Philips PM3070 scope - går varmt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Philips PM3070 scope - går varmt?

Inlägg av maDa »

Kom över ett gammalt Philips PM3070.

Rent och fint på insidan, med undantag för ett kort som sitter monterat ovanför bildröret. Vad jag förstått av servicemanual så är det kortet som kombinerar svep med grafik & text från mikroprocessorn. Det blir väldigt varmt snabbt (man känner värmestrålningen) och verkar varit så ett tag vad man kan se. Det är rätt missfärgat både på ovan och undersida. Scopet har ingen fläkt till min förvåning heller.

Bild
(Ursäkta dåliga bilder, hade inte kameran laddad, det är brunare än vad det ser ut)

- Vad kan det bero på?
- Ska jag undvika använda det tills vidare?

Tänkte försöka mäta upp lite spänningar i helgen och se så inget är galet där.
I övrigt så verkar det fungera som det ska och inget fel på bilden.

SM:
http://files.msys.se/forum/pm3070/phili ... ope_sm.pdf
http://files.msys.se/forum/pm3070/phili ... ope_sm.pdf
Senast redigerad av maDa 3 april 2016, 16:01:18, redigerad totalt 3 gånger.
opampen

Re: Philips PM3070 scope - går varmt?

Inlägg av opampen »

Jag har ett PM3050, 60 MHz bandbredd. En tidbas och utan text. Men ett väldigt fint scope måste jag säga. Köpte det för mer en tio år sedan och då hade Fluke tagit över tillverkningen.

Vad detta kan beror på är svårt att säga så här på rak arm.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Se där. De verkar ju liknande i konstruktion.

Har ditt PM3050 liknande kort, blir det väldigt varmt ovanför? Har ditt exemplar fläkt?

Har hittat strömförsörjningen till kortet i fråga iaf.. Ska ta och kika på spänningarna i helgen.
Bild
Senast redigerad av maDa 18 januari 2016, 08:59:42, redigerad totalt 1 gång.
opampen

Inlägg av opampen »

Ja, hela serien bygger på samma grund konstruktion. Min är uppbyggd på liknande sätt och den blir lite varmare ovanför men inte så mycket som din verkar bli. Min saknar också fläkt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Utseendemässigt är det väldigt likt mitt PM3355 också, fast jag har inte använt det så mycket så jag har dålig koll på om det blir varmt.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Hade en stund över igår så jag mätte spänningarna som matar kortet i fråga (under last). Min multimeter är inget dyrare precisionsinstrument tyvärr, men de flesta var spot-on. Det enda som avvek var en av 48V matningarna som låg en volt under.

Försökte mäta rippel men fick inga vettiga resultat. Får kolla det med annat scope eller vettigare multimeter.

Hittar jag inget fel så funderar jag på att implantera en fläkt intill kortet och hoppas det kommer skänka några år.
opampen

Inlägg av opampen »

Tycker inte du ska behöva sätta in en fläkt, är inte avsett för det. Du bör inte göra några "specialare" själv! Utan felet måste finnas någonstans. I värsta fall tycker jag du ska kontakta Philips om det är värt att lämna in den för service. Det var ju Fluke som tillverkade dessa scope på senaste tiden så du ska kanske kontakta dem.

Det är ju fina scope, dyra i inköp också. En kvalitetsprodukt får man säga. Värd att laga ordentligt!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Med 95% chans så är signaljord på ingångarna sammankopplad med jord på matningen till det där kortet. Därmed kan du mäta åtminstone grövre rippel med oscilloskopet självt :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ja, jag hade ju gärna försökt fixa det, för det känns som ett oerhört trevligt scope. Både analogt och digitala finesser. Lämna in till Fluke låter dyrt, kan jag lika bra köpa ett Rigol.

Jag skapa en tråd om detta på EEVBlog forum också. Fick tips om en kortsluten transistor - som sedan sätter resten av kretsen i överström/överspänning. Att jag skulle mäta alla Bas-Emitter så det inte fanns kortis. Får väll göra ett försök där.

Signaljord verkar vara samma som chassi-jord!

Lite bättre bilder
Bild
Bild
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag har nu kollat spänningarna. Ligger mellan ~70-250mV i rippel.

Bild

Dock litar jag inte helt på scopet ovan. Jag misstänker den har smutsig spänning själv. Ett annat projekt.

Jag har även retro-fitat två orange SMD LED där den gamla trasiga miniatyrlampan satt. Fungera bra!
Bild
Bild

Det finns även någon form av lagning har jag hittat nu. Hmmm...

Bild
hsd

Inlägg av hsd »

ser ut som dåliga lödningar där
se upp, jag har för mig att dessa philipskort är känsliga för värme
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag tar tillbaks det där med att spänningarna ser bra ut. Tog och mätte scopet mot sig själv. Rätt bra 100Hz rippel på +48V och -48V. Andra spänningar har inte det.

Bild

Så en del kondensatorer bör nog bytas ändå, men det kan väll knappast orsaka överhettningen?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tänkte ta och byta kondensatorer i nätdelen, både i mitt PM3070 och PM3320A.

Är det väldigt noga att kapacitansen är exakt på sekundärsidan för switchdelen - Spelar det någon större roll om man använder 150uF istället för 100uF, 22uF istället för 10uF?

De gamla primärkondningarna har mycket lustigt fäste. 3-pin triangel med 10mm/14mm. Osäker på om en modern snap-in passar direkt. Får undersöka om det finns plats runtom, annars får det bli vanliga trådade.
Skriv svar