Potentialskillnad mellan mig och datorn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Potentialskillnad mellan mig och datorn

Inlägg av FormerMazda »

Har haft ett irriterande nät-brum i mina in-ears ett tag nu, men jag märkte att när jag vidrörde datorn så tystnade det.

Så då börjar jag testa såklart. Men el-cheapo DMM så kan jag mäta upp 5VAC, men ingen ström att tala om. Jag känner heller ingen skillnad när jag jordar ner mig.
Det spelar ingen roll om jag jordar ner chassit på datorn. Utan skillnaden blir när jag jordar ner mig själv.

Men hur kan jag får brum i lurarna som sitter i en jordad dator och jag inte har nån potential? Som sen tystnar när jag jordar ner mig?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Potentialskillnad mellan mig och datorn

Inlägg av SM7CZR »

Laptop eller stationär dator?
Fler grejor anslutna till datorn?
Lurar direkt anslutna till datorn (ingen intern förstärkare)?
Berätta fler detaljer...helst allt :D
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Laptop dockad i docka. Vet inte hur det spagget ser ut, om det jordar dockan/laptopen.
Två skärmar via DVI, där finns ju en skärm och skärmarna har ju jordad kontakt.
Lite usb-prylar som bara har en anslutning.
In-ear-lurar anslutna direkt till datorn.

Förtydligar också att om jag tar i chassiet på datorn så tystnar det. Om jag jordar chassiet gör det ingen skillnad. Om jag jordar mig tystnar det.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

"In-ear-lurar"... vad är speciellt med dessa?
Vad lyssnar du på när det brummar?
Spelar du el-gitarr?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

FormerMazda: Det är alltså du som är störningen.

Har du felsökt kedjan, alltså är skärmen (GND) till hörlurarna hel ända fram?
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Vad har du för OS och programvara för ljudkortet på datorn? (viktigt för att kunna göra vissa inställningar)

Det kan till tider vara så-som-så med jord i bärbara datorer (deras nätagg), dockingstationer och skärmar. En grundlig felsökning börjar med att du kopplar bort allt som är kopplat till laptopen (även dockan och PSU:n) och lyssnar, nu har gärna störningarna försvunnit. Sen kopplar du in en av kontakterna i taget och lyssnar efter när brummet återkommer. Troligtvis händer detta när du kopplar in strömadaptern eller en av skärmarna.

Några gånger kan du få bort ett sånt problem med att vända på 220V-kontakterna till det apparatet som ger störningar men det är inte alltid att det fungerar. Ett annat sätt är att strypa (mute) alla ingånger du inte behöver och se till att mikrofoningången inte är portad "direkt" till utgången. (den ska inte vara angett som "playback device", bara som "recording device")

Hoppas du hittar det här problemet, jag vet själv hur irriterande det kan vara!

-Sparky-
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

In-ear är bara ett ord för lurar man har i örat, inte på örat. Dessa för att vara exakt.

Lyssnar på inget när jag hör brummet, med musik så dränks det ju i musiken.

Spelar inte elgitarr, sitter snällt vid skrivbordet.

Så det ter sig vara jag som är störningen, eftersom det bara gör skillnad när jag jordar ner mig. Att jorda datorn hjälper inte.

OS är Windows 7 Enterprise, ljudkortet hanteras av windows. Har nu inaktiverat alla enheter i inspelnings, och uppspelningsenheter som inte behövs.
Jag förstår tanken med att koppla bort saker tills det försvinner, men jag hänger upp mig på att enda skillnaden får jag när jag jordar mig. Det gör som sagt ingen skillnad att jorda datorn. Och jag har åtminstone kollar att allt sitter i ordentligt. :9
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Låt mig gissa: kontorsmiljö eller liknande. Det betyder "mycket" kapacitivt överförd via dig till hörlurarna.

Min teori är då att slutsteget i hörlursdelen är gjort strömsnålt (klass B) och att det inte "håller emot" så att bara en aning signal som kommer baklänges gör att spänningen avviker så pass att det till slut "håller emot". Resultatet blir ett brum som sannolikt finns hela tiden men drunknar i ljudet.

Lösning:
Alt. 1: Externt "buffersteg" som inte är lika strömsnålt. Detta finns rimligt säkert att köpa eller bygga själv.
Alt. 2: Bluetooth enhet med drifttid nog. Minskar samtidig ledningstrassel.

Själv använder jag en BT som kopplar till båda mobilerna (arbete + privat) samtidig och har 6 timmars drifttid vid musik. Själva sladden mellan hörlur & BT prasslar ändå men det har jag löst med en klämma från Panduro (515520) där jag har lödd en spiral gjort av ett gem fast. Då kan jag klämma fast ena ändan av sladden i kläderna och röra huvudet fritt utan att det drar och prasslar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Japp, kontorsmiljö. Och detta fenomen har kommit sen jag började använda in-ear. Innan har jag haft ett par vanliga lurar och då inte lidit av det.

Ska se om jag hittar info.

In-ear (koss the sparkplug):
10-20.000Hz
16ohm
112db SPL/1mW

Over-ear (Marshall monitor):
10-20.000Hz
42ohm
99db dB/mW

Testade precis med ett USB-anslutet ljudkort, ett Sandberg 133-58 ( Länk )
Men samma resultat där

Testade marshall-lurarna, inget brum där.

Men nu vart det intressant! Jag kan få brummet även när in-ear INTE är anslutna! :D
Lite svårare, men hovrar jag med handen så får jag in det. Kanske skulle bygga en spole till DMM och försöka hitta störkällan?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Störkällan är du! Men att den tar emot störningarna får mig att tro att skärmningen vid "ljudkortet" är lite sådär.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Helt klart är jag störig! :D

Men att mina in-ear "spelar upp" detta beror på fysiska kontakten med mig och skillnaden i spolarnas motstånd?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Spolarnas impedans har nog en viss betydelse.

Jag misstänker att du måste skruva upp en del mer med dina over-ear än med dina in-ear varför dina over-ear då är mindre känsliga, då kan brummet finnas men vara ohörbart.

Så kanske en liten mellan-sladd med ett par 36 Ohm motstånd i så att dina in-ear blir lika okänsliga som over-ear'na?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

FormerMazda, din kropp överför kapacitivt ett växelspänningfält till din förstärkare.
Sådana störningsfält finns överallt där som finns el-ledningar.
När du jordar din kropp upphör den att störa den dåligt skärmade elektroniken.

Samma problem har ibland gitarrister med dålig intern skärmning i gitarren. Brummet slutar när de rör vid strängarna (jordar sin kropp).
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

FormerMazda skrev:...Men nu vart det intressant! Jag kan få brummet även när in-ear INTE är anslutna!...
Alltså, bara för att bekräfta att jag uppfattar det hela korrekt; Om du bara har lurarna i öronen UTAN att kontakten sitter i datorn, hör du ÄNDÅ störningen? :o

(Å andra sidan har jag et par såna SparkPlugs, dom kan du få väääldigt billigt av mig... Har använt dom två gånger, sen köpte jag ett par Sennheiser CX-300. Skilnaden i ljudkvalitet är som natt och dag mellan dom!) :)

-Sparky-
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Yesbox, om än att det var svårt att uppfatta och få till det. Så jag sätter väl inte en miljon på att det är så. Men jag hör att blir skillnad när jag jordar mig och inte då.
Men då är det omvänt, det låter mer vid jordning än inte.

Tack för erbjudandet, men jag håller i pengarna lite. :)
Skriv svar