Fräsa kolfiber - skärdjup?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos

Fräsa kolfiber - skärdjup?

Inlägg av Glattnos »

OBS. Fräsa kolfiber är JÄTTEfarligt, dammet flyger i luften, man andas in det och sen blir man aldrig av med det utan får läskiga sjukdomar! Så är det sagt.

Jag ska fräsa kolfiber i min CNC. Jag har testat att fräsa med en vanlig 1/4" träfräs till överhandsfräs från Jula(jag fräser normalt av vassa hörn på plåtdetaljer med dom fräsarna). Jag trodde inte att det skulle funka på kolfiber men jag ställde in 600 mm/min, ca 12000 rpm och ett skärdjup på 0,2 mm. Sen startade jag och det blev jättefint! Det var 1,5 mm kolfiber så det blev ju 8 st passager men det gick ändå fort.

Anledningen till att jag tog 0,2 mm var att jag har en remdriven CNC och jag tänkte att den skulle kunna fjädra om jag inte var försiktig.

Frågan är: Finns det några nackdelar med så litet skärdjup, mer än att det tar längre tid? Och kan det "hugga" i kolfiber om maskinen inte är helt stum?
Zkronk

Re: Fräsa kolfiber - skärdjup?

Inlägg av Zkronk »

Du nöter väl mest på de 0.2 millimeterna längst ner på pinnfräsen medan resten av pinnfräsen blir i det närmaste oanvänd.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Helt sant. Kanske är priset man får betala med en remdriven maskin. Jag bara utgår ifrån att jag inte kan köra hela djupet 1,5mm på en gång med tillfredsställande precision. Jag har beställt en 2 mm HM fräs så kanske jag tärs ta lite djupare med den :)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Har en kinatillverkad 6040, inte världens stabilaste fräs, men det är inga problem att fräsa 3mm kolfiber i ett svep med en 2 eller 3mm fräs. Jag har dock inte så bråttom så jag brukar inte att mata mer än kanske 300mm/min.

Dock så bör man ha ett verktyg som just är för kolfiber (dom två till höger) det har hänt att jag glömt att byta men det som händer är att man inte får lika fint snitt och att man sliter på verktyget.
k2.jpg
k1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar