Hjälp av restaurering Akai 1710L

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
freddenacka

Hjälp av restaurering Akai 1710L

Inlägg av freddenacka »

Hej
Har börjat göra iordning min Akai 1710L som jag köpte på en loppis.
Har smörjt anvisade delar med symaskinsolja, rengjort och avmagnetiserat tonhuvudena och bytt remmarna.

Problemet är att den går lite för fort. Med mitt testband så får jag 3230 Hz i stället för 3150Hz.
Hittar inget om hur man justerar hastigheten i servicemanualen.

Förstår inte vilken skruv jag skall använda för att ställa tonhuvudet mot testbandet. Enligt anvisningen i servicemanualen tror jag det är den jag markerat i bilden men skulle gärna få det bekräftat innan jag börjar skruva.

Den rör sig även en del i hastighet men inte så mycket så tror det mest beror på att jag behöver smörja svänghjulet vilket jag inte kom åt. (ca 0,03%)

Skulle vilja ställa bias osv men det förstår jag inte alls hur det går till så väntar nog lite med det tills resten fungerar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparky

Re: Hjälp av restaurering Akai 1710L

Inlägg av Sparky »

Hm... :humm:

Personligen ville jag ha kollat C19, C20 och C21, samt hur det står till med SW5, SW7 och SW8. Mät kondingarna, (och evt. byt) rengör switcharna och ställ dom som dom ska stå. Oxidbeläggning i kontakterna J4/P4 och J5/P5 kan också ställa till med bekymmer, men då misstänker jag att motorn borde gå som en kratta?... På andra scheman har SW7 beteckningen "Tape Speed Low - High" så det kan vara den som spökar. Men kolla alla komponenter runt motorn så du är säker på att allt är okej. :)

-Sparky-
hsd

Inlägg av hsd »

varför ska Du ställa tonhuvudet
först ska Du kontrollera eventuellt slitage, rengöra och avmagnetisera
Höjdjustering är lite knixig speciellt på en 4-spårs bandspelare, till en del finns en jigg, svårigheten är sårplacering och vid fel uppstår lätt överhörning
Azimuthjustering (spårvinkeln) görs med testband (förutom på trehuvudsmaskiner)
ofta var dessa väldigt bra injusterade på fabrik och om inget rörts behövs ingen justering
har Du slitagkant på tonhuvudet så får Du göra en bedömning av hur ljudet påverkas och ev. byta tonhuvud
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Motorn går bra, kan ändrat mäta mig till svajet. Sänker jag hastigheten till 9,5 cm per sekund så har jag inget mätbart svaj alls vilket får mig att tro att problemet ligger i kondensatorerna som snart fyller 50 år.
Hur mäter jag om kondensatorerna är ok?

Problem nr 2 är att hastigheten är ca 2% för hög.
Kan jag sänka hastigheten på något enkelt sätt?

Hittar inte var motorstyrningen är på kopplingsschemat.
hsd

Inlägg av hsd »

50Hz motorstyrning
+- 3% .. står i manualen
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Bandspelaren verkar helt oanvänd. Finns knappt smuts på den.
Jag har ett testbana för att ställa azumit vinkeln men vill veta vilken av skruvarna det är för stt kunna ställa den.
Alla andra mina bandspelare är ställda efter det här bandet.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

BTW...

När jag spanar lite mera i handboken till den här maskinen läser jag att "Tape speed deviation" ska ligga inom +/-3% på alla hastigheter, och dina 3230Hz är bara lite drygt 2,5% högre än basfrekvensen, så i princip är maskinen innanför toleransen!

Nästa:
Skruven du har ringat in (c) är just den som du justerar huvudvinkeln med. Det borde finnas en liknande justering för bias-huvudet. Sen finns det dom två mindre skruvarna (b) och (b') som du justarar tonhuvudets höjd och andra vinkel mot bandet med. Lås alla skruvar här med lite nagellack när du har justerat färdigt. (Men det vet du nog redan allt om så jag ska inte säga mera.) :)

På dessa maskinerna finns det ingen "analog" justering av bias-frekvens och -spänning, man byter komponenter om värden är utanför toleranserna. Enligt handboken vill dom att man ska bryta jordförbindelsen mellan J1/P1 resp. J1/P2 och koppla in ett motstånd (10R eller 50R) här. Sen mäter man frekvensen över motståndet och byter C216 om frekvensen är nåt annat än 63KHz +/-5KHz. Bias-SPÄNNINGEN vill dom bara att man ska mäta, är den fel får man nog mäta/byta resten av komponenterna i oscillatorn. Men jag misstänker att dom värden gärna också ligger innanför tolerans. :) Se bara till att alla kontakter i signalvägen är rena, så är det nog okej.

