Noggrannhet int osc PIC16F1829
Re: PIC: klockfrekvens och uart
Trist med förolämpningar och otrevligt bemötande.
Inget roligt med EF.
Inget roligt med EF.
Re: PIC: klockfrekvens och uart
Tråkigt att du upplever det så. Om jag hade vetat det i förväg så
hade det så klart varit bättre att inte försöka hjälpa till alls.
Jag hoppas att missförstånden nu är utredda och att du nu även
vet hur du ska tolka det som står i databladet. Nu får du själv
bedöma om det räcker till till det som du planerar att göra.
Sen så ska du väl kanske inte slå ner på EF som sådant bara
för det här...
hade det så klart varit bättre att inte försöka hjälpa till alls.
Jag hoppas att missförstånden nu är utredda och att du nu även
vet hur du ska tolka det som står i databladet. Nu får du själv
bedöma om det räcker till till det som du planerar att göra.
Sen så ska du väl kanske inte slå ner på EF som sådant bara
för det här...

- lillahuset
- Gått bort
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: FÖROLÄMPNINGSTRÅDEN
Bra är väl ytterligare ett exempel på hur man kan ordvränga!
Jag ser ju att antalet inlägg drastiskt minskar här på Sef eftersom det bara är helt oerfarna och wisserbessers som härjar numera.
Hör eller sägfel som "en 30 cm lång pianist" kan få katastrofala följder. Så är det fredag!
Jag ser ju att antalet inlägg drastiskt minskar här på Sef eftersom det bara är helt oerfarna och wisserbessers som härjar numera.
Hör eller sägfel som "en 30 cm lång pianist" kan få katastrofala följder. Så är det fredag!
Tråkigt, så klart. Hade jag kunnat förutsätta denna utveckling,
så hade jag självklart avstått helt och hållet.
Har nyss checkat in på hotell Esplanaden i Västerås och inväntar
anders_bzn och nablaman för en bit mat och (sannolikt) någon öl...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&start=30
så hade jag självklart avstått helt och hållet.
Har nyss checkat in på hotell Esplanaden i Västerås och inväntar
anders_bzn och nablaman för en bit mat och (sannolikt) någon öl...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&start=30
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
"Vad skulle jag ha gjort?"
Inte använt dig av orden inomhus/utomhus alls, utan de dokumenterade temperaturintervallen. Det finns alltid någon som retar sig på att man säger något som inte uttryckligen står i ett datablad. Tråkigt men sant.
Om där faktiskt står rumstemperatur eller motsvarande i någon slags teknisk beskrivning antar jag alltid att det är mellan 22-24°C. Det är runt där de flesta apparater har sin angivna livslängs beräknad.
Att påstå att det är VANLIGT att man har en inomhustemperatur på mellan 0 och 60 grader är att gå väldigt långt.
Och att påstå att det KAN finnas rum i en bostad som når upp till 180°... Javisst, men man bor inte i en bastu!
Eller temperaturen på nån liter luft mellan två kretskort.
Pratar man inomhustemperatur utan att specificera var någonstans tänker de flesta på vad man har för temperatur där man bor, tittar på teve, äter och sover.
Inte vad man har i sitt exklusiva walk-in-kylskåp, i frysskåpet, eller i bastun. Eller i något rum i en industribyggnad.
Sen är det dumt och petigt av andra att börja härja om att 0-60 är inget normalt intervall på inomhustemperaturer, och "du sa si och så".
Lägg av med sånt!
Är det det enda ni har att säga, avstå då, och gå och glo på TV eller nåt istället.
Det är ett par personer här på EF som då och då brukar säga ungefär att det är en mycket liten del av befolkningen som har den tekniska insikt att förstå ditt och datt, utan bara förväntar sig att saker ska funka när man trycker på knappen utan att tänka på varför. Sen helt plötsligt ska alla förstå att det KAN finnas ytterligheter som man bör räkna med...
Inte använt dig av orden inomhus/utomhus alls, utan de dokumenterade temperaturintervallen. Det finns alltid någon som retar sig på att man säger något som inte uttryckligen står i ett datablad. Tråkigt men sant.
Om där faktiskt står rumstemperatur eller motsvarande i någon slags teknisk beskrivning antar jag alltid att det är mellan 22-24°C. Det är runt där de flesta apparater har sin angivna livslängs beräknad.
Att påstå att det är VANLIGT att man har en inomhustemperatur på mellan 0 och 60 grader är att gå väldigt långt.
Och att påstå att det KAN finnas rum i en bostad som når upp till 180°... Javisst, men man bor inte i en bastu!
Eller temperaturen på nån liter luft mellan två kretskort.

Pratar man inomhustemperatur utan att specificera var någonstans tänker de flesta på vad man har för temperatur där man bor, tittar på teve, äter och sover.
Inte vad man har i sitt exklusiva walk-in-kylskåp, i frysskåpet, eller i bastun. Eller i något rum i en industribyggnad.
Sen är det dumt och petigt av andra att börja härja om att 0-60 är inget normalt intervall på inomhustemperaturer, och "du sa si och så".
Lägg av med sånt!
Är det det enda ni har att säga, avstå då, och gå och glo på TV eller nåt istället.
Det är ett par personer här på EF som då och då brukar säga ungefär att det är en mycket liten del av befolkningen som har den tekniska insikt att förstå ditt och datt, utan bara förväntar sig att saker ska funka när man trycker på knappen utan att tänka på varför. Sen helt plötsligt ska alla förstå att det KAN finnas ytterligheter som man bör räkna med...

