i frekvenserna 20-20000Hz, dels är den i takt till musiken. Så för att mäta på det sätt ska du spela högt utav bara he.....t samtidig som du mäter med två instrument (båda spänning och ström samtidig) och instrumenten ska klara frekvenserna.
Det går att belasta med ett motstånd med samma belastning som en högtalare och sedan kolla spänningssvänget med ett oscilloskop varefter man räknar. Inte helt enkelt heller men möjligt.
Detta värde som då kan räknas ut säger sedan inte så värst mycket heller, effekten kan vara den maximala men ingen som kan ges kontinuerligt.
Så mitt råd: leta data på nätet - eller om den spelar högt nog för dig: var nöjd.
-
Ajdå. Min multimeter kan varken mäta växelström eller Hz den kan bara mäta likspänning, likström, växelspänning och ohm. Så det lär väl inte gå då ?
Även om man har instrument som hanterar stort frekvensområde, kan mäta vid tillräckligt låg spänning och tillräckligt liten ström vid måttligare ljudnivåer så kommer man ändå bara mäta skenbar effekt och dessutom väldigt beroende på frekvens vid samma spänning på högtalarens polskruvar.
till detta kan man inte mäta på musik utan man får ta fram olika toner/frekvenser mha. ljudediteringsprogram och sedan spela upp, en av orsakerna är att vanliga DMM har en mättid på halv eller en sekund innan de visar värdet
till detta kan man inte mäta på musik utan man får ta fram olika toner/frekvenser mha. ljudediteringsprogram och sedan spela upp, en av orsakerna är att vanliga DMM har en mättid på halv eller en sekund innan de visar värdet
Och om man skall hårddra det så är högtalarens angivna 'Effekt' den maximala effekt man kan mata in utan att den går sönder.
sedan finns det en massa olika standarder vilka ger helt olika siffror.
Typ vitt brus, musik, kontinuerlig effekt, kortvarig toppeffekt.
Jämför med att sitta i en bastu, hur hög temperatur tål du?
50 grader i 2 timmar?
120 grader i 2 minuter?
Osv.
Bäst är när små datorhögtalare för 199:- specas med 1200W. Totalvikt 300 gram.
Sedan tittar på en discoanläggning på 1200W.
kostar 50 000:- och väger 200 kg.
Båda är sanna.
Dock ger den första 1200W i max 1/100 sekund.
Sedan behöver den hämta sig i någon sekund innan den kan panga på igen.
Låter väl sådär.
Den andra ger 1200W dygnet runt året runt.
Hoppas jag inte var ot.

/W
edit:
Det bästa sättet att få reda på så mycket som möjligt om din anläggning är att berätta vad det är för fabrikat, typ etc.
Då behöver du inte mäta alls.
Du får bättre svar här!

/W
sedan finns det en massa olika standarder vilka ger helt olika siffror.
Typ vitt brus, musik, kontinuerlig effekt, kortvarig toppeffekt.
Jämför med att sitta i en bastu, hur hög temperatur tål du?
50 grader i 2 timmar?
120 grader i 2 minuter?
Osv.
Bäst är när små datorhögtalare för 199:- specas med 1200W. Totalvikt 300 gram.
Sedan tittar på en discoanläggning på 1200W.
kostar 50 000:- och väger 200 kg.
Båda är sanna.
Dock ger den första 1200W i max 1/100 sekund.
Sedan behöver den hämta sig i någon sekund innan den kan panga på igen.
Låter väl sådär.

Den andra ger 1200W dygnet runt året runt.

Hoppas jag inte var ot.

/W
edit:
Det bästa sättet att få reda på så mycket som möjligt om din anläggning är att berätta vad det är för fabrikat, typ etc.
Du får bättre svar här!