-Sparky-
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Tack för all värdefull hjälp!
Ska gå igenom några av de kontakter jag kanske har missat.
Måste lära mig använda ossiloskop.
Vad händer om man somnar om och struntar i bias?
Om den står fel vid säga.
superx

Inlägg av superx »

Gör det något att hastigheten är fel? Det spelar ju mest roll om du ska flytta band mellan olika bandare? Men det kanske du ska?
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jag ställer alltid hastigheten mellan de olika bandarna osv.
Har bara en enan fyrspårs så inte så farligt men skulle kännas bättre om de gick lika.
hsd

Inlägg av hsd »

Den kan Du inte ställa hastigheten på, på schemat hittar Du motorn efter en flerpolig rund plugg avbildat som 6 spolar med hastighetsväljaren
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Var det runda eller fyrkantiga remmar som satt på den
Jag har någon gång haft problem med att hitta runda remmar,och ersatt med fyrkantiga
O då fick jag liknande problem som du
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Det är en platt lite bredare rem. Ska kolla om jag inte kan skjuta upp den för att få annan utväxling.
Det är alltså inte möjligt att till exempel sätta ett kralligare motstånd för att sänka hastigheten lite?

En annan fråga. i vilka delar är det rör vs trissor?

Inspelning?
Uppspelning?
förstärkare till högtalarna?
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Nej, ett motstånd kommer inte göra nån skilnad IOM att motorns hastighet styrs av nätfrekvensen. (50Hz) Ska du absolut ha ner hastigheten får du evt. svarva ner liiiiite av diametern på motorns remhjul. Hyvlar du bort för mycket går då maskinen för sakta, och du får byta remhjulet. Finns det reservdelar att köpa till den här maskinen? - Och vad kostar evt. ett nytt remhjul? För egen del hade jag låtit det vara.

-Sparky-
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du bytt till en rem som har en annan (praktisk) diameter så blir det fel hastighet.

Det beror på att när en rem böjs runt en kurva så trycks innerdelen av remmen ihop och ytterdelen töjs ut. Resultatet är att man får lägga på cirka halva remmens tjocklek på radien på de hjul en rem är lindad kring för att kunna räkna utväxlingen mellan två olika hjul.

Om det är snarlika storlekar och också rätt stora hjul så kvittar det nog i praktiken. Om det däremot är på det klassiska sättet med ett hjul med bara någon centimeter eller två i diameter vid motorn och ett hjul på minst någon decimeter eller mer vid kapstanaxeln så kommer remmens diameter att ha betydelse.

Exempelvis om hjulet vid motorn har en diameter på 1,5cm och kapstanaxelns hjul är på 15cm och rätt rem har en diameter på 3mm så kommer praktisk diameter för hjulen att bli cirka 1,8 respektive 15,3cm. Det stora hjulet kommer då snurra med ca 11,8% av lilla hjulets varvtal. Om vi då byter till en rem med bara 1mm diameter så kommer praktisk diameter för hjulen att bli cirka 1,6 respektive 15,1cm. Det stora hjulet kommer då att snurra med ca 10,6% av lilla hjulets varvtal. Ungefär 10% fel hastighet om jag räknar rätt!

Om inget ändrats på senare tid så har självaste hifi-gurun Svalander, som säljer mängder av remmar direkt från lager i Sverige, inte riktigt begripit detta.

OBS att jag är inte helt säker på hur gummit faktiskt deformeras av att böjas. Det kan mycket väl vara så att den yttre sidan töjs mer än den inre sidan krymps eller vice versa. Det har dock inte så stor betydelse hur det ligger till exakt, det viktiga är principen.

P.S. en annan felkälla är om du byter mellan rund och fyrkantig (kvadratisk) rem och den på ett ställe går i ett v-format spår runt ett hjul men på ett annat ställe rullar mot en slät yta. Jag vet inte om det görs så i praktiken men om det ser ut så så kommer det också bli fel utväxling.
Skriv svar