Lite frågor om kraftelektronik...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Lite frågor om kraftelektronik...

Inlägg av ochkl0620 »

Go kväll!
Undrar lite, har letat men inte tillräckligt bra tydligen :)
Hur fungerar strömjusteringen på en modern svets? Säg en enkel maskin, en sekundärlindning med digital inställning?
Går och funderar på att bygga en punktsvets av en eller ett par MOTar (trafos från mikrovågsugn).
Hur är det rimligast att göra om jag vill ha sas 5-100A? (Vet ej hur många Ampere en MOT levererar på några få Volt)
Det ultimata vore en lösning med någon ATmega, en display och ett par knappar.
OM det är onödigt svårt med digital så är även en enkel pot helt OK :)
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Lite frågor om kraftelektronik...

Inlägg av xxargs »

Generatorsvets styr strömmen med strömmen på rotorn i generatorn,

Svetsar med stor vred så för man in eller ut en magnetisk kortslutningsblock mellan primär och sekundärlindningen och styr strömmen med läckinduktansen.

Har sett varianter där man använder förkopplingsmotstånd, förmodligen i kombination med olika uttag på transformatorn.


en 'digital' svets speciell om den väger mycket mindre än traditionella transformatorsvetsar - så är det förmodligen en SMP-lösning - dvs en 'switchad' nätaggregat byggd för svetsbruk.

---

MOT har säkert ganska hög läckinduktans då mikrovågsugnen annars skulle få allt för dålig effektfaktor från likriktarbrygga i högspänningsdelen annars med tanke på effektåtgången.

Men kan du inte justera läckinduktansen i MOT så kan du heller inte justera när trafon börja strömbegränsa... och begränsningen är ungefär att du har ett antal ampervarv (~ antal Ampere vid 1 varv lindning vid kortis) som trafon kan ge, delat på antal lindningsvarv på sekundären, dvs. strömgränsen går in tidigare ju fler varv det är på din sekundär - men 'nackdelen' i det här fallet är att fler lindningsvarv ger också allt högre spänning vid tomdrift.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Lite frågor om kraftelektronik...

Inlägg av H.O »

Det finns som sagt olika tekniker.

Det finns dom som har en bamsetransformator, likriktare och kondensatorbank och sedan switchar den filtrerade sekundärspänningen till utgången, genom en drossel för filtrering. En strömsensor mäter strömmen och reglerkretsar styr switchningen.

Sen finns det som likriktar och filtrerar nätspänningen, switchar denna spänning genom primären på en (fysiskt) mindre transformator. Sekundären likriktas på nytt, passerar genom en drossel för filtrering och genom strömsensorn som, precis som i den andra typen, styr switchningen via mer eller mindre avancerad elektronik.

Här är ett blockschema på en primärswitchad modell:
TPS Block diagram.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lite frågor om kraftelektronik...

Inlägg av Icecap »

En MOT brukar klara en effekt runt 600W - 1000W.

Man måste ta bort sekundärlindningen och göra en egen. För att veta antal varv man behöver kan man lägga t.ex. 10 varv med en vanlig tunn tråd och slå på strömmen till primären och sedan mäta spänningen på de 10 varv. Då kan man ganska enkelt räkna ut Volt per varv.

Sedan får man göre det antal varv man behöver med en tråd som klarar strömmen man vill ha.

Punktsvets är ju inte ljusbågesvetsning varför det mest är en fråga om att strömmen begränsas och det görs vid att transformatorn antingen inte klarar att överföra mer ström eller att man begränsar inkommande ström till den.

Vid svetsning med ljusbåge är det frågan om "konstant" ström och bara spänning nog. En del svetsar har olika regleringar med startströmmar osv.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lite frågor om kraftelektronik...

Inlägg av marvin »

Borde väl gå bra med en rejäl triac.
I så fall kan du välja själv om du vill styra den med uC eller potentiometer.
Lasten kan nog vara ganska induktiv, men det skall inte vara något hinder.
Skruvade isär en batteriladdare som fungerade så, triac för finreglering, tappar för grov.
svanted
Inlägg: 5099
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Lite frågor om kraftelektronik...

Inlägg av svanted »

punktsvets=
man laddar en stor kondensator(low esr) med justerbar spänning, den kan man justera digitalt, vilket du ville,
svetsströmmen kopplas in med antingen en triac eller en stadig kontaktor,
styrkan i svetsen beror då på vilken spänning som kondensatorbanken är uppladdad med.
bra att koppla från laddströmmen under svetsögonblicket.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Lite frågor om kraftelektronik...

Inlägg av ochkl0620 »

Tack för era svar! :-)
Ska läsa igenom ordentligt när jag kommit hem!
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1518
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Lite frågor om kraftelektronik...

Inlägg av CPMS »

En sådan här mao?
Inte mätt något men den skjuter 10A säkring efter några sekunder och det blir en redig smäll när man kortsluter sekundären.
Kan tipsa om att för att ta bort ordinarie sekundärlindningen går det bra att fräsa bort det som är utanför kärnan med en skrubbfräs, säg till om du behöver hjälp med det. Vi är ju nästan grannar.
DSC_1018.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5099
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Lite frågor om kraftelektronik...

Inlägg av svanted »

eller så gör man såhär...
Skriv svar