Led i badrum

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut

Led i badrum

Inlägg av helmut »

Har begärt in en offert på renovering av mitt badrum. Dessvärre verkar hantverkare med en tvådagars kurs i våtrumsrenovering ha noll koll på vad som gäller.
Jag skulle vilja ha led belysning på båda sidor om spegeln. Nu har jag en lampa i porslin och glas som kommer att hamna på fel ställe. Förslaget jag fick var att man kunde ta bort lampan och montera in ett jordat lamputtag och ha en led transformator liggande löst bakom spegeln och ha lösa 12 volts kablar hängande lösa bakom spegeln.
Eftersom en tvådagars kurs i badrums renovering ger mig lite dåliga vibbar har jag kollat upp på nätet vad som gäller men jag hittar inget om vad som gäller för installation av led belysning. Jag skulle vilja ha en led transformator placerad utanför badrummet men hittar inget om vad som gäller för att dra 12 voltskabel bakom spegeln.
Led armaturer som jag tittade på har dessutom bara tunna kablar och saknar möjligheten att använda 220 volts jordad kabel. Vad jag förstått så finns det ingen fas och nolla på utgången eftersom det finns en transformator på ingången. Risken för elstöt skall därför vara obefintlig.
Jag letar efter en skyddstransformator för rakapparater för inbyggnad. Var hittar jag dessa? I offerten fick jag förslaget att man kunde använda detta uttag till rakapparaten eftersom rakapparater och hårtorkar är skyddsjordade. Fan trot skulle jag vilja säga?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Led i badrum

Inlägg av mrfrenzy »

Att du får konstiga svar om elinstallation beror på att du pratar med snickaren/rörmokaren. Dom kan väldigt lite om el, prata istället direkt med elektrikern så blir det mycket enklare att få det som du vill ha.

Rakapparatstrafo används inte längre. Istället sätter man ett helt vanligt jordat 230V uttag.
Förutsättning är att det finns JFB i centralen och att avstånd mellan dusch och uttag är tillräckligt.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Har varken sett en rakapparat eller hårtork med skyddsjord. Dessa brukar alltid vara dubbelisolerade.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja. Har aldrig sett någon apparat till kroppen ha någon annan kontakt än en platt europakontakt under hela mitt liv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skaffade några LED-listor på tunn glasfiber och gjorde en träram till spegeln. Så nu har jag ljus på 3 sidor av spegeln och det fungerar riktigt bra. De drivs med 12V och där är min lösning mindre elegant för tillfället.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Vad är det för väggar det handlar om? Gips, enkelt att fälla in, "dold installation" med rörutlopp/apparatdosor. LED-drivare kan sättas i kopplingsdosa utanför badrummet.
Olle61

Inlägg av Olle61 »

MadModder skrev:Ja. Har aldrig sett någon apparat till kroppen ha någon annan kontakt än en platt europakontakt under hela mitt liv.
Hårtorkar har (aldrig?) platt kontakt. De drar för mycket ström.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det har du nog rätt i. Det har jag glömt för det är många år sen jag använde hårtork. Och det var morsans. :D
helmut

Inlägg av helmut »

Jag tycker bara att om man vill att hantverkaren fixat till allt så borde firman skriftligen skriva in i kontraktet vad som gäller när det gäller alla moment. Tycker att det är särskilt viktigt när det gäller det elektriska.
Hittade det mesta om badrumsrenovering och det mesta är vi överens om men när det gäller det elektriska verkar företagen vara osäkra om vad som gäller. Får bara svävande svar om att man kan ta bort lampan och montera in ett belysningsuttag och via en belysningshane koppla in en lampsladd till en lös transformator som kan ligga lös i ett skåp ovanför spegeln. Har letat efter trafos man kan montera utanför badrummet men även då är jag osäker på vad det finns för krav på kabel in till led belysningen. IKEA har bara en tun 12 volts kabel som inte går att byta ut.
Hittar det mesta o badrumsrenovering inklusive rörarbeten men är osäker på vad jag ska skriva in i beställningen angående det elektriska. Vill inte på förhand godkänna ett jobb som sedan kan förorsaka olyckor och personskador.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Be att få prata med den elektriker/elfirma som din badrumsrenoverare kommer att anlita. För han kommer väl att anlita en elektriker?!

Brukar som sagt bara bli förvirrande att prata med byggaren istället för elektrikern :)

Olle61 skrev:
MadModder skrev:Ja. Har aldrig sett någon apparat till kroppen ha någon annan kontakt än en platt europakontakt under hela mitt liv.

Nä, precis som många dammsugare så har dom en nästan normal stickpropp som saknar jordanslutning, då dessa apparater nästan alltid är dubbelisolerade.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Olle61 skrev:
Jag har en Braun som morsan köpte i Spanien på 70-talet. Den har platt stickpropp fast stiften är oisolerade hela vägen. Den går dessutom att ställa om till 127V förutom 220V. Jag vet inte om den kör ännu mer ström genom kontakten i 127V-läget, men i 220V-läget kör den rimligtvis mer ström än de 2,5A en europlugg är godkänd för.

Nu är ju detta en produkt som aldrig skulle kunna ha godkänts av Semko och inte heller uppfyller dagens ersättande krav, men det är ju ändå en produkt som folk i allmänhet faktiskt kan inneha. :wink:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ingen eurokontakt på hårtorken utan en SEV 1011 som använts bland annat I Spanien och Schweiz. Den klarar 10A I rätt uttag.
Petskyddet finns genom att uttagsbrunnarna är tillräckligt djupa.
Skriv svar