Robot balanserar på en boll

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
magi5
Kontakt:

Robot balanserar på en boll

Inlägg av magi5 »

Hej.

Jag funderar på att bygga en tvåbent robot som går omkring, men som i varje fot har en boll för att kompensera obalans.
Alltså att i stegtagandet samtidigt ha en självreglerande boll i varje fot som då växlar mellan tvåhjulig(bollig) robot när båda benen är i golvet till att vara en enhjulig(bollig) robot då den har ett ben i luften.
Detta ska sedan hjälpa till att både balansera roboten då den går samt att anpassa stegtagandet efterhand som den promenerar på olika underlag så att bollarna i fötterna ges mindre och mindre balanserings kod.

Så jag hittade detta.

http://clarinet.msl.ri.cmu.edu/projects/ballbot/

Bild

Frågan är nu om det går att ta enbollssystemet in i stegrobotsystemet.

Man kan ju alltid fantisera. :)

Prototype X

Bild

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... magi#68867

Regards Magi
Senast redigerad av magi5 30 mars 2006, 17:44:20, redigerad totalt 3 gånger.
space

Inlägg av space »

Är det inte lättare att gör en enbollsrobot isåfall ?

Verkar ännu krångligare att göra som du menar. Men om du vill ha en tvåbent robot är du ju beredd på att det kommer bli jobbigt :D

Annars kanske en robot typ Stegway vore enklare att konstruera om du tycker den e lika tuff.
Användarvisningsbild
magi5
Kontakt:

Inlägg av magi5 »

space skrev:Är det inte lättare att gör en enbollsrobot isåfall ?

Verkar ännu krångligare att göra som du menar. Men om du vill ha en tvåbent robot är du ju beredd på att det kommer bli jobbigt :D

Annars kanske en robot typ Stegway vore enklare att konstruera om du tycker den e lika tuff.
Visst ska jag färsöka bygga en bollrobot först men tekniken borde kunna användas i tvåbens robotars styr och reglersystem.

Man kan ju drömma i alla fall. :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Kolla in reglerna för forumet

Du känner väl till att en tvåbent robot är nog något av det svåraste man kan ge sig på, kräver en hel del av mjuk- och hårdvara.

Men visst det ser riktigt fräckt ut!!
Användarvisningsbild
magi5
Kontakt:

Inlägg av magi5 »

Hej.

Då jag håller på med fjärrstyrning av robotar i trådlösa bredbandsnät samt över internet kan jag ha en superdator i rummet bredvid som styr min gående robot. :)
www.gamereality.se
Sensorer, ljud och kameror överför bara data som behandlas i datorn i rummet bredvis och skickar sedan tillbaka styrsignaler.
Detta i realtid.

Dvs robotens robothjärna har jag i min dator/datorer.
Själva roboten kan ha en enkel PLC eller FOX BOARD som tar hand om det grundläggande om internet eller trådlöst nät bryts.
Då spar jag också batterier.

Har någon testat ADXRS 150 / (300)
och/eller en ADXL330 .

ADXRS150EB finns visserligen som en 20 pinns men inte ADXL330 vilket hade varit praktiskt.

http://www.dprg.org/projects/2003-01a/

Finns det några färdiga kort med dessa färdigmonterade att köpa?

Regards Magi
Skriv svar