7,2 volt till 4,5 volt
7,2 volt till 4,5 volt
Tänkte använade ett batteriacc som jag har liggandes, men jag behöver bara 4,5 volt,
Har Googlat runt lite på regulatorer men hittar inget bra, är det någon som har något bra tips?
Edit: Enehten drivs normalt med 3 st 1,5 volt aa batterier, som håller i ca 5-6 veckor, vet tyvärr inte mera, hoppas det räcker.
Har Googlat runt lite på regulatorer men hittar inget bra, är det någon som har något bra tips?
Edit: Enehten drivs normalt med 3 st 1,5 volt aa batterier, som håller i ca 5-6 veckor, vet tyvärr inte mera, hoppas det räcker.
Senast redigerad av sonnyboy 11 februari 2016, 19:57:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: 7,2 volt till 4,5 volt
Kanske du skulle skriva vilken ström som det rör sig om, det gör det hela mycket enklare.
Editerade i första posten, inte mycket att gå på men det är allr jag har just nu.
Det handlar med andra ord inte om några jättestora strömmar om batteritiden ligger på de siffrorna.
Så en klassisk LM317 eller liknande borde fungera jättebra, då kan du justera utspänningen med hjälp av några resistorer och få exakt dina 4.5V (Även om 3*1.6V = 4.8V så skulle nog en fast 5V-regulator gå lika bra, lite toleranser brukar det oftast vara).
Så en klassisk LM317 eller liknande borde fungera jättebra, då kan du justera utspänningen med hjälp av några resistorer och få exakt dina 4.5V (Även om 3*1.6V = 4.8V så skulle nog en fast 5V-regulator gå lika bra, lite toleranser brukar det oftast vara).
Enda problemet med de "normala" regulatorer är ju att de är - i detta sammanhang - alldeles för strömslukande och oftast behöver mer spänning att reglera ifrån när 7,2V ackumulatorn börjar bli låg.
En strömsnål LDO borde vara väldigt mycket mer effektiv.
En strömsnål LDO borde vara väldigt mycket mer effektiv.
kjell o co har LM2596 som skulle passa ditt projekt ganska bra:) va ska du driva då??
Det är en dosa som tar emot larm i fjärrvärmekammare o skickar vidare larm via gprs.
Bor du i närheten av Örebro skulle du kunna få en regulator av mig jag har ett gäng liggandes 
Både små och lite större som den som finns på kjell.

Både små och lite större som den som finns på kjell.
GPRS-modem drar ganska höga strömpulser när det sänder såklart! Därför är kondensatorerna ytterst nödvändiga.
>3 st 1,5 volt aa batterier, som håller i ca 5-6 veckor
Kan inte vara någon stor medel strömförbrukning då.
En LM2596 Step Down Module som kan lämna 1-1,5[A] har en inte försumbar egenförbrukning.
Oberoende av hur liten lasten är.......
En standard LM317 kan nog ge längre tid mellan batteri laddningarna ?
Att ladda ur en blyackumulator så lågt att en LM317 inte kan ge 4,5 volt ut ge inte många laddcykler innan ackumulator är död.
Kan inte vara någon stor medel strömförbrukning då.
En LM2596 Step Down Module som kan lämna 1-1,5[A] har en inte försumbar egenförbrukning.
Oberoende av hur liten lasten är.......
En standard LM317 kan nog ge längre tid mellan batteri laddningarna ?
Att ladda ur en blyackumulator så lågt att en LM317 inte kan ge 4,5 volt ut ge inte många laddcykler innan ackumulator är död.
Nej en LM2596 är ett ganska dåligt val för detta, den har antagligen högre egenförbrukning än vad lasten drar. En enkel LDO med låg egenförbrukning kommer fungera bättre.