Jag får ingen spänning från GPIO utgången

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Jag får ingen spänning från GPIO utgången

Inlägg av Al_Bundy »

Hej.

Jag har en Raspberry PI som jag har installerat Raspbian på. Sedan har jag laddat ner CodeSyS PLC programmering för att använda min Raspberry som en PLC för en Raspberry som PLC är bättre än en PLC för 2000 kr's PLC från Conrad.

Jag har lyckats göra så att den kan känna av inputs t.ex om jag ansluter inputs till 5V. Då har jag gjort ett AND block där GPIO17 och GPIO18 vara hög för att output GPIO22 ska skicka ut en signal.

Men det kommer fan inge kräm ur GPIO22. Multimetern säger 0 volt och 0 ampere.

Vad ska jag göra? Jag testar mot en LED...nix. Jag ser på datorskärmen (Ladderspråket) att coil (output) blir hög när input sätt till hög.

Det är lätt att sätta upp en Raspberry som PLC iallafall. Behövs inte göra mycket än att ansluta den via CodeSyS.
bearing

Re: Jag får ingen spänning från GPIO utgången

Inlägg av bearing »

0 ampere säger du?

Är utgångarna från en raspberry lika tåliga som på en AVR/PIC eller liknande?

Annars kan du ha bränt utgången.

Dock låter det mer som något mjukvarufel.

Första steget borde vara att sätta en utgång ovillkorligt hög. Sedan ett enkelt villkor. Och sedan din AND. Då kanske du kan luska ut var någonstans det blir fel.
Senast redigerad av bearing 29 januari 2016, 23:56:29, redigerad totalt 1 gång.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Raspberry'n tål bara 3,3 volt på GPIO pinnarna, om den inte brinner upp kan nog funktionen bli tveksam,
så länge du stoppar dit 5volt.

Kanske dags att öppna en chipspåse nu,
och förväntansfullt följa utvecklingen av tråden. :)
bearing

Inlägg av bearing »

:D

Det tycker jag låter som en bra idé. Själv tänkte jag ta en kanelbulle.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Nu vet jag inte hur det är med just det här fallet, men det finns ibland io-pinnar som är open collector eller open drain. De behöver ett pull-up motstånd för att ge hög signal ut.
jako

Inlägg av jako »

Jag säger bara RTFM (Den information Google levererar är väl inte alltid 100% kvalitetssäkrad):

Interfacing with GPIO pins
GPIO voltage levels are 3.3 V and are NOT 5 V tolerant. There is no over-voltage protection on the board - the intention is that people interested in serious interfacing will use an external board with buffers, level conversion and analog I/O rather than soldering directly onto the main board.

Edit: Rättade stavfel.
svanted

Inlägg av svanted »

mäter man med multimetern i ampereläge blir det ju jobbigt för porten.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Nej. Jag har inte bränt utgången. I så fall skulle inte Pi:n starta.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

bearing skrev:0 ampere säger du?

Är utgångarna från en raspberry lika tåliga som på en AVR/PIC eller liknande?

Annars kan du ha bränt utgången.

Dock låter det mer som något mjukvarufel.

Första steget borde vara att sätta en utgång ovillkorligt hög. Sedan ett enkelt villkor. Och sedan din AND. Då kanske du kan luska ut var någonstans det blir fel.
Jag ska testa det :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Al_Bundy skrev:Nej. Jag har inte bränt utgången. I så fall skulle inte Pi:n starta.
Vad grundar du det på? Varför skulle det ovillkorligen leda till att den inte startar?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Al_Bundy skrev:Hej.

Jag har en Raspberry PI som jag har installerat Raspbian på. Sedan har jag laddat ner CodeSyS PLC programmering för att använda min Raspberry som en PLC för en Raspberry som PLC är bättre än en PLC för 2000 kr's PLC från Conrad.

Jag har lyckats göra så att den kan känna av inputs t.ex om jag ansluter inputs till 5V. Då har jag gjort ett AND block där GPIO17 och GPIO18 vara hög för att output GPIO22 ska skicka ut en signal.

Vad ska jag göra? Jag testar mot en LED...nix. Jag ser på datorskärmen (Ladderspråket) att coil (output) blir hög när input sätt till hög.

Det är lätt att sätta upp en Raspberry som PLC iallafall. Behövs inte göra mycket än att ansluta den via CodeSyS.
Du skriver att en "Raspberry som PLC är bättre än en PLC för 2000 kr's PLC från Conrad".
Tror du inte att en PLC har lite mer anpassade och tåligare I/O än en Raspberry?
svanted

Inlägg av svanted »

Al_Bundy skrev:Nej. Jag har inte bränt utgången. I så fall skulle inte Pi:n starta.

det är helt fel, själva processorn fungerar säkerligen med brända i/o pinnar...
och om du lagt 5 v in på NÅGON pinne kan du mycket väl ha pajjat mer än bara den pinnen...
"echo 1 > /sys/class/gpio/gpio22/value"
ska ge 3.3 v på pinne 22.

om man läser i databladet inser man att typ aldrig använda rapens i/o utan buffertkrets,
såna finns att köpa klara att bara plugga in på kortet och då har man allt skydd man kan tänka sig mot felkopplingar,
vilket du verkligen behöver.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Mindmapper skrev:
Al_Bundy skrev:Hej.

Du skriver att en "Raspberry som PLC är bättre än en PLC för 2000 kr's PLC från Conrad".
Tror du inte att en PLC har lite mer anpassade och tåligare I/O än en Raspberry?
Om en PLC inte tål vatten så är den inte prisvärd. Här pratas det om att en PLC tål industriell miljö. Och sedan tål dem inte vatten eller damm. 2000 kr ner i sjön.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

svanted skrev:

det är helt fel, själva processorn fungerar säkerligen med brända i/o pinnar...
och om du lagt 5 v in på NÅGON pinne kan du mycket väl ha pajjat mer än bara den pinnen...
"echo 1 > /sys/class/gpio/gpio22/value"
ska ge 3.3 v på pinne 22.

om man läser i databladet inser man att typ aldrig använda rapens i/o utan buffertkrets,
såna finns att köpa klara att bara plugga in på kortet och då har man allt skydd man kan tänka sig mot felkopplingar,
vilket du verkligen behöver.
Det fungerar att ha input på min Raspberry.
Vart kan jag köpa en sådan bufferkrets?

Edit: output fungerar om jag kör med Python. Då kan jag blicka en LED.

Edit2:
Jag löste problemet. Jag hade använt mig av A och B GPIO. Jag skulle använda mig av B+. Synd att detta inte stor i manualen.

http://www.sundh.com/blog/2015/12/enabl ... n-codesys/
:)

Då lär jag mig vidare.
milsson

Inlägg av milsson »

Codesys sida nämner ju ett antal "reläkort" och liknande som är kompatibla med deras mjukvara. Om jag inte minns fel.
Skriv svar