Nu så funderar jag på att ge mig på metallfräsning.
helt nybörjare på metallfräsning, jag tänkte mig en mindre fräs i typ Aciera F3, Deckel Fp1, VF600 etc.
vad ska man titta efter, märke, typ, priser, tillbehör, vad är typiska fel, problem på begagnade fräsar?
Om man kanske skulle vilja ge sig på en CNC konvertering längre fram vilka fräsar kan vara lämpliga?
Vilka erfarenheter har ni av olika märken, modeller?
Tacksam för all information jag kan få.
Välja mindre äldre begagnad metallfräs?
-
Re: Välja mindre äldre begagnad metallfräs?
Jag har tyvärr inte så mycket erfarenhet av metallfräsar (har bara en milt modifierad Jula själv), men har snappat upp mycket genom åren och framförallt följt prisbilden på småfräsar länge. Alla de små men stabila kostar lika mycket eller ofta mer än en stor metallklump, de du räknar upp ligger väl dessutom i topp vad det gäller priser för även dessa mellanstora. Aciera och Deckel ses ju som riktigt bra maskiner, ser dem sällan under 20 000 på blocket. VF600 brukar dyka upp från 12 000 och uppåt, men är väl i sanningens namn en bit efter både Acieran och Deckeln i stabilitet.
En liten outsider i denna diskussion är väl kanske en Arboga U1 Combi, om man får med fräschucken vill säga, den finns iofs att köpa från Arboga fortfarande. Denna maskin har jag rattat en hel del, en mycket trevlig historia! Du får visserligen inte tiltbart bord, eventuellt kan man tilta huvudet men det slipper man nog helst.
Om du vill ha en häftig maskin i bordsformat så vänta på en Högbo, söt så det förslår! http://lathes.co.uk/hogbo/
En liten outsider i denna diskussion är väl kanske en Arboga U1 Combi, om man får med fräschucken vill säga, den finns iofs att köpa från Arboga fortfarande. Denna maskin har jag rattat en hel del, en mycket trevlig historia! Du får visserligen inte tiltbart bord, eventuellt kan man tilta huvudet men det slipper man nog helst.
Om du vill ha en häftig maskin i bordsformat så vänta på en Högbo, söt så det förslår! http://lathes.co.uk/hogbo/