PWM-styrning av liten elutombordare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

PWM-styrning av liten elutombordare

Inlägg av Eelector »

Jag tänkte skaffa mig en riktigt liten elmotor till en kajak. Tittar på denna modell som var den minsta jag kunde hitta.
Tyvärr har den bara två hastigheter där den lägre kommer vara för snabb vid fiske :(
Tänkte därför se om jag kunde använda PWM för steglös styrning. Skulle denna ESC kunna användas för ändamålet?
I så fall är planen att sätta omkopplaren på motorn på full fart och sedan koppla in modulen på strömmatningskablarna.
Motorn är tänkt att drivas med 3st parallellkopplade 5Ah 3s LiPo. Behöver också fixa styrningen av ESCn med en Arduino eller liknande. Låter det genomförbart? :)
Senast redigerad av Eelector 23 februari 2016, 23:41:00, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Re: PWM-styrning av liten elutombordare

Inlägg av danielr112 »

En vanlig ESC kan du driva av en servotestare. Eller ja en arduino eller annat :)

http://www.ebay.com/itm/Alta-Qualita-Se ... SwPe1T6tru
bearing

Inlägg av bearing »

Sådana där fjutt-controllers duger inte. Elektroniken måste ha transistorer i TO220 eller TO247. Finns en annan tråd om elutombordare där jag nog länkade till en biffigare konstruktion som såldes av någon öst-statare på ebay.

Annars går det att knappa ihop ett program i en Arduino Nano och löda ihop en fullt fungerande controller på en dag!
Tror jag hade ~10st TO220 och 10st kondingar. De är fastsatta med buntband mot en tjock plåt som är kylflänsen. =)
Använde tillplattade klamsvep som "bus bars" för strömmen.
18s Lipo gav inte tillräckligt högt varvtal för att få upp båten i planing, men det virvlade kraftfullt i kölvattnet och gick ca 70A genom multimetern med uppbiffad strömshunt. Använde inte någon strömbegränsning i elektroniken, men mjukvaran begränsade upprampningen av pulsbreddsförhållandet. Gasreglaget var en skjutpotentiometer från ett mixerbord.

De bästa egenskaperna visade sig vara att kunna glida fram ljudlöst i grunt vatten utan att ha en rädsla för att den halvt hissade motorn inte skulle få kylvatten. Och det var väldigt enkelt att manövrera växelreglaget (helt stillastående elmotor) utan att samtidigt handskas med en arg tvåtaktare med ojämn tomgång som dör om den inte får ett rejält gaspådrag direkt efter att växeln lagts i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bearing 24 februari 2016, 00:13:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Är de ljusgula ett niopack av 3,7V celler?
Tacksam för skiss, men ingen brådska, jag har ingen båt, och blir ofta sjösjuk! ;-)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ser ut som kondingar...
Kanske det som ligger/hänger under är batteripackar!?
bearing

Inlägg av bearing »

De 10 gula är "surplus" kondensatorer. Trots att de är väldigt gamla och användes med något högre spänning än märkspänningen, höll de ihop under de två turer jag körde med motorn. Till den andra turen hade jag bytt till propeller med högre stigning. Båten gick ändå inte upp i planing med det varvtal elmotorn hade. Original tvåtaktare låg nog på 6000rpm, medan elmotorn snurrar 4000rpm vid aktuell spänning. Eftersom att effekten en propeller förbrukar stiger med varvtalet upphöjt med tre, hade nog högre spänning (d.v.s varvtal) gjort susen. Kanske blir ett till test till sommaren.

Ja, det är batteripackar på totalt 66V och 5Ah som hänger under. =)
Jag hade med mig ett effektmotstånd i fickan, så att jag kunde ladda upp kondensatorerna med en lägre ström innan jag anslöt den grova kabeln. Utan förladdning blir det en ordentlig ljusblixt, och kontaktdonen smälter.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Bearing: I detta fallet är det ju inte 70A @ 66V utan < 15A @ ~12V. Borde inte ESCn kunna hantera det även om den är optimistiskt märkt (60A)?
Funderar också på om det är rätt motortyp i utombordaren. Gissar att det är en "brushed", vilket ESCn skall vara gjord för och ingen BLDC.
bearing

Inlägg av bearing »

Kanske, du kan ju prova. Kylflänsen brukar sitta på fel sida av transistorerna, d.v.s mot plasten, och kondensatorerna har nog för låg kapacitans. Men transistorerna har nog låg RDS-on, så det kanske inte blir så mycket värme och fungerar ändå.

Jag skulle också gissa att det är en borstad motor. En BLDC skulle haft steglöst gasreglage, då det liksom ingår i elektroniken.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

bearing. Jag dreglar över såna här tilltag, har tom sparat en 9Hk motor med avsikten att kunna göra så här en dag när jag hittar en lämplig motor att montera på...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Väldigt najs motorbygge. :tumupp:
Skriv svar