Men, prototypen, har du jämfört med framkallare?
Vad man är van vid, det fungerar. Men det kan finnas bättre vägar.
Dock...!
Fördelen med kaustiksoda skulle kunna vara att det agerar långsammare/lugnare än framkallare.
För med framkallare går det våldsamt kvickt och det är lätt att den framkallar hela kortet, allt på kortet.
I den engelska länken påtalas att NaOH skulle vara så starkt att man framkallar allt och det står nog på ELFA:s sida om mönsterkort men 4 gram till 6 dl vatten är inte starkt så det tar några minuter och att låta det ligga en stund till har inte förstört något kort för mig. men ni som använder OH film kan jag tänka mig har problem, OH blir inte tillräckligt svart så ni har egentligen att framkalla det som är helt exponerat och halvt exponerat och lite för lång framkallning på halv exponerat blir att allt åker.
Att efter etsning ta bort resisten går med stark NaOH eller så tar jag T-röd.
Tre nya skapelser har dykt upp, stora kortet är ett "mätkort" för övervakning och reglering till mitt labbaggs bygge, men jag tog ut svängarna och utnyttjade alla processor pinnar till framtida byggen.
Mer info kommer i projekttråden.
Dom två mindre korten är ett stycke VCO för radiolabb och det andra är en digital VFO med tre utgångar som kan gå upp till 160MHz!
Är någon nyfiken så kommer mer info
image.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo VCO'n ja, det är nästan en kopia på Alan W2AEW bygge som ligger ute på youtube (f.ö kommer hans schema direkt från någon bok om RF).
Skall jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg va jag räknade fram för frekvensspan, jag använder bla andra varicap dioder, 1SV149 har jag för mig dom heter.
Är tänkt att fungera runt 9v men mina dioder klarar upp till 15v i backspänning tror jag.
Tanken är att jag skall/vill bygga en analog svepgenerator och exprimentera med RF.
Tyvärr så har jag inte fått snurr på det än, felsöker för fulla muggar, schemat är enkelt och det är inte mycket som kan gå fel.
Vet inte än om det är jag som har gjort någon tankevurpa eller om det är mina eBay komponenter som e fejk.
Är du intresserad så kan jag PMa över schema och gerberfiler.
Har för övrigt lagt beställning på komponenter för bestyckning av några av de andra byggena!
Här är en bild på ena hörnet av ett kort som jag gjorde för 10 år sedan, det har cirka 300 stycken vior.
Jag tog en 10-pars telekabel och klippte den i 50 cm långa bitar. Sedan så skalade jag dem och trädde dem genom kortet med en spetstång.
Kortet är lite flammigt, det är sprejat med fluss.
vior.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Porto 17 februari 2016, 23:03:38, redigerad totalt 1 gång.
Det är inga vior på dessa kort då de är enkelsidiga. Har inte slabbat några dubbelsidiga kort själv.
Det stora kommer få några "wires" på komponentsidan men annars så har det gått att göra layouten så att ledarna har nått fram utan några större omvägar.
Såg någon här på forumet som lödde i trådar av klippta ben och sedan pressade på en antistat påse (en sida av) och slipade ovanpå det så "viorna" nästan blev i nivå med kortet, såg väldigt snyggt ut.
Att trä trådar och sedan löda+klippa lät annars väldigt praktiskt!
Vilka skrivare och vilket utskriftsmaterial använder Ni för att göra filmerna?
Har letat mycket på nätet efter något som fungerar utan att stacka två utskrifter, men inte hittat. Skulle behöva göra kort med ett finepitch chip, 16mil c-c...
Vad tror Ni om att ha blankt på den övre filmen just över dessa chips? Prova ut exponeringen exakt, sedan täcka denna yta och exponera ytterligare så det fungerar i övrigt med den lite ojämna belysning som lysröret ger.
Jag använde dubbla lager OH-film + UV-box med fyra rör, fast det gällde ju att hitta en bra skrivare som kunde skriva ut de bägge filmerna med bra passform.
Om man börjar med att skriva ut en tom sida på OH-filmen först, så ändrar den inte så mycket på storleken den andra gången som man kör den genom skrivaren.
Större skrivare för företagsbruk med riktiga pappersmagasin brukar fungera bra, till exempel gamla HP Laserjet 4050, 4100, 4200 mf.
Senast redigerad av Porto 18 februari 2016, 02:17:27, redigerad totalt 1 gång.
@marta , jag har tidigare använt dubbel OH och låda med fyra rör från Kjell och exponering i 7 minuter.
Problemet med dubbellager är som du indikerar att utskrifterna inte blir helt lika så man får kompromissa på matchning till de mer känsliga delarna. Skriva alltid ut två ark så det placeras på samma tälle på arket och låt lasern kallnamellan utskrifterna.
Dessa kort är gjorda med enkelt ritningspapper för Laser (Matton). Tycker inte det blev så mycket mer svärta eller täckning än tidigare OH, dock vet jag inte om det håller formen bättre då jag inte körde ut dubbla denna gång.
Som syns om man zoomar in så har jag fått lite genometsning i de större partierna och lite kryp vid etsningen men inte så farligt. Nästa gång ska jag prova med 6 minuter exponering vid enkel film.
Jag tror 16mil är på gränsen men borde fungera med Laser, centrera bara runt finepitch kretsen och kör lite bredare i övrigt, eller använd bara en film.
Jag jobbar i 1200DPI på Samsung CLP315 och CLP325 vilket ger 19,2 punkter per 16mil så ca 9-10 punkter per ledare. Yttersta kanten på det större kortet har en "fill" som är 10mil.