Fordonsbelysning 24V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
acronqvist

Fordonsbelysning 24V

Inlägg av acronqvist »

Är ute efter en enkel krets med 3 olika ingånger som ska påverka lite lampor.

Brytare 1 så ska lampa 1 tändas fast sken
Brytare 2 så ska lampa 2+3 tändas fast sken
Brytare 3 så ska Lampa 1 tändas fast sken samt jag vill att lampa 2-3 växlar mellan varandra.

har kanske gjort det onödigt invecklat men försökte mig på ett schema.

Ska vara 24V och sitta i fordon så tänkte använda mig av reläer.
Kanske finns det "blinkrelä" som har 2 utgångar som växlare istället för att ha ett som ger pulser samt ett som växlar mellan utgångarna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Fordonsbelysning 24V

Inlägg av YD1150 »

Vad händer om flera brytare påverkas samtidigt?
acronqvist

Inlägg av acronqvist »

brytare 1 och 2 ska kunna aktiveras samtidigt. Brytare 3 .. Ska väll inte hända så mycket med dioderna emellan?.

Det är kanske något jag glömt.?

Det är inte tanken att där ska vara någon speciell funktion om flera aktiveras samtidigt.
Inkopplingen kommer vara som sådan att utgång 1 är saftblandare och utgång 2-3 är extraljus som är uppdelade i 2 grupper.

Går det att använda andra typer av komponenter som gör det enklare så funkar det så klart lika bra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag antar att det gäller utryckningsfordon. Då brukar det vara så att brytare 1 startar endast saftblandare.
Brytare 2 startar endast extraljus ( matat från heljusreläet på bilen).
Brytare 3 startar extraljusblink (matat från brytare 1).

Det blir för stökigt för föraren att välja på att aktivera samma funktion med flera olika brytare.
acronqvist

Inlägg av acronqvist »

Nä det handlar inte om något utryckningsfordon utan en som vill ha hjälp att koppla i något liknande på hans bil.

Det blir ju egentligen bara 2 brytare..

1 för saftblandare och en som startar helljusen växelvis. Standard helljus kommer ej beröras utan detta blir kopplat på en lös extraljus ramp.

Den största frågan är om jag kan använda kopplingsschemat ovan eller det blir något som krockar om man skulle "råka" starta ex dom blinkande
extraljusen när saftblandare redan är igång eller helljusen redan lyser med fast sken. Därav dioderna i schemat.

Finns det någon annan styrning än "blinkers" relä för att få en puls till ett växlande relä?. Kanske något som rent av är ställbart i hastighet. Ska kunna ge ut 24V
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du lär ha riktigt fet D3 om den ska tåla saftblandaren. Kanske läge för relä även där?

Kolla upp så att blinkreläet inte blinkar snabbare när det får låg belastning.
Skriv svar