Mikrofonförstärkare för datormikrofon och andra insignaler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Mikrofonförstärkare för datormikrofon och andra insignaler

Inlägg av ronnylov »

Hej!

Testade ansluta en billig "mygga" från biltema (kostade runt en 20-lapp) till min stationära dators mikrofoningång men det blev störningar på ljudet, antagligen från datorns störande interna miljö (moderkortets inbyggda ljud).

Letade då fram mitt USB-ljudkort, ett Behringer UCA-202 men detta hade bara Line in i form av RCA-kontakter och dessutom går det inte att justera känsligheten hos ingången i drivrutinerna för detta USB-ljudkortet. Samma mikrofon kopplad till min portabla ljudinspelare Zoom H1 funkar alldeles utmärkt utan störningar så störningarna får anses komma från datorn.

För att kunna använda USB-ljudkortet som ljudinspelare så skulle jag alltså behöva en förstärkare med volymkontroll. För att den där "myggmikrofonen" ska fungera behövs en 3,5 mm ingång med inbyggd spänningsmatning (min Zoom H1 har en sådan ingång). Ett alternativ är att koppla mikrofonen till Zoom H1 (som för övrigt också har en inbyggd mikrofon) och dra en kabel från line out på Zoom H1 till mitt UCA-202 ljudkort, men då blir det lite kaka på kaka, då kan jag lika gärna spela in ljudet direkt med min Zoom H1. Min tanke var att använda en bärbar dator för att få en extra inspelningsenet. Men min bärbara dators inbyggda ljudkort är trasigt så det går inte att ansluta miken direkt till datorn, därav mitt inköp av USB-ljudkortet (men missade att det saknade mikrofoningång)...

Så jag sökte lite på ebay. Hittade denna:
http://www.ebay.com/itm/Professional-Du ... SwwE5WVDAK
Visst den kan väl funka men känns onödigt stor och klumpig och jag har inget behov av någon eko-funktion (och skulle jag vilja ha eko så fixar jag det i datorn i ljudredigeringsprogrammet). Nej jag skulle vilja ha något litet batteridrivet, antingen ett AAA-batteri eller kanske en knappcell som man direkt pluggar in mellan line in och mikrofonen.

Visst borde väl detta finnas på ebay? Annars, är det något jag enkelt kan bygga själv? Typ någon OP och en ratt plus lite kringkomponenter. Hur löser man det på ett smidigt sätt? Sedan vore det väl bra om det förutom mikrofoningång även fanns linjeingång så att man kan få justerbar insignal även från sådana signalkällor. Visst man kan koppla in sig via stereoförstärkarens hörlursutgång och justera nivån där men det blir lite overkill käns det som.

Ni som har koll på det här med ljud kanske direkt vet vad jag är ute efter?

Edit: Eller ska man bara köpa ett annat USB-ljudkort med mikrofoningång?
Edit 2: Som denna: http://www.ebay.com/itm/New-Mini-USB-2- ... VVVbp#rwid
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Mikrofonförstärkare för datormikrofon och andra insignal

Inlägg av ronnylov »

Hittade denna byggbeskrivning: http://www.minidisc.org/mic_preamp/Simp ... Preamp.htm
Varför sätter man inte potentiometern i återkopplingen istället, typ där omkopplaren sitter?

Funderar på att bygga den i tvåkanaligt utförande så jag kan ansluta två mikrofoner samtidigt till mitt ljudkort om ni inte har förslag på någon bättre lösning.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Mikrofonförstärkare för datormikrofon och andra insignal

Inlägg av farskost »

För att i återkopplingen så kommer den att påverka frekvkvensgången lite i samverkan med komdensatorerna, finns nog mer anledningar men det är den första jag kommer att tänka på.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Mikrofonförstärkare för datormikrofon och andra insignal

Inlägg av Sparky »

Risken finns för att myggans kabel saknar skärm, så du kommer oavsett få störningar när du kopplar förstärkaren till datorn. Om möjligt, kolla om kabeln verkligen har skärm. Om inte, byt först kabeln innan du går vidare och bygger 'starkaren. För sånt brukar jag köpa långa RCA-kablar (3-10m, t.ex. art. 84768 från Biltema) och dela dom.

Om du inte redan har boken "501 elektroniska byggprojekt", finns den att låna på bibblan. Där hittar du t.ex. projekt 163 (s. 158 i min utgåva) som är en liten förstarkare just för electret-mikkisar. Den består av två transistorer, några få motstånd och kondingar, och drivs av ett 9V batteri. I samma boken hittar du också en busenkel mixer i projekt 380. (s. 349 i min bok) Bygg in kretsarna på ett experimentkort i en liten metall-låda stor nog för att också få plats med batteriet och tillräckligt med in/utgångar, så har du nog vad du behöver. :)

Ska du ha myggan på kläderna kan en lösning vara att också ha själva förstarkaren i fickan eller liknande. Då får du en kraftigare signal i kabeln mellan den och datorn, nånting som bättrar s/n-förhållandet.

-Sparky-
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Mikrofonförstärkare för datormikrofon och andra insignal

Inlägg av ronnylov »

Störningarna kommer nog från datorn (när jag kopplar mikrofonen till stationära datorns mikrofoningång på moderkortet) men det kan kanske ändå hjälpa med skärmad kabel. Kopplar jag mikrofonen till en handhållen batteridriven ljudinspelare är det betydligt mindre bakgrundsbrus. Tack för tipset om RCA-kabeln. Har nog massa RCA-kablar hemma men osäker på om de är skärmade så visst kan jag köpa en på biltema (där jag för övrigt köpt myggmikrofonen).

Ska se om jag får tag på den där boken. Verkar finnas på biblioteket på högskolan här i Borås när jag googlar efter den.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Mikrofonförstärkare för datormikrofon och andra insignal

Inlägg av Sparky »

Tips ang. datorn:

Koppla från adaptern och kör datorn på batteriet, så hör du nog skilnader på störningen.

-Sparky-
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Mikrofonförstärkare för datormikrofon och andra insignal

Inlägg av ronnylov »

Jo jag har ju en bärbar dator också, men med trasigt ljudkort. Därför har jag det där USB-ljudkortet men det saknar mikrofoningång. Vilket var anledningen att jag ville ha en mikrofonförförstärkare som anpassar mikrofonen till line in (RCA-anslutningar på det där Behringer USB-kortet). Bygger nog ihop något ändå för att se hur det blir.
Skriv svar