Re: Noggrannhet int osc PIC16F1829
Tack MadModder, åt båda hållen.
Det som ofta fattas här på EF är att inte omedelbart trasa sönder trådar med ovidkommande tjafs.
Var och en gör bäst på sitt vis.
Alla gör inte bäst på samma vis.
Kanske kan det göras bättre på annat vis.
Vis är den som är viss om detta.
Ovist blir det om man är oviss om dito, liksom även ovisst.
Generöst och tolerant bemötande är ovärderligt, speciellt inom teknik, för utveckling och framgång.
Det som ofta fattas här på EF är att inte omedelbart trasa sönder trådar med ovidkommande tjafs.
Var och en gör bäst på sitt vis.
Alla gör inte bäst på samma vis.
Kanske kan det göras bättre på annat vis.
Vis är den som är viss om detta.
Ovist blir det om man är oviss om dito, liksom även ovisst.
Generöst och tolerant bemötande är ovärderligt, speciellt inom teknik, för utveckling och framgång.
- lillahuset
- Gått bort
Erik M: Nytt namn på tråden igen?
Jag håller till viss del med MadModder men tycker faktiskt att en stor del av skulden ligger på dig. Men det är naturligtvis en subjektiv åsikt. Precis som dina.
Jag håller till viss del med MadModder men tycker faktiskt att en stor del av skulden ligger på dig. Men det är naturligtvis en subjektiv åsikt. Precis som dina.
> Sen är det dumt och petigt av andra att börja härja om att 0-60 är inget normalt intervall
> på inomhustemperaturer, och "du sa si och så".
Det har ju ingen större betydelse, om man inte också använder det som ett
underlag för att bedöma oscillatorns noggrannhet vid "rumstemperatur". I det
fallet kan det vara relevant att fråga om det verkligen är 0-60 grader som avses.
Det anges även att oscillatorn är fabrikstrimmad till 1%, så en relevant fråga
hade varit hur det stämmer med de 2% som gäller 0-60 grader. Vad som jag
tycker saknas i databladet är en uppgift om vid vilken temp som 1% gäller,
men andra dokument har tydligen angivit 25 grader, vilket verkar sannolikt.
Summan av det hela är ett den interna oscillatorn fungerar helt OK för
seriell kommunikation inom "normal rumstemperatur". Och det var väl
det som det hela gällde från början...
> Generöst och tolerant bemötande är ovärderligt,
Men även ett korrekt och förklarande förhållningssätt. Att enbart stryka
felaktigheter och oklarheter medhårs har jag aldrig förstått, det för varken
utvecklingen framåt eller ger någon större framgång.
lillahuset, kolla upp lite bättre vem som är vem...
> på inomhustemperaturer, och "du sa si och så".
Det har ju ingen större betydelse, om man inte också använder det som ett
underlag för att bedöma oscillatorns noggrannhet vid "rumstemperatur". I det
fallet kan det vara relevant att fråga om det verkligen är 0-60 grader som avses.
Det anges även att oscillatorn är fabrikstrimmad till 1%, så en relevant fråga
hade varit hur det stämmer med de 2% som gäller 0-60 grader. Vad som jag
tycker saknas i databladet är en uppgift om vid vilken temp som 1% gäller,
men andra dokument har tydligen angivit 25 grader, vilket verkar sannolikt.
Summan av det hela är ett den interna oscillatorn fungerar helt OK för
seriell kommunikation inom "normal rumstemperatur". Och det var väl
det som det hela gällde från början...

> Generöst och tolerant bemötande är ovärderligt,
Men även ett korrekt och förklarande förhållningssätt. Att enbart stryka
felaktigheter och oklarheter medhårs har jag aldrig förstått, det för varken
utvecklingen framåt eller ger någon större framgång.
lillahuset, kolla upp lite bättre vem som är vem...

... eller krav på att ha det på exakt sitt sätt, oavsett om det är varken rätt eller riktigt.
Eller hur var det nu igen med global weak pull-up...?
Om en uppgift är verkligt, inte påhittat, nödvändig så måste den vara given för att få svar.
Just det där med att hitta på hur det ska vara och vad som är rätt, det är onödigt tjafs.
Eller hur var det nu igen med global weak pull-up...?
Om en uppgift är verkligt, inte påhittat, nödvändig så måste den vara given för att få svar.
Just det där med att hitta på hur det ska vara och vad som är rätt, det är onödigt tjafs.
- lillahuset
- Gått bort
Normalt sunt förnuft, om man vill ha hjälp, är att lämna så mycket information som möjligt och försöka låta bli att käfta med de som svarar, oavsett om de verkar vara kompletta idioter eller om det är svårt att avstå. När man vill ha hjälp är man alltid "i den mottagande änden". Det är bara att bita ihop.
"Been there, done that."

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Håller med. Ta kritik med ro och ge ett sansat svar. Och då inte svar på tal. Blunda för vad som ligger utanför ämnet om det känns trist och gå vidare istället för att börja bråka.
I alla fall.
Icecap som förste svarspostare gav ett bra svar. Sodjan skriver sen på sida två att vid 25° är det så lågt som 1%, och Magnus_K skriver att han har fått det att funka vid 21-23°, men att kristall är bra vid kritisk kommunikation.
Nästan resten av inläggen är... ja, nåt annat.
I alla fall.
Icecap som förste svarspostare gav ett bra svar. Sodjan skriver sen på sida två att vid 25° är det så lågt som 1%, och Magnus_K skriver att han har fått det att funka vid 21-23°, men att kristall är bra vid kritisk kommunikation.
Nästan resten av inläggen är... ja, nåt annat.

- lillahuset
- Gått bort
Erik M: Ber om ursäkt att jag blandade ihop dig med persika och tackar sodjan för klargörande.