Lite klurig rubrik men jag vet inte hur jag skall förklara min fundering... Jag har ett litet projekt (med betoning på litet) så litet att för att jag skall få plats på PCB måste jag dra två ledare via två oanvända portar/pinnar. Är detta möjligt eller kommer det ställa till problem när jag ska börja köra processorn...
Jag använder mig av grunden till Arduino Nano men har plockat bort allt onödigt för att spara plats (bl.a. USB-port med tillhörande kretsar, ICSP.kontakter och LED:ar). Jag planerar att programmera den via TXD/RXD istället och min fundering är nu om jag skapar onödiga problem om jag går från 30/31 via pin 1/2? (se nedan)
Jag funderar om man kan sätta Arsuinons portar i 3-state läge och på så vis kunna koppla ihop portarna utan problem? Vad säger ni?
Som ni ser är det riktigt trångt och det är här jag vill ta en genväg...
Kan man sätta Arduino-portar i 3-state läge?
Kan man sätta Arduino-portar i 3-state läge?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Kan man sätta Arduino-portar i 3-state läge?
Sätter du dem som ingångar lär de inte orsaka någon nämnvärd skada här, yttepytte lite mer kapacitans i och med de extra ingångarna att driva, men det lär inte göra något för lite seriekommunikation. 

Det låter bra, tanken har snurrat i huvudet men jag var osäker på om det skulle kunna störa processorn på nåt vis... Då kör jag vidare med min "genväg" 

Kolla vad som händer med portarna vid reset, innan programmet hinner göra sitt jobb och ställa dem i önskat 3-state.
Portarna används endast vid programmering av kretsen, när kortet sedan körs är dessa oanvända... Efter en reset tar det troligtvis en stund innan man börjar trycka in ny mjukvara och då hoppas jag att portarna hunnit ställa sig i rätt läge?
- Klas-Kenny
Är rätt säker på att µC'n i fråga (och alla andra AVR) ställer portarna som ingångar vid reset, så det ska inte vara någon fara.