Få bättre vidhäftning mot periferi i 3d-utskrift?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bearing

Få bättre vidhäftning mot periferi i 3d-utskrift?

Inlägg av bearing »

Har flera gånger varit med om att det yttersta lagret, alltså periferin, i mina 3D-utskrifter inte fäst något vidare vid mot lagret innanför, eller mot infill. Det har synts en liten glipa, och gått att skjuta in en nagel innanför periferin och sedan dra loss som tejp ungefär.
3d-periferi.JPG
Den här delen hade det problemet på den tunna armen, som bara är 3 strängar bred. Men det har även hänt på grövre bitar, och med 2-3 strängar periferi runt infill.

Brukar gå att fixa problemet att det släpper synligt genom att lägga in radier på kanterna. Då blir det en liten förskjutning så att det kommer strängar över mellanrummet, vilket håller ihop. Men antagligen bara just vid kanten med radien. Vidhäftningen är nog fortfarande dålig några lager nedanför.

På delen i bilden bestämde jag mig för att cadda om så att tjockleken är ojämn, vilket gör att det läggs varierande 3 och 4 strängar plast "på väg upp". Verkar ha hjälpt.

Nu undrar jag om det går att få beredningsprogrammen att automatiskt variera antalet "strängar" på detta sätt? för att det var ju en riktig pina att cadda detta.

Jag använder slic3r, men är öppen för att byta program om andra program har en sån funktion, eller annan lösning på problemet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD

Re: Få bättre vidhäftning mot periferi i 3d-utskrift?

Inlägg av stenD »

Har du provat att:
* öka extrusion multiplyer
* öka temp
* minska kylning

Om allt är ok så ska inte lagren delaminera
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

dra ner på hastigheten är ett alternativ också
vilken maskin har du?
bearing

Inlägg av bearing »

Av de saker du nämner är det bara högre temp jag provat.

På den här delen blir det som 3 "kolumner" som sitter ihop i höjdled men inte i sidled.

Högre extrusion multiplier låter som något att prova, tack för tipset.

Det är en Prusa I3 med J-Head.
StefanR

Inlägg av StefanR »

Öka inte bara multiplyern på måfå utan ta reda på om du underextruderar istället, annars finns risken att du har en massa inställningar som är felaktiga men kompenserar för varandra (om man har tur) och sånt är sällan bra när man försöker få rätsida på saker som strular :)
bearing

Inlägg av bearing »

Jag började med att ta hem senaste versionen av Slic3r, 1.2.9. Hade tidigare 1.2.6. Utan att ändra några inställningar blev resultatet bättre med den nya versionen. Lagrena släpper inte längre.
3d-periferi-1.2.9.JPG
I grafiken är det en skillnad. Strängen i mitten är tjockare.

Delen är 1,5mm bred, och munstycket har 0,4mm diameter. Kanske gav tidigare versionen 3 st 0,4mm-strängar med 2st 0,15mm mellanrum? och nya versionen 2st 0,4mm yttre strängar, samt en tjockare innersträng?

Jag har tidigare noterat att resultatet blivit bättre ifall jag ritat detaljer som varit en jämn multipel av 0,4mm. Så jag antar att det berott på att Slic3r tidigare inte hade denna funktion att variera tjockleken på strängarna.

Angående resultatet kan jag även känna att böjmotståndet är högre i den nya delen. Nu är det en solid del. Tidigare var det som en bladfjäder med 3 tunna blad som kunde glida mot varandra. Jag kan skjuta in ett papper i glipan mellan två blad på den gamla delen. Den nya har inte några glipor.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Problemet du beskriver är en av anledningarna som fick mig att byta från Slic3r till Cura.
Blir lite sugen på att prova Slic3r igen om de nu fixat problemet i senaste patchen.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Innan ni uppgraderar till 1.2.9 så ska ni läsa igenom de här tråden: http://forums.reprap.org/read.php?262,5 ... msg-550754
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Det är inte så att du råkat manuellt ställa 'extrusion width' under advanced?
Det kan orsaka problem ibland.
Nu har jag ställt mina lite manuellt men med alla på 0 så får Slic3r mer frihet att arbeta.
bearing

Inlägg av bearing »

Alla extrusion width är 0(default), förutom First layer där jag experimenterat mellan 140 och 200%.

Just nu verkar problemet vara löst. Får återkomma om jag får problemet på någon annan bit senare.
Skriv svar