Jag vet hur pulståget kommer att se ut då jag vet hur ett interferometrimönster ser ut men hur interferometri och dylikt fungerar i detalj orkar jag inte berätta här men det finns det dock gott om info på nätet om.superx skrev:Hm... det låter klurigt.
Hur kan man förvänta sig att intensitetsmönstret ser ut för en cykel av rörelsen? Om det t.ex. är ett pulståg med 50% duty cycle så kommer det bli svårt att avgöra vilken frekvens som som genererade signalen. 100 Hz rörelse och 20 pulser per cykel kommer ju ge samma signal som 200 Hz rörelse och 10 pulser per cykel. Eller fattar jag fel?
Måste du göra om den detekterade signalen till 0 och 1? Om du vill göra detta analogt borde det vara bättre att behålla ett kontinuerligt mått på den mottagna ljusintensiteten i form av en spänning, även om denna inte är linjär eller perfekt på alla sätt och vis.
Interferensmönstret ser från början i stort sätt redan ut som 1 och 0 med ett ljust streck och en lika bred mörk sektion och direkt efter det en upprepning med ett ljust streck osv så det är inte så mycket att göra med det som sådant (förutom med lite avancerad mjukvara som jag inte har) jag putsar bara till det lite för att det skall bli mer skarpt om det skulle behövas men inte nödvändigt som så.
Pulstågets frekvens är i direkt samspel med den genererande signalen som då visar sig i form av frekvensen i sig, det spelar ingen roll om det är 50/50 dutycykel eller något annat det blir en frekvens ändå så att säga som innehåller signalen från ytans rörelse. Frekvensen på rörelsen är sedan alltid lägre än pulstågets frekvens så det kan inte bli tex 200 Hz på mätytan med bara 10 pulståg tex i detta fall.
Det kommer 100 pulser, av ett kontinuerligt pulståg, ja men med vilken hastighet/frekvens kommer dessa 100 pulser med? Det är det som är signalen från ytans rörelse. En låg frekvens ger färre antal pulser per tidsenhet medan en snabb rörelse ger fler per tidsenhet.