Ny på det är forumet så försök att inte såga mig vid fotknölarna utan ge tips på vad jag gör fel

Har under en längre tid hållit på med olika versioner av ESP8266 wifi sensorer, har på olika sätt försökt få dessa att fungera så bra som möjligt på batteri. Har testat många olika step down dc dc till step up dc dc (med en skriven effektivitet på +~90%), tyvärr har dessa dragit flera 100 ggr mer ström än sensorn när den sover (dvs några mA). ESP8266:an har jag fått ner i runt 17uA i deep sleep med en ds18b20 inkopplad.
Tänkte höra lite vad som är mest effektivt för att kunna nyttja ett batteri så länge som möjligt?
Mätte och räknade lite på drifttiden på två och tre AA batterier:
Uträkning på batteritiden för ESP8266 12E utifrån mätningarna.
Skickar sensorn var 5:e minut räcker 2700 mA batterier ~71dagar
Skickar sensorn var 15:e minut räcker 2700 mA batterier ~212 dagar
Skickar sensorn varje timme räcker 2700 mA batterier ~755 dagar
* Uträkningarna jag gjorde tar inte med självurladdning eller för låg batterispänning!
I mina tester insåg jag att ds18b20 ibland skickade värden som va flera grader fel (+- 5 grader). Detta fick jag helt bort när jag kopplade en 200uF kondensator mellan jord och plus. Kan tyvärr inte påstå att jag vet hur storleken på just den här kondensatorn ska räknas fram för att bli så effektiv som möjligt. Så min andra fundering är hur man ska räkna fram kondensatorns storlek där? när jag mätte såg jag nämligen att förbrukningen i deep sleep gick upp från ~20uA till 30uA med kondensatorn inkopplad.
Har under bygget lagt upp all info om hur jag gjort allt på bloggen ( http://www.automatiserar.se/wifi-temperatursensor-vera/ )
Någon fler som hållit på med ESP8266 12E eller node MCU på batteri?
// Ispep