USB-C Varning
Re: USB-C Varning
"Felet är kabeln, som bör kunna förhindra båda sidor att börja strula med energiberäkningen."
Den helt passiva biten koppar, ja jo men precis..
"Felet ligger inte heller på Macbooken – portarna på den är inte designade att hantera så mycket ström, eller att ens veta att de ska försöka göra det"
Nähä, och varför ger då macbooken ut mer ström än dens hårdvara klarar av? Strömbegränsning har varit ett krav i USB sen första början...
Håll er borta från dåligt gjord hårdvara, i detta fall Apple MacBook, men det var säkert jättesmidigt att tulla lite på specen så den där externa hårddisken som behövde två anslutningar på fjantPC klarade sig på en på en Mac.
Den helt passiva biten koppar, ja jo men precis..
"Felet ligger inte heller på Macbooken – portarna på den är inte designade att hantera så mycket ström, eller att ens veta att de ska försöka göra det"
Nähä, och varför ger då macbooken ut mer ström än dens hårdvara klarar av? Strömbegränsning har varit ett krav i USB sen första början...
Håll er borta från dåligt gjord hårdvara, i detta fall Apple MacBook, men det var säkert jättesmidigt att tulla lite på specen så den där externa hårddisken som behövde två anslutningar på fjantPC klarade sig på en på en Mac.
Jag vet inte riktigt om jag hänger med i resonomanget! Förbrukaren frågar väl ändå efter hur mycket ström den får dra?
Skulle det sitta nån terminering i kablarna som begränsar max strömuttag?
"Det går nämligen bra att använda äldre kablar och adaptrar för att ansluta en usb Type C-kontakt till datorn." Passar verkligen USB2- kablar i USB-C eller vad menas?

"Det går nämligen bra att använda äldre kablar och adaptrar för att ansluta en usb Type C-kontakt till datorn." Passar verkligen USB2- kablar i USB-C eller vad menas?
Jag har inte sett något om att det ska sitta logik i USB-C kablar/kontakter.
Nä de passar inte direkt, men man kan köra USB1/1.1/2.0 i den, så man behöver bara en mini/micro/A/B/whatever till USB-C konverter. Vilket bör vara en helt passiv historia...
Jag funderade på en USB-C kontakt i mitt senaste projekt, men det blir nog en vanlig micro.
Men bara för att köra 2.0, så förstod jag det som att det bara var att byta kontakt...
Nä de passar inte direkt, men man kan köra USB1/1.1/2.0 i den, så man behöver bara en mini/micro/A/B/whatever till USB-C konverter. Vilket bör vara en helt passiv historia...
Jag funderade på en USB-C kontakt i mitt senaste projekt, men det blir nog en vanlig micro.
Men bara för att köra 2.0, så förstod jag det som att det bara var att byta kontakt...
AndLi skrev:Den helt passiva biten koppar, ja jo men precis..
"Full-featured USB Type-C cables are active, electronically marked cables that contain a chip with an ID function/.../"AndLi skrev:Jag har inte sett något om att det ska sitta logik i USB-C kablar/kontakter.
https://en.wikipedia.org/wiki/USB_Type-C
Enligt USB-standarden så skall den förbrukande enheten tala om hur mycket ström och spänning den behöver, och laddaren kan då växla upp i högströms/Högspännings-mode.
Uppenbarligen är väl som tidigare påpekats MACen dåligt konstruerad.
Uppenbarligen är väl som tidigare påpekats MACen dåligt konstruerad.
Men frågan kvarstår, VAR LIGGER FELET? Är det kabeln i sig eller ??????????
Tycker som att det låter som en riktig dålig SÅPA/SOPPA
Men om jag har förstått rätt så gäller det även mobiler o andra produkter??
Tycker som att det låter som en riktig dålig SÅPA/SOPPA
Men om jag har förstått rätt så gäller det även mobiler o andra produkter??
M3 har blandat ihop citaten och problemet Benso Leung nämnde gällde Chromebook Pixel 2015. The Verge rapporterade sedan om Macbook Air. Tror jag läst att billigare kablar kortslutits av höga strömuttag, och det är sedan kortslutningen som skadat datorn.
Mac är ingen förkortning.TomasL skrev:MACen
Felet ligger förmodligen i att MACens USB3-port inte förstår USB-C, samt att MACens port är felkonstuerad, då den uppenbarligen saknar elementära skydd.
"Full-featured USB Type-C cables are active, electronically marked cables that contain a chip with an ID function based on the configuration data channel and vendor-defined messages (VDMs) from the USB Power Delivery 2.0 specification. USB Type-C devices also support power currents of 1.5 A and 3.0 A over the 5 V power bus in addition to baseline 900 mA; devices can either negotiate increased USB current through the configuration line, or they can support the full Power Delivery specification using both BMC-coded configuration line and legacy BFSK-coded VBUS line."
Kanske nåt "fulknep" i dom kinesiska kablarna som tillåter enheter att dra mycket ström? Man tycker ändå det borde sitta nåt skydd mot överström i datorn?
Kanske nåt "fulknep" i dom kinesiska kablarna som tillåter enheter att dra mycket ström? Man tycker ändå det borde sitta nåt skydd mot överström i datorn?
Ja detta låter ju mycket trovärdigare!elabbe skrev:M3 har blandat ihop citaten och problemet Benso Leung nämnde gällde Chromebook Pixel 2015. The Verge rapporterade sedan om Macbook Air. Tror jag läst att billigare kablar kortslutits av höga strömuttag, och det är sedan kortslutningen som skadat datorn.
Där ser man, var lite anti USB-C när jag gjorde researchen så jag dissade den relativt fort och missade tydligen aktiva kabel biten.
Men en dator bör ändå inte kunna brinna upp för att någon annan säger åt den fel saker, lite självbevarelsedrift får den väl ha?
Inte ens 230V installationen i ens hus är så korkad, om den inte är brittisk och lägger hela ansvaret på den anslutna enheten...
Men en dator bör ändå inte kunna brinna upp för att någon annan säger åt den fel saker, lite självbevarelsedrift får den väl ha?
Inte ens 230V installationen i ens hus är så korkad, om den inte är brittisk och lägger hela ansvaret på den anslutna enheten...
Type-C i sig är bara en port, precis som Type-A/B. Funktionerna sätts i USB 3 och USB 3.1TomasL skrev:Felet ligger förmodligen i att Macens USB3-port inte förstår USB-C
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Så smart, sätta intelligens i sladden, vad trodde man skulle hända när lågpriskablarna satte igång?
Är skeptisk till super-kablar med massa intelligens inbyggt. Kablar är lite förbrukningsvara tyvärr.
USB-C känns också lite skakigt - särskilt på nya Macbooken.
USB-C känns också lite skakigt - särskilt på nya Macbooken.
I denna artikel som syftar till samma händelse med Chromebooken så konstaterar de att själva kabelns gnd och vbus är polväxlade, därför gick datorn sönder.
http://www.sweclockers.com/nyhet/21704- ... ora-datorn
http://www.sweclockers.com/nyhet/21704- ... ora-datorn