Tips på spänningsregulator
Tips på spänningsregulator
Jag skulle behöva generera 3.3V ca 2 uA från en spänningskälla som ligger mellan 30 - 50 V. Hur gör man det på bästa sätt? Spänningsdelare? Zenerdiod? Linjärregulator? Vilken i så fall?
Jag vill dra så lite onödig ström som möjligt från källan då det är ett batteri men 5-10 uA borde vara OK. Jag vill inte heller att spänningen ska variera speciellt mycket max 2.0 - 3.5 V om strömmen varierar mellan 0-3 uA.
Har ni några tips?
Jag vill dra så lite onödig ström som möjligt från källan då det är ett batteri men 5-10 uA borde vara OK. Jag vill inte heller att spänningen ska variera speciellt mycket max 2.0 - 3.5 V om strömmen varierar mellan 0-3 uA.
Har ni några tips?
Re: Tips på spänningsregulator
Jag hade vald en JFET som har en cut-off vid -3,3V.
Gate till GND, drain till VDD och sedan ung. 3,3V ut på source.
Slår på när det behövs och är synnerligt strömsnål.
Gate till GND, drain till VDD och sedan ung. 3,3V ut på source.
Slår på när det behövs och är synnerligt strömsnål.
- lillahuset
- Gått bort
Simulerade denna:
Hitta lämplig jfet så verkar vara precis det jag är ute efter, lite filter på den med så är jag hemma! Tackar!Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Verkar vara svårt att hitta någon som tål 50 V drain-source med lite marginal däremot...
- lillahuset
- Gått bort
Kan man lita på spänningsfallet över en zener när man drar 2 uA eller när man drar 0 uA för den delen?
- lillahuset
- Gått bort
Nej. Men med dina önskemål (rätt exotiska) kanske du kan experimentera lite. Det kanske är bättre med en spänningsdelare eftersom du verkar ha 3-5uA över. Jag har inget bra svar.
Edit: Vid 0uA kan man lita på spänningsfallet.
Edit: Vid 0uA kan man lita på spänningsfallet.