/W
Nu var det ju inte uteffekten från förstärkaren som skulle mätas, det var "effekten i högtalarsystemet", vad nu det innebär???Icecap skrev:Det går att belasta med ett motstånd med samma belastning som en högtalare och sedan kolla spänningssvänget med ett oscilloskop varefter man räknar.
Är det vilken maximal effekt man kan få ut i Watt om man öser på som bara satan?
Det är ju inte mätbart förrän högtalarna spricker eller brinner upp (eller tills för mycket distorsion uppstår - vilket är subjektivt). Innan dess vet du ju inte om du kan få ut mer kräm.
Eller är det högtalarens effektivitet som är intressant? Alltså , hur mycket av förstärkarens uteffekt som verkligen omvandlas till ljud?
Själv hade jag varit med intresserad av hur ljudkvaliteten ser ut i ett högtalarsystem. Spelar ingen roll om det kan ge 50 000 watt om det låter som en plåtburk.
En uppskattning av effekten kan man kanske få om man mäter amplituden i volt då du spelar upp en sinusvåg (enkelt att skapa eller ladda ner som wav-fil) i t.ex. 440 Hz, och sedan med hjälp av ohms lag räknar ut effekten om högtalarens impedans är känd. P = U*U*R. För en sinusvåg bör man dock använda sig av det kvdratiska medelvärdet (RMS) vilket bör bli P = U*U / R * 0,707 (räknar jag fel nu?)
Problemet är ju att högtalarens impedans aldrig stämmer, dessutom är den ju frekvens och amplitudberoende (dvs impedansen beror på hur långt in/ut spolen är i magnetspalten.
Kort svar, utan avancerade instrument går det inte.
Frågan är dock, varför vill man mäta det?
Ett sätt att mäta är ju att mäta matningen till slut-trissorna i stärkaren, då får man åtninstånne bruttoeffekten, och ett någorlunda hum om hur mycket man matar ut.
Egentligen är ju utmatad effekt totalt ointressant, man spelar ju ändå så högt man vill (eller grannarna tillåter).
om det sedan är 1W eller 100W är ju tämligen ointressant.
Kan nämna att med mitt gamla 55W mosfetslutsteg och mina gamla högtalare (de dog när dottern var 1 år och tyckte gummikanterna på basarna var skojjiga)
Så gick det garanterat inte att vistas i rummet om jag drog på max, vissa låtar lyfte bokstavligen mattorna från golvet.
Kan också nämna att stärkaren inte klipper, och ej distar vid full utstyrning, dock kan man steka ägg på den vid tomgång, typ.
Kort svar, utan avancerade instrument går det inte.
Frågan är dock, varför vill man mäta det?
Ett sätt att mäta är ju att mäta matningen till slut-trissorna i stärkaren, då får man åtninstånne bruttoeffekten, och ett någorlunda hum om hur mycket man matar ut.
Egentligen är ju utmatad effekt totalt ointressant, man spelar ju ändå så högt man vill (eller grannarna tillåter).
om det sedan är 1W eller 100W är ju tämligen ointressant.
Kan nämna att med mitt gamla 55W mosfetslutsteg och mina gamla högtalare (de dog när dottern var 1 år och tyckte gummikanterna på basarna var skojjiga)
Så gick det garanterat inte att vistas i rummet om jag drog på max, vissa låtar lyfte bokstavligen mattorna från golvet.
Kan också nämna att stärkaren inte klipper, och ej distar vid full utstyrning, dock kan man steka ägg på den vid tomgång, typ.
Effekten på en högtalare är hur mycket den tål, inte hur mycket den ger. Vad den ger är i dB/Watt.
En glödlampa tål kanske 75W kontinuerligt (DIN) men ger 0dB-SPL/Watt.
-
Mitt system är Logitech z906 som är speccad med 5x67 watt för satelliterna och 1x165 watt för subwoofern 500 watt totalt. Men folk säger att det är långtifrån 500 riktiga watt. Så jag tog mig uppgiften att försöka mäta det hela föratt se vad den "riktiga" effekten är. Nu är den speccad med 500 watt rms och 1000 watt max.wombat skrev: Det bästa sättet att få reda på så mycket som möjligt om din anläggning är att berätta vad det är för fabrikat, typ etc.
Du får bättre svar här!
/W
-
Var kanske otydlig med det är självklart vad förstärkaren ger. Nu vet jag inte hur mycket högtalarna tål eftersom det är ett 5.1 datorhögtalare.maDa skrev:Effekten på en högtalare är hur mycket den tål, inte hur mycket den ger. Vad den ger är i dB/Watt.
På märkskylten bör det stå effektförbrukningen för subwoofern, gissar att maximal uteffekt är 25% av denna, typ.
De effekter som är angivna är maximala uteffekter vid kortvariga transienter, dvs har inget med verkligheten att göra.
Om jag får gissa så ger förstärkarna 5-10 W max per kanal.
Högtalarna tål kanske 10% mer eller så.
De effekter som är angivna är maximala uteffekter vid kortvariga transienter, dvs har inget med verkligheten att göra.
Om jag får gissa så ger förstärkarna 5-10 W max per kanal.
Högtalarna tål kanske 10% mer eller så.
-
Vilken märkskylt? Sådant finns inte på datorhögtalare
Skall finnas en märkskylt med typnummer, effektförbrukning, matningsspänning osv, då jag gissar att den är nätansluten.
Oavsett, räkna med att uteffekten är runt 5-10W/kanal.
Oavsett, räkna med att uteffekten är runt 5-10W/kanal.
-
Det jag såg där bak på basen var 220-240 v 550mA 50 hz. Jag räknade ihop detta 230*0.55=126.5. Är 126.5 den totala effekten då?