ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
meconer
EF Sponsor

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av meconer »

Ursäkta formuleringen. Det var en och samma beställning. Jag lade till batterierna bara för att komma upp i den fraktfria summan men orden delades upp i två paket ändå.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det värsta är väl att det krävs antagligen en analys av någon databas för att leverantören själv ska märka detta, förutom att de märker att de sänder ut fler kollin i allmänhet.

En tänkbar orsak till detta är för få platser för att packa ihop orders i förhållande till hur stort lagret är. När dagens batch med motstånd väl hämtats och ska fördelas på ordrar så blir det kanske nära på fullt med påbörjade packningar av ordrar. När sen t.ex. dagens batch av kylflänsar hämtats så blir det fullt, och några packet måste helt enkelt vikas ihop och köras iväg som färdigpackade fast ordern inte är komplett. Tänk på att i stora lager kan det ta ett kännbart antal minuter att hämta varor, så det kostar även att gå flera gånger till motstånden och liknande.

Sen kan det ju vara intrimningsproblem på ett lager. Tänk t.ex. att lagret är tänkt för rätt så automatiserad hantering eller att det är tänkt för att fler ska arbeta där, men automatmaskinerna krånglar så att för få är i drift samtidigt eller det har varit svårt att rekrytera tillräckligt med personal.

Men galet är det ju ändå.
ds77

Inlägg av ds77 »

Delar av lagret är säkert automatiserat, och det är säkert så stort att många ordrar delas upp och plockas i olika delar beroende var orderraderna finns(antingen automatiserat, manuellt eller en kombination). Sedan är det säkert organiserat så att ligger det motstång 47k 0805 i en låda ligger det nästan garanterat inte nästa i serien i lådan jämte utan kanske en transistor i TO3 kapsel, åtminstone om det plockas manuellt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tacka vet jag TME.eu de är mitt nya inköpställe nu efter att jag har fått problem med farnell. (glömt inloggning och problem att få en ny.)
Elfa, det var länge sedan jag köpte nått från där, typ på den tiden då deras kataloger med fasta pärmar fungerade som min heliga skrift.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

:tumupp: Fast jag var med ett tag med sladderpärmarna.
hsd

Inlägg av hsd »

Vissa fick hårda pärmar 8)
det var lättare att söka på den tiden...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det var väl ni som var lite finare antar jag. :humm:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Min liknelse att katalogen med mjuka pärmar var som rå lever fick en del att dra på smilbanden......

Protte
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Mjuka pärmar från ELFA? Har jag aldrig sett eller fått, fast detta var kanske en bit bak i tiden?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har sparat en katalog från forntiden som jag alltid tyckt varit lite charmig och gulligt liten.

Det är en katalog med mjuka pärmar som nästan är lika liten som en A5 och pga detta har den monstruöst många sidor och är hela 6cm tjock.

Katalogen är från 89/90.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jag har en från sena 90 talet kvar i A4 format , över 2100 sidor och 6cm tjock :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag slår dig, över 2400 sidor :badgrin:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok, så det va så pass länge sedan de fanns. Hittade en från -99 och -06 båda med typ 1 cm damm på sig (var många många år sedan jag slog i ELFAs pärmar för komponenter eller annat företag med för den delen, ungefär samma dag som jag skaffade internet) och båda med hårda pärmar så då var det inte så konstigt att jag aldrig sett någon sådan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

ELFA-katalogen var tidigare ett fantastiskt uppslagsverk.

Inte nog med att pinkonfiguration och inkopplingsanvisningar fanns för typ alla halvledartyper, varje produkttyp föregicks av ett teoretiskt avsnitt om produkttypen (såsom teorin bakom spolar, kondensatorer, motstånd, transformatorer mm).

Idag finns faktiskt teoridelen kvar men samlad längst bak i katalogen där den inte gör samma nytta.

Jag hade länge ELFA-katalogen som enda uppslagsverk över typ transistorer och IC samt hur man skulle koppla in dom.

Det var fascinerande nog sällan man behövde mer än vad som stog i katalogen (men ibland nyttjade man hämtfax-funktionen ;) ).

ELFA må ursäkta men idag suger katalogen map detta, informationen är minst sagt sparsam.

Fast jag jublar över att den fortfarande finns i pappersform :)

MVH/Roger
PS
Jag förstår dock att när produktantalet ökar och man nästan inte kan göra katalogen större, då måste mina kära detaljer om produkterna vika hän för annars blir katalogen gigantisk, men det är tråkigt lik förbannat :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Bara som exempel...

Mycket bättre förr alltså :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar