Problem - Fladdrande relä
Re: Problem - Fladdrande relä
Ta en ganska mörk men genomskinlig plast bit och sätt den framför IR mottagaren
Jag tror att den blir störd av ljuset runt den,och lysrör stör ganska mycket.
Detta fel var ganska vanligt när TV-en gick över till IR från ultraljud
Nu är någon som inte kan hålla sig för
men så var det,jag bjuder på det
Jag tror att den blir störd av ljuset runt den,och lysrör stör ganska mycket.
Detta fel var ganska vanligt när TV-en gick över till IR från ultraljud
Nu är någon som inte kan hålla sig för

Det är så att lysröret och IR mottagaren sitter I olika rum, så där är ingen ljusinterferens. Inte heller interferens via nätet, eftersom jag kör på batteri.
Men jag har en störning.
Men jag har en störning.
Om jag lägger en 4.7 uF kondensator över IR sensorns +-, så försvinner fladdret och kretsen fungerar som jag tänkt.
Har du kollat detta? En uppochnervänd transistor fungerar, men ganska dåligt.Rolf Zetterberg skrev:BC557 ser ut att vara felvänd.
på en PNP ska emittern vara ansluten mot positiv spänning och collector "neråt", tvärtom mot NPN.
MVH: Mikael
Jag hade provat att ta en liten konding och ett litet motstånd i serie och kopplat parallellt över reläkontakterna eller över låset.
Låset är ju elektriskt i princip en spole. När reläkontakterna släpper så blir det gnistbildning och det ger störningar som kan störa både IR-mottagaren och annat. Bra idé att avstöra oavsett alltså!
Men du, om du ändå har 12V AC så är det väl bättre att likrikta den spänningen och mata elektroniken med?
Låset är ju elektriskt i princip en spole. När reläkontakterna släpper så blir det gnistbildning och det ger störningar som kan störa både IR-mottagaren och annat. Bra idé att avstöra oavsett alltså!
Men du, om du ändå har 12V AC så är det väl bättre att likrikta den spänningen och mata elektroniken med?