Effektreglering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steffo100

Effektreglering

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Jag behöver reglera effekten i fyra värmespiraler i en gryta.

Jag har provad med en PID (REX-C100) men den styrs vad jag fattar bara via temp-sensorn och det passar inte min applikation, jag behöver ett "vred" och ställa effekten oberoende av temperatur.

Jag tänkte mig 4 SSR-relä som styrs av 5V, hur kan jag enkelt 'pulsa' dessa relä så jag kan styra effekten genom PWM-modulering?
Har letat men hittar inget...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Effektreglering

Inlägg av psynoise »

Hej,

Om du ska reglera på effekt tänker jag mig att du måste mäta både ström och spänning. Något mer komplicerat kan vara att du mäter antingen ström eller spänning och uppskattar den andra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Enklast är väl en effekt-dimmer, dock kan det vara intressant att veta hur stora dina värmare är.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Visst går det att styra på effekt med en PID-regulator.

Montera en potentiometer istället för tempgivaren.

Ställ I och D-konstanterna på 0.

Genom att variera P-konstanten och börvärdet kan du få önskad respons från din potentiometer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

psynoise skrev: Om du ska reglera på effekt tänker jag mig att du måste mäta både ström och spänning. Något mer komplicerat kan vara att du mäter antingen ström eller spänning och uppskattar den andra.
Nu vet jag inte vad det handlar om för effekter här men det är inte helt ovanligt att folk reglerar element från vattenkokare mha en "dimmer" och mäter effekten genom en sån här "elenergimätare" som man sätter i vägguttaget.

Det stora problemet är att hitta en "dimmer" som klarar effekten, belysningsdimmers brukar inte klara 2 kW. Vartvalsreglering från dammsugare har jag sett att en del kör med.

Reglerar man värmeelement med PWM så kan man ju i princip utgå från att nätspänningen är någorlunda konstant och då blir ju PWM-kvoten i princip samma sak som hur stor del av elementets effekt man får åt. 2 kW element på 50% PWM blir 1 kW.

Då det är värmeelement som är rent resistiv last så behöver man inte bekymra sig för om elenergimätaren klarar fasvinklar.
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

'Dimmring', även om det fungerar, är onödigt. Det producerar en massa störningar. Långsam PWM och SSR med nollgenomgång är bästa lösningen.
Om behovet bara är att kunna sänka effekten något kan sådana hära
http://www.ebay.com/itm/PWM-0-90-Freque ... 1347941705
duga för att generera 1Hz PWM till SSR:erna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller också slänger man ihop en generator med en 555a och några få externa komponenter (tre kondingar, två dioder ett motstånd och en pot)
http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html
xxargs

Inlägg av xxargs »

För laster över typ 500 Watt så bör omslagen inte vara tätare än 1 per 10 sekunder - just större laständring ju längre mellanrum per ändring.

Det finns en massa regler i EN61000-x-x om detta och varför man har dessa är för att det inte skall bli en massa irriterande blinkning i belysning vid på och avslag - fladdrar det i 1 sekunds intervall så märker alla det, ändras det per 30 sekunder så är det ingen som märker det.

element och uppvärmning är oftast så tröga system att 30 sekunder 'översläng' innan manövrering inte är något problem.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med PWM är om man vill hålla effekten någorlunda konstant. Då kan man inte ha PWM-period längre än nån sekund eller två. Men det är klart, en halvperiod är ju 0,1 sekunder, så med 0-255 halvperioder så håller man sig inom 2,5 sekund periodtid. Det kan hålla "brummet" nere.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

När man kokar vatten så spelar det ingen roll ifall pwm-tiden är 5 eller 30 sekunder. Just därför som dessa pid-regulatorer har ganska lång cykeltid.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, om du vill ha ett kontinuerligt ångflöde så är det viktigt.

Med 30 sekunders periodtid kommer du få "stötar" av ånga.

Ska man däremot bara hålla en stadig temperatur på vattnet (icke kokande) så går det att ha längre period eftersom där handlar det bara om att kompensera för kärlets förluster.

Men kokar man nåt så är det oftast för att man vill skapa ånga, d.v.s. man vill styra ångförlusterna.

Man kan jämföra med att tappa upp ett bad (går att köra längre perioder med varmt respektive kallt för att få rätt temperatur på vattnet) eller att duscha (där vill man INTE ha 5 sekunder varmt följt av 5 sekunder kallt för att få ljummet vatten).
steffo100

Inlägg av steffo100 »

hej,
Tipset ovan att ersätta sensorn med en pot var intressant!
Just nu sitter en NTC 10k sensor - kan någon tipsa om en lämplig pot att ersätta den med?
Är det så enkelt som en linjär med samma resistans?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag behöver reglera effekten i fyra värmespiraler...

Effekt på dom?

> ...i en gryta.

Volym?
steffo100

Inlägg av steffo100 »

ca 2kw styck och det är 3 element
Grytan är på 70 liter och används till att koka vört, vill kunna reglera ner effekten så det inte bränner och att koket blir lagom 'rullande'..

Tänkte mig något som kan styra några SSR..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om man tittar på kurvan för ett 10k ntc så varierar det från 180 ohm till 330k med en ganska brant lutning. Alltså borde valfri log pot funka bra, 5k, 10k, 100k funkar säkert alla. Sätt den bara i serie med ett motstånd på 200-500 ohm för att undvika fel vid ändläget.
Skriv svar