Hej på er, jag har köpt följande poolpump https://www.rubinpool.se/produkter/pool ... ump-025-hk vilken är specad till 160w , men på själva pumpen så står det 0,53kW abs (se bild). Är det så att den drar 160w obelastad och 530w när den pumpar? Någon som vet hur det fungerar?
Jag hade en 600w pump innan och köpte den här med anledning att jag ville ha en lägre förbrukning, den sitter i en badtunna så flödet räcker till gott och väl.
Har lagt med en skärmdump från tillverkaren också, det är alltså optima 25m jag har.
Poolpump drar mer än spec
Poolpump drar mer än spec
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Re: Poolpump drar mer än spec
Verkar ju inte vara helt rätt någonstans.
Typbeteckningen och antalet Hp stämmer mot 160 W
Medan strömförbrukningen (3,4 A ger 782 VA) passar bättre mot 0,53 kW.
Men ta och mät så får du veta.
Protte
Typbeteckningen och antalet Hp stämmer mot 160 W
Medan strömförbrukningen (3,4 A ger 782 VA) passar bättre mot 0,53 kW.
Men ta och mät så får du veta.
Protte
- Klas-Kenny
Jag kan ungefär ingenting om pumpar som så, men är det inte så enkelt som att de skiljer mellan elektrisk effekt och mekanisk pump-effekt?
Så att 0,53kW inmatad elektrisk effekt ger 160W mekanisk effekt i pumpen.
Precis som när man köper dammsugare, stor skillnad mellan sugeffekt och elektrisk motoreffekt.
Precis som när man köper dammsugare, stor skillnad mellan sugeffekt och elektrisk motoreffekt.
Ja det glömde jag att skriva, har en energimätare som jag kopplat till pumpen och den drar ca 500w.
Jag trodde pumpen skulle ge 0,25Hp och motoreffekten var 160w, men det kanske är tvärt om då.
Jag trodde pumpen skulle ge 0,25Hp och motoreffekten var 160w, men det kanske är tvärt om då.
Är det en billigare energimätare är det inte säkert att den visar rätt om inte belastningen är 100% resistiv.
Ja det är nog som du skriver att 160w är den mekaniska effekten.Klas-Kenny skrev:Jag kan ungefär ingenting om pumpar som så, men är det inte så enkelt som att de skiljer mellan elektrisk effekt och mekanisk pump-effekt?