ingångslön Elektriker&automationstekniker

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
automatic_lover

ingångslön Elektriker&automationstekniker

Inlägg av automatic_lover »

Hej på er!
Jag är ny här på forumet så jag vet inte vad detta inlägg hör bäst hemma men jag antar att allmänt kan vara ett bra ställe.

Jag är utbildad elektriker med inriktning industri och studerar nu till automationstekniker. Jag skulle vilja veta hur löneläget ser ut och vad som är en rimlig ingångslön.
Med tanke på att det är en brist på automationstekniker och i stort sett alla företag som jag har varit i kontakt med söker automationstekniker/automationsingenjörer där jag bor så vore det tråkigt att dra det korta strået för att jag inte har koll.
Nu ser jag iofs anställningen som en investering för att förbättra min kunskap och dessutom få gedigen erfarenhet för framtiden.
Jag har sökt på flera sidor men hittar ingenting förutom medellön.

Jag är när jag är färdig

Utbildad industrielektriker
Kvalificerad automationstekniker (enligt utbildningsplanen)
KNX Associate Advanced
Certifierad för arbete på mobila plattformar
Grundutbildad i Cisco CCNA (IT)

Vad är en rimlig lön att sikta på i dagens klimat?

ber om ursäkt i förhand ifall jag har brutit mot några regler.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: ingångslön Elektriker&automationstekniker

Inlägg av TomasL »

Bästa är väl att fråga facket på den ort du bor, eller på den ort du tänkt jobba.

Men det hela beror på utbildningsnivå, och hur mycket praktik du har och huruvida du har AB mm.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Det beror nog på var du jobbar.

Jobbar du på en industri så är det ofta så att man går under "fotfolkets" kollektivavtal. Inom papper och massa så ligger det tex under LO-Pappers och du tjänar då inte mer än de andra arbetarna - så länge de inte har teknikertillägg eller motsvarande.

Jobbar du som konsult så brukar de stora firmorna ha en fast ingångslön oberoende av vilken diciplin du jobbar inom.

Ofta är det så att just titeln "tekniker" innebär lägre lön än titeln "ingenjör", oberoende av utbildningsgrad.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Det hjälper ju helt klart att komma in högt, men det är i princip bara genom att byta jobb som du sedan kan rätta till en för låg
ingångslön. Men har du lust att byta jobb efter några år så spelar kanske inte den första lönen enorm roll.

Ett hett tips är att vänta med att diskutera lön så länge du bara kan i intervjuer och anställningsgång. Har företaget
väl kommit fram till att det är dig de vill ha så är det lättare att peta upp lönen. Men det finns ju en hel del statistik att
hitta, även om det är helt omöjligt att ur statistiken få fram fram vad man själv ska kräva, men ett ungefär kan man ju
få och sen öka det tills man precis skäms och sen hoppas att företaget ger ett motförslag istället för att säga "nej tack, stick och brinn!".

:)

MVH: Mikael
automatic_lover

tack så mycket för svaren! :tumupp:
Det uppskattas!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

automatic_lover skrev:Hej på er!
Jag är ny här på forumet så jag vet inte vad detta inlägg hör bäst hemma men jag antar att allmänt kan vara ett bra ställe.

Jag är utbildad elektriker med inriktning industri och studerar nu till automationstekniker. Jag skulle vilja veta hur löneläget ser ut och vad som är en rimlig ingångslön.
Med tanke på att det är en brist på automationstekniker och i stort sett alla företag som jag har varit i kontakt med söker automationstekniker/automationsingenjörer där jag bor så vore det tråkigt att dra det korta strået för att jag inte har koll.
Nu ser jag iofs anställningen som en investering för att förbättra min kunskap och dessutom få gedigen erfarenhet för framtiden.
Jag har sökt på flera sidor men hittar ingenting förutom medellön.

Jag är när jag är färdig

Utbildad industrielektriker
Kvalificerad automationstekniker (enligt utbildningsplanen)
KNX Associate Advanced
Certifierad för arbete på mobila plattformar
Grundutbildad i Cisco CCNA (IT)

Vad är en rimlig lön att sikta på i dagens klimat?

ber om ursäkt i förhand ifall jag har brutit mot några regler.
Sådant som arbetslivserfarenhet brukar spela in. Vlken nivå du har utbildning på är en annan sak som spelar in.
Har du installatörsbehörighet från Elsäkerhetsverket t.ex. BB1, eller bara den teoretiska kompetensen som industrielektriker? Spelar också in.
Kvalificerad automationstekniker låter som en högskoleutbildning fast ändå inte!
KNX används oftast inte i industrisammanhang.
Fast CCNA kan vara bra att ha i industrisammanhang.

Går du skola nu så bör ju lärarna ha en uppfattning, vad säger dom?
Är man beredd att flytta på sig så kan man få bra betalt där marknaden är överhettad. Det framgår inte av ditt nick var du håller till!
qx5

Inlägg av qx5 »

Var skulle du säga att marknaden (inom teknik) är överhettad?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det syns inte heller var någonstans i Sverige du håller till!

Jag vet många företag i norr och västerbotten som söker folk inom el och automation. Även i västernorrland kommer det att behövas en hel del efter kusten. Kanske inte direkt överhettad är rätta ordet men bhovet av kvalificerad arbetskraft är stort.
automatic_lover

Hej!
Jag går en YH utbildning och jag har heller inte BB1. Jag bor i Småland där det finns ganska många företag som sysslar med automation både mot fastighetssidan och mot industri.
Funderar lite på vilket håll jag vill gå mot.
Många företag har stående annonser för just automationstekniker. Det verkar vara en stor brist på automations folk över hela landet. Det har bland annat varit uppe på riksdagsnivå nyligen.
Självklart spelar erfarenheten in. Utbildningen verkar spela mindre roll för för jobben då nästan alla positioner söker från YH till civ ing. Alltså samma position med samma arbetsuppgifter.
Jag är oerfaren.
Skriv svar