Stegmotorn missar steg (mach3)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Stegmotorn missar steg (mach3)

Inlägg av H.O »

Härligt att det fungerar nu :tumupp:

Det som antagligen hände (svårt att säga utan att vet hur kortet är konstruerat) var att den del av kortet som skall försörjas av 5V via USB-jacket istället "stal" ström från signalerna, via ESD-skyddsdioder i kretsarna på ingångsidan, och (delvis) försörjde den sidan. En eller flera riktningssignalen höga kanske räckte för att strömförsörja koret, sedan när en axel byter riktning och dess riktningssignal går låg så ja, försvinner "matningspänningen". Som sagt, spekulationer spekulationer spekulationer.

Tänk nu om du bara hade bytt till en UC100 eller nått annat, då hade problemet försvunnit och Windows, Mach3, LPT-porten eller en kombination av dessa hade högst sannolikt "fått skulden" för nått de inte hade någon del i.... Om du nu inte kopplat UC100 till samma breakout-kort utan USB-sladden såklart.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Anders K skrev:jag är helt säker på att jag provat med USB-kabeln i begynnelsen av problematiken och konstaterade att den varken gjorde från eller till. Kan parallellporten på gamla datorn också strulat, utöver bristen på 5V från USBn?
Är det mycket besvär att prova den gamla datorn nu?
Anders K

Inlägg av Anders K »

Ja, just nu är det en del besvär eftersom jag rivit ner allt och håller på att bygga in det i kapsling.

Men jag planerar att provköra när det är inkopplat på fräsen för att se om den spökade. Mest för nyfikenhets skull.
Dock tror jag H.O satte hvuudet på spiken i strömresonemanget ovan.
Skriv svar