Lödugn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Ulf

Re: Lödugn

Inlägg av Ulf »

Ah, sådan "spånskivor" har jag i kaminen som sidor och baffel.
Blir dom omilt behandlade så kan dom spricka när dom är varma, fast du kommer ju inte slänga in några vedträn lite ovarsamt :D
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

arvidb skrev: Magnus_K: Vad är ett venturi? :humm:
Oj vad snabb jag var att svara... Vet inte om det skulle fungera men hade varit kul att prova.

Om man skulle blåsa luft genom venturit (midjan) i första bilden nedan så skapas det ett undertryck just där luften börjar accelerera ut ur röret. Lägger man dit ett rör som suger varmluft ur ungnen så kommer aldrig fläkten i närhet av någon varmluft.

Ungefär samma koncept är en ejector pump (bild 2) där luften "suger med sig" luft från inloppet.

Kanske lite slavrigt beskrivet och kanske lite väl overkill för en lödugn men jag tror verkligen på det här. Det finns även minst 3 personer på det här forumet som skulle kunna förklara bättre och även bekräfta/dementera om det kan fungera :D
Venturi.JPG
Ejectorpump.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Det kräver väl rätt ordentliga flöden.
Fast förgasare till modellmotorer arbetar ju med venturi-princip.
Ett större rör med ett mindre rör tvärs igenom. Det mindre röret har ett litet hål vänt med flödesriktningen i det större röret. Luft "suger" vätska då.

Något jag tänker på för kylningen efter själva lödningen är lagom lucköppning (för att fördela luftflödet) samt en fläkt som evakuerar luften ut ur ugnen.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ja, det där med venturi kändes kanske lite krångligt. :) För att undvika varmluft i närheten av kylfläkten så är det ju bara att blåsa in luft i ugnen istället för att suga ut den.

Just nu funderar jag på hur jag ska montera kullagren för radialfläkten, och så har jag börjat måla utsidorna av vermikulitplattorna för att minimera "smulet" från dem. De faller liksom sönder lite varje gång man tar i dem... :doubt:
hawkan

Inlägg av hawkan »

Sätta fast kullagren i vermikulitskivorna? Limma kanske, jb weld tål 315 grader kontinuerligt. Brandmassan av vattenglas finns, silikon upp till minst 250 grader. Gips?
Agwan

Inlägg av Agwan »

En tanke, hur mycket kylning skulle man få av att fläkta in ordentligt med luft utanför själva ugnsplåtarna men innanför ytterhöljet? Typ en tangentialfläkt som suger in där jag markerat med rött och blåser ut rakt mot inre höljet. Möjligtvis med något hål uppborrat i inre höljet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det räcker nog inte alls är jag rädd. Ugnen värms upp med 1 kW (?) och kylningen ska ske snabbare än uppvärmningen så kyleffekten behöver vara kanske 2 kW. Eller nåt sånt. Kan nämna att min ugn kyler bra med uteluft till kanske 150 grader sedan går fläkten för fullt och tempen avviker från lödkurvan. Det känsliga är väl över då, men det är kul att kunna ta i kortet utan att bränna sej så fort det går
.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag var lite sugen på att sätta en stegmotor på luckan och sakta öppna den. Det är så jag gör nu på nerkurvan för att hålla tempen.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

hawkan skrev:Sätta fast kullagren i vermikulitskivorna? Limma kanske, jb weld tål 315 grader kontinuerligt. Brandmassan av vattenglas finns, silikon upp till minst 250 grader. Gips?
Tack för förslagen! Vermikuliten är spröd och skulle nog brytas sönder om jag fäster kullagren i den. Kullagren hamnar ju utanför ugnen så jag tänkte testa att göra nåt slags kullagerhållare i trä. Återstår att se om de brinner upp sedan eller om det fungerar. :oops:
Skriv svar