Köpte en slip/gravyrmaskin till frugan i julklapp.
ArtNr 010-084 på Jula. Där medföljer en sk FlexyAxel, en böjlig förlängning sas. Funderar på om man kan förlänga livslängden på densamma genom att smörja den regelbundet och isåfall vilken typ av olja man ska använda.
Nån som har något tips?
Olja till 'FlexyAxel'
Re: Olja till 'FlexyAxel'
Ska kolla det så fort frugan graverat färdigt diverse glasburkar i köket (pasta, ris, mjöl....) 

En sån axel kan med fördel smörjas med ett tunnt fett, t.ex. Multifak EP 1 eller Starplex EP 1, (Båda fås hos Preem) där jag själv har bra erfarenheter med Starplex. Fördelen med ett tunnt fett är att det i motsättning till olja, inte rinner ner och samlar sig i en ända av axeln. Och ju tunnare fettet är ju mindre friktion ger det (också beroende på basoljan) mellan axeln och röret den snurrar i, vilket ger mindre effekt avgett som värme.
Om du inte hittar dessa i din närhet (dom flesta "civilicerade" Preem-stationer borde kunna beställa hem), så styr undan smörjmedel med grafit eller molybdensulfid, dessa kan ta död på plasthylsan som axeln löper i. Sk. "vitt litiumfett" kan fungera, men många tillverkare ger ingen info på vilken typ/viskositet basolja dom använder så styr undan dom också. PTFE-fett kan fungera, men se till att det högst har NGLI-klass 1.
Men en tub Starplex borde inte kosta all världen och innehåller nog mer fett än du lär behöva för att underhålla den maskinen under dens livstid.
Kom ihåg att det bara behövs ett tunnt, tunnt lager med fett för att uppnå bra smörjeffekt, allt över det omvandlas till värme.
Hur ofta bör man smörja? Beroende på hur mycket maskinen används vill jag föreslå mellan en och fyra gånger per år. Även fast vi snackar om 35K varv per minut är det inte stora ythastigheten mellan ytorna. - Så smörjmedlet "slits" inte så mycket. Se hellre till att hålla axeln rak och täpp till öppningen för att undvika att det kommer in smuts när den inte används. Min flexibla Dremel-axel "får smörj" (pun intended) en gång per år IOM att den inte används så mycket men jag vill ändå se till att den fungerar okej.
-Sparky-
Om du inte hittar dessa i din närhet (dom flesta "civilicerade" Preem-stationer borde kunna beställa hem), så styr undan smörjmedel med grafit eller molybdensulfid, dessa kan ta död på plasthylsan som axeln löper i. Sk. "vitt litiumfett" kan fungera, men många tillverkare ger ingen info på vilken typ/viskositet basolja dom använder så styr undan dom också. PTFE-fett kan fungera, men se till att det högst har NGLI-klass 1.
Men en tub Starplex borde inte kosta all världen och innehåller nog mer fett än du lär behöva för att underhålla den maskinen under dens livstid.

Hur ofta bör man smörja? Beroende på hur mycket maskinen används vill jag föreslå mellan en och fyra gånger per år. Även fast vi snackar om 35K varv per minut är det inte stora ythastigheten mellan ytorna. - Så smörjmedlet "slits" inte så mycket. Se hellre till att hålla axeln rak och täpp till öppningen för att undvika att det kommer in smuts när den inte används. Min flexibla Dremel-axel "får smörj" (pun intended) en gång per år IOM att den inte används så mycket men jag vill ändå se till att den fungerar okej.
-Sparky-
Tack för ett mycket bra och utförligt svar.
Ska kolla närmsta Preem ang fett.
Uppskattas mycket
Ska kolla närmsta Preem ang fett.
Uppskattas mycket