Jag har några 12v batterier har suttit i teleutrustning/master
Men jag vet ej status hur dom är.
Någon som har förslag på hur jag ska kunna testa dom?
Är dom bra kvalité så säljer jag dom har ingen nytta av dom själv.
12v batterier hur testa status på dom
12v batterier hur testa status på dom
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 12v batterier hur testa status på dom
Dom är snart 10 år gamla och är i ändan av sin levnad. Inget för seriös bruk utan endast som hobbybatteri ungefär.
Börja med att kolla på polspänningen - är det över 12.6 Volt så finns det en chans att de fungerar. Nästa är kapacitetsprov, först ladda upp batteriet fullt (kan ta 48 timmar) - och därefter koppla in en känd last som inte varierar så mycket i ström även om spänningen sjunker en bit, lämpligt vis att det drar C/20 i ström - dvs. är det 100 Ah batteri så drar man 5 Ampere och sedan ser hur länge i tiden den kan lämna ström innan spänningen går under 10.8 Volt.
Sådana batterier anses "förbrukade" om det är mindre än 80% av ursprunglig kapacitet kvar.
Tillägg: Efter urladdningsprovet så måste batterierna laddas upp omedelbart, redan att vänta i 24 timmar med laddningen påverkar framtida kapaciteten.
Börja med att kolla på polspänningen - är det över 12.6 Volt så finns det en chans att de fungerar. Nästa är kapacitetsprov, först ladda upp batteriet fullt (kan ta 48 timmar) - och därefter koppla in en känd last som inte varierar så mycket i ström även om spänningen sjunker en bit, lämpligt vis att det drar C/20 i ström - dvs. är det 100 Ah batteri så drar man 5 Ampere och sedan ser hur länge i tiden den kan lämna ström innan spänningen går under 10.8 Volt.
Sådana batterier anses "förbrukade" om det är mindre än 80% av ursprunglig kapacitet kvar.
Tillägg: Efter urladdningsprovet så måste batterierna laddas upp omedelbart, redan att vänta i 24 timmar med laddningen påverkar framtida kapaciteten.
Senast redigerad av xxargs 23 februari 2016, 07:41:44, redigerad totalt 1 gång.
Tror att det kommer in batterier löpande och jag tror inte alla kommer vara 10år gamla.
Ska bara försöka hitta någon last som jag kan använda
tips på rekommenderade laster att använda mottages
tack xxargs för vägledning.
Ska bara försöka hitta någon last som jag kan använda
tips på rekommenderade laster att använda mottages
tack xxargs för vägledning.
H4-lampor är en klassiker. Räcker ju att en glödtråd är hel och då brukar dom vara gratis.