Frågor och funderingar kring elen i husvagnen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ola_sandin

Frågor och funderingar kring elen i husvagnen.

Inlägg av ola_sandin »

Hej! Håller på att dra om elen i husvagnen. Målet är att ha enbart ett 12V system + något 220-uttag. Alla lampor, fläktar, pumpar ska kunna drivas av 12V bilbatteri eller via transformator när extern el finns att tillgå.

Jag har gjort en förenklad bild över kopplingen. Givetvis finns där säkringar, rätt kabeldimensioner, anpassad transformator mm.

Det jag är osäker på är om det går att samkoppla minuskablarna enligt bilden, alltså gör det något om tranformatorns minuskabel ligger an när batteriet används? eller tvärtom. Strömbrytaren jag använder som huvudströmbrytare har tre lägen men bryter bara +sidan.

En annan fundering jag har är om man kan underhållsladda batteriet under tiden man använder transformatorn, alltså koppla in en underhållsladdare under tiden tranformatorn är inkopplad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Frågor och funderingar kring elen i husvagnen.

Inlägg av hubben »

Normalt har du väl ett batteri som driver 12v-systemet och en laddare kopplad på batteriet så att när du står på 230v laddas batteriet av laddaren samtidigt som det laddas ur av förbrukarna.. Varför vill du ha två transformatorer istället för en? (Laddare + Trafo ist för bara laddare)
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Jag TROR att elen i vår husvagn ser ut som på bilden. Vagnen är ny för oss och elschemat i manualen är ett skämt. Tidigare ägare har dessutom ”lagat” några fel, jag har nog rensat bort 4-5 kablar som inte var anslutna nånstans, lagat några vassa kabelgenomföringar osv.
Jag skulle dessutom vilja ha ett 230V uttag tillgängligt utanför. Jag vet inte om man får sätta en sånt bredvid gasflaskorna - och samtidigt fixa 12V belysning där - men det ska kollas upp.
husvagnel.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd

Inlägg av hsd »

Har Du den runda enfaskontakten (16A) tre stift, så finns det en variant som har ett vanligt uttag på baksidan och därigenom behövs inget annat uttag :)
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Jodå vi har 16A intag men det sitter djupt in och bakom en lucka så där finns inte och ryms inget vanligt uttag. Men man kan ju köpa/sno ihop en Y-kabel förstås.
davidi

Inlägg av davidi »

Håller med Hubben, varför krångla till det? Låt alla 12V-förbrukare gå direkt från batteribanken och sätt en huvudbrytare i början på förbrukarkretsen. Laddaren kopplas in över batteribanken, så den laddar när det finns 230V tillgängligt. Förbrukar du ström under tiden du laddar kommer ström från laddaren att fördelas mellan förbrukarkretsen och batteribanken.

Så ser det ut t ex i min båt. Där har jag en 230V-slinga också, och en 12V till 230V-inverter. En manuell omkopplare väljer om ström till 230-slingan tas från landström eller från inverter.
ola_sandin

Inlägg av ola_sandin »

Ok. Då skippar jag transformatorn och kör med underhållsladdare. Är lite rädd för att ladda när jag själv är i vagnen, men får väl reglera detta efterhand... Batteriet ligger under en av sängarna, med ventilation i golvet, räcker detta för att undvika risker för vätgas antändning/ansamling vid laddning? Gasen är ju lättare än luft och är lite nojjig att det kan explodera.
hsd

Inlägg av hsd »

en slang för gasavledning följer väl med alla fritidsbatterier, och husvagnen ska ha hål får denna slang intill batteriplatsen
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En fördel med separat nätagg för 12V-lasterna och underhållsladdning mot batteriet är att "rätt" laddare kan "knorra" batterierna eller vad man nu ska säga, alltså köra den där relativt högfrekventa metoden för att rensa bort oxid inne i batteriet.

Annars "ska" blybatterier mig veterligen tåla att ha 13,xx volt liggande över sig konstant så det bör fungera med endast ett likspänningsnätaggregat som ger rätt spänning.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

I min vagn, en solifer från tidigt 90tal så är allt 12v. Finns givetvis 230VAC uttag också som går över en liten elcentral i garderoben. Där sitter även en laddningslikriktare på 15A. Och den sköter sig helt själv med snabb/underhållsladdning. Och så länge vi inte förbrukar mer än 15A belastas inte batteriet. Allt är bytt till LED och med all belysning på drar det knappt 2A. Även cirk.pumpen är 12V.
Enklare kan man nog inte göra det. Men det har fungerat väldigt bra i många år :)
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Angående gasen så skall som sagts tidigare en slang från batteriet leda ut denna. Annars är väl en vanlig husvagn så pass ventilerad att den faran inte kan uppstå. I min vagn finns flera ventiler som inte går att stänga helt. Har även en lite bättre gasvarnare. Så jag oroar mig mer för inbrott än gas.

Det MiaM snackade om att "knorra" batterierna gör våran laddare när den känner av att ingen ström dras från vagnen. Har man bara någon LEDspot igång så märker den inte det och ibland kan det flimra när den "pulsar" batteriet.
Så jag hade letat upp en laddare avsedd för husvagnar/husbilar/båtar som även klarar att driva dina förbrukare. Sätt en huvudbrytare efter batteriet som bryter bort vagnen men låter laddaren vara ansluten. Har du ungar så kan det vara bra med en huvudbrytarpanel där du kan slå ifrån olika saker.
Tex stänga pumpar osv så ungarna inte tömmer tanken hela tiden.
Har du stora armaturer med många glödlampor i blir det bra att sätta LEDlist i botten och fimpa glödisarna.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Skriv svar