Jag har en bil med ett elsystem på 24 volt. Jag har även en massa andra grejer som vill ha 12 volt. Därför tänkte jag köpa ett gäng 12V-batterier för att inte nöta på startbatterierna vilka alltid ska vara 100% laddade. Det enda jag egentligen behöver 24 volt till är själva bilen med startmotor. Idag har bilen en generator på 28V/35A. Tanken är att byta ut generatorn mot en 14V/250A med externt temperaturstyrt laddningsrelä placerat nära batteribanken. Jag tänkte även kunna ladda batteribanken från 230V nätström och solpaneler på taket.
För att ladda och underhållsladda startbatterierna har jag en lite annorlunda tanke.
2 st galvaniskt isolerade DCDC-laddare med flerstegsladdning. Det finns en färdig produkt som heter Ctek DC25S som vill ha 10-20 volt in och sedan laddar batterierna i fyra olika laddningsfaser. Det som talar emot Ctek-laddaren är priset. 2st sådana kostar ca 5000kr och har mer finesser än vad jag behöver till denna applikation.
Det finns solcellsregulatorer men risken är att de brinner upp om jag kopplar den mellan två batterier då jag inte vet om den har någon strömbegränsning.
Tanken med 2st separata laddare är att varje enskilt batteri får egen omsorg. Alternativet är en 12-24V + balansering. Jag skulle kunna behålla originalgeneratorn men den är inte så smart och tar inte hand om batterierna på ett bra sätt.
Hur hade ni gjort?
MVH/